قند خون, دیابت

کمای دیابتی چیست + عوارض کمای دیابتی

کمای دیابتی چیست + عوارض کمای دیابتی

کمای دیابتی یکی از موارد اورژانسی محسوب می‌شود و ممکن است هر فرد مبتلا به دیابت را تهدید کند. این حالت خطرناک، زمانی رخ می‌دهد که سطح قند خون به شدت بالا رفته یا به شدت پایین بیاید و بدن دیگر قادر به بازیابی تعادل خود نباشد. در این مقاله، قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم که کمای دیابتی چیست؟  آیا کمای دیابتی کشنده است؟ و هرآنچه که باید درباره این بیماری بدانید. هدف ما ارائه اطلاعاتی دقیق و کاربردی است تا شما اطلاعاتی دقیقی درباره اینکه کمای دیابتی چگونه است داشته باشید و بتوانید نه تنها این شرایط را بهتر درک کنید بلکه در صورت مواجهه با آن، اقدامات لازم را به موقع انجام دهید.

کمای دیابتی چیست؟

در پاسخ به اینکه کمای دیابتی چیست از تعریفی که وب‌سایت mayoclinic کرده است، بهره خواهیم برد. ”در واقع کمای دیابتی یک اختلال تهدید کننده زندگی است که باعث بیهوشی فرد می‌شود. اگر دیابت دارید، قند خون بسیار بالا یا قند خون بسیار پایین می‌تواند منجر به کمای دیابتی شود. فردی که دچار کمای دیابتی می‌شود، زنده است اما نمی‌تواند بیدار شود یا به طور هدفمند به تصاویر، صداها یا سایر تحریکات پاسخ دهد و در صورتی که درمان موثری انجام نشود کمای دیابتی می‌تواند منجر به مرگ شود.”

به‌صورت کلی میزان قند کمای دیابتی در کمای ناشی از هیپرگلیسمی میزان قند خون معمولا بسیار بالا است و اغلب بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و گاهی اوقات می‌تواند به بیش از ۶۰۰ نیز برسد که در بسیاری موارد عوارض قند خون بالای ۸۰۰ غیر قابل بازگشت خواهد بود. در کمای ناشی از هیپوگلیسمی میزان قند خون به شدت پایین است و معمولا کمتر از ۷۰ میلی‌متر در دسی‌لیتر است و در موارد شدید می‌تواند به کمتر از ۵۰ یا پایین‌تر برسد. همچنین مدت زمان کمای دیابتی نیز می‌تواند از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد و بستگی به سرعت تشخیص و اثربخشی روش‌های درمانی دارد.

البته اگر این پرسش برای شما پیش آمده ست که قند خون خطرناک چند است؟ بهتر است تا این مقاله از زیمانو را مطالعه کنید تا به جواب پرسش خود برسید.

علائم کمای دیابتی چیست؟

پس از آنکه بررسی کردیم که کمای دیابتی چیست نوبت به علائم و نشانه کمای دیابتی می‌رسد. کمای دیابتی می‌تواند در اثر هر دو حالت قند خون بسیار بالا (هیپرگلیسمی) و قند خون بسیار پایین (هیپوگلیسمی) ایجاد شود که علائم کمای دیابتی مرتبط با هر دو حالت متفاوت خواهد بود:

علائم کمای دیابتی در قند خون بالا

  • تشنگی شدید
  • افزایش دفع ادرار
  • خشکی دهان به دلیل از دست دادن مایعات بیش از حد.
  • تنفس سریع و عمیق
  • بوی میوه‌ای دهان
  • خستگی و ضعف به دلیل کمبود انرژی ناشی از عدم استفاده صحیح از گلوکز.
  • سردرگمی و اختلال در تمرکز به دلیل تاثیرات متابولیکی و الکترولیتی قند خون بالا

علائم کمای دیابتی در قند خون پایین

  • لرز به دلیل واکنش بدن به کمبود گلوکز
  • تعریق
  • احساس گیجی و سردرگمی
  • تپش قلب
  • سردرد به دلیل کمبود گلوکز در مغز
  • بی‌حالی و خستگی
  • تغییرات خلقی از جمله تحریک‌پذیری یا اضطراب بدون دلیل
علائم کمای دیابتی

