قند خون, دیابت

کتواسیدوز دیابتی چیست و چه عوارضی دارد؟