علت ایجاد کمای دیابتی

دلایل بروز کمای دیابتی چیست؟

دلایل کمای دیابتی چیست؟ آیا این مشکل به دلیل بیماری‌های زمینه‌ایی رخ می‌دهد؟ در پاسخ باید گفت که دلایل ایجاد کمای دیابتی متفاوت است و با توجه به هیپرگلیسمی و هیپوگلیسمی متفاوت خواهد بود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • هیپرگلیسمی (قند خون بسیار بالا): می‌تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی یا سندرم هیپراسمولار هیپوگلیسمی شود، که هر دو می‌توانند به کما منجر شوند.
  • هیپوگلیسمی (قند خون بسیار پایین): کاهش شدید سطح قند خون می‌تواند باعث کمبود گلوکز در مغز شود و بیهوشی یا کما را به همراه داشته باشد.
  • عدم تعادل الکترولیتی که ناشی از دفع بیش از حد الکترولیت‌ها در اثر افزایش دفع ادرار است می‌تواند به اختلال در عملکرد مغز و کما منجر شود.
  • کم آبی شدید بدن نیز می‌تواند باعث کمای دیابتی شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیماری دیابت نوع دو

کمای دیابتی در بارداری

کمای دیابتی در بارداری، هر چند نادر است اما می‌تواند یک وضعیت اورژانسی پزشکی هم مادر و هم جنین باشد. بارداری تغییرات قابل توجهی در متابولیسم گلوکز و نیازهای انسولینی بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند مدیریت دیابت را برای زنان مبتلا به دیابت قبلی یا آنهایی که دچار دیابت بارداری می‌شوند، دشوار کند. افزایش نیازهای انسولینی در طول بارداری و تغییرات هورمونی می‌تواند خطر هیپرگلیسمی یا هیپوگلیسمی را افزایش دهد، که هر دو می‌توانند به کمای دیابتی منجر شوند. برای پیشگیری از کمای دیابتی و بصورت کلی دیابت در بارداری، مدیریت دقیق قند خون اهمیت ویژه‌ای دارد. این موضوع شامل نظارت مکرر بر سطح قند خون، دنبال کردن یک برنامه غذایی متعادل، انجام فعالیت بدنی منظم و استفاده از داروهای دیابتی تحت نظارت پزشک است. 

راه های درمان کمای دیابتی

تشخیص کمای دیابتی یکی از مهم‌ترین مراحل برای انتخاب روش درمانی مناسب برای آن است و به‌صورت کلی باید گفت که درمان کمای دیابتی بستگی به علت اصلی آن دارد، که می‌تواند شامل هیپرگلیسمی یا هیپوگلیسمی باشد. اما آیا کما دیابتی باعث مرگ میشود؟ نکته قابل توجه آن است که درمان فوری و موثر حیاتی است تا از عواقب جدی و دائمی جلوگیری شود. در ادامه به روش‌های کلیدی درمان این بیماری اشاره می‌کنیم:

درمان کمای دیابتی در شرایط هیپرگلیسمی

  • انسولین درمانی: انسولین از طریق وریدی تجویز می‌شود تا به‌صورت سطح قند خون را کاهش دهد.
  • هیدراتاسیون: مایعات وریدی برای جبران کم آبی بدن و کمک به دفع گلوکز اضافی از طریق ادرار تجویز می‌شوند.
  • تعادل الکترولیتی: درمان شامل تجویز الکترولیت‌ها (مانند پتاسیم) برای جبران از دست دادن الکترولیت‌ها و جلوگیری از اختلالات الکترولیتی است.

بیشتر بخوانید: معرفی لیست آزمایشات چکاپ دیابتی ها

درمان کمای دیابتی در شرایط هیپوگلیسمی

  • گلوکز وریدی: اگر فرد هوشیار نیست و نمی‌تواند غذا یا نوشیدنی مصرف کند، گلوکز از طریق وریدی تجویز می‌شود تا به‌صورت سطح قند خون را افزایش دهد.
  • گلوکاگون: این هورمون می‌تواند به صورت تزریقی داده شود تا کبد را تحریک کند تا گلوکز ذخیره شده را آزاد کند.
  • مصرف کربوهیدرات‌ها: به محض اینکه فرد قادر به بلعیدن است، مصرف کربوهیدرات‌های سریع الاثر (مانند آب میوه، شکر، یا قرص‌های گلوکز) توصیه می‌شود.

اگر به دنبال خرید نوار تست قند خون با قیمت سهمیه‌ای هستید، می‌توانید خرید خود را از فروشگاه تجهیزات پزشکی زیمانو انجام دهید.

نحوه پیشگیری از کمای دیابتی

تا اینکه بررسی کردیم که افت قند خون و کما رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. به همین دلیل پیشگیری از کمای دیابتی نیازمند مدیریت دقیق دیابت و آگاهی از نشانه‌های هشدار دهنده تغییرات خطرناک سطح قند خون است. در ادامه روش‌های موثر و کاربری برای پیشگیری از کمای دیابت را مورد بررسی قرار خواهیم داد:  

  • نظارت مداوم بر قند خون: استفاده از دستگاه‌های سنجش قند خون برای بررسی منظم سطح قند خون به شما کمک می‌کند تا از تغییرات خطرناک آگاه شوید و به سرعت اقدام کنید.
  • دنبال کردن برنامه درمانی: باید دستورالعمل‌های پزشکی، از جمله مصرف داروها (مانند انسولین) و رژیم غذایی، به دقت دنبال می‌شوند.
  • آموزش دیابت: آگاهی از دیابت و چگونگی مدیریت آن، از جمله شناخت نشانه‌های هیپرگلیسمی و هیپوگلیسمی، برای

پیشگیری از کمای دیابتی حیاتی است.

  • مدیریت استرس: استرس می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد، بنابراین یافتن روش‌هایی برای مدیریت استرس، مانند ورزش منظم، مدیتیشن یا مشاوره می‌تواند به حفظ تعادل قند خون کمک کند.
  • تنظیم وعده‌های غذایی و ورزش: خوردن وعده‌های منظم غذایی، رعایت بهترین رژیم دیابتی و انجام ورزش منظم به حفظ سطح قند خون پایدار کمک می‌کند. 

عوارض کمای دیابتی

عوارض کمای دیابتی گاهی جدی و دائمی خواهد بود به ویژه زمانی که از روش درمانی مناسبی برای آن استفاده نشود. به صورت کلی عوارض بعد از کمای دیابتی عبارتند از:

  1. آسیب عصبی: اختلالات شدید در سطح قند خون می‌تواند به اعصاب آسیب برساند و باعث مشکلات حسی یا حرکتی شود.
  2. آسیب کلیوی: هیپرگلیسمی مداوم می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و در نهایت منجر به نارسایی کلیوی شود.
  3. آسیب قلبی و عروقی: تغییرات شدید در سطح قند خون و الکترولیت‌ها می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تاثیر منفی داشته باشد.
  4. ادم مغزی: این عارضه، که تورم مغز است، می‌تواند در اثر تغییرات سریع در سطح قند خون رخ دهد و ممکن است کشنده باشد.
  5. کم آبی شدید: دفع بیش از حد ادرار در هیپرگلیسمی می‌تواند باعث کم آبی شدید و اختلال در تعادل الکترولیتی شود زیرا بصورت کلی تعداد دفعات ادرار در افراد دیابتی زیاد است.
  6. عفونت: افرادی که دچار کمای دیابتی می‌شوند، به دلیل ضعف سیستم ایمنی، بیشتر مستعد عفونت‌ها  از جمله عفونت و زخم پای دیابتی هستند. آشنایی با نحوه شستشو زخم پای دیابتی می‌تواند تا حد زیادی جلوی عفونت‌های شدید و نهایتا قطع عضو را بگیرد.
  7. مشکلات روانی: تجربه کمای دیابتی آن می‌تواند تاثیرات روانی طولانی‌مدتی مانند اضطراب یا افسردگی داشته به‌همراه باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله بررسی کردیم که کمای دیابتیک چیست؟ آیا باعث مرگ می‌شود؟ و همچنین اینکه کمای دیابتی چقدر طول میکشد؟ و پاسخ دادیم که در واقع کمای دیابتی به دلیل  هیپرگلیسمی یا هیپوگلیسمی رخ می‌دهد و می‌تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. کمای دیابتی کودکان و بزرگسالان نیز مانند یکدیگر رخ می‌دهد و تفاوتی با یکدیگر ندارد. این وضعیت، که در آن فرد به طور کامل بیهوش است و نمی‌تواند به تحریکات واکنش نشان دهد، می‌تواند عوارض جدی از جمله آسیب‌های دائمی به اعضای حیاتی را به همراه داشته باشد. در صورتی که کمای دیابتی به موقع و به طور مناسب درمان نشود نیز می‌تواند کشنده باشد. بنابراین، مدیریت دقیق دیابت و آمادگی برای مواقع اضطراری برای پیشگیری از این وضعیت حیاتی است.

 

سوالات رایج

کمای دیابتی چقدر طول میکشد؟

مدت زمان کمای دیابتی می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به سرعت تشخیص و درمان دارد. در صورت دریافت درمان فوری و مناسب، ممکن است فرد طی چند ساعت تا چند روز از کما خارج شود.

کمای دیابتی چگونه است؟

در کمای دیابتی، فرد به طور کامل بیهوش است و نمی‌تواند به تحریکات بصری، صوتی یا درد واکنش نشان دهد. این حالت نتیجه‌ی اختلالات شدید در سطح قند خون است.

آیا کما دیابتی باعث مرگ میشود؟

بله، کمای دیابتی می‌تواند منجر به مرگ شود اگر به موقع و به طور مناسب درمان نشود. عواقب جدی می‌تواند شامل آسیب دائمی به اعضای حیاتی و سیستم‌های بدن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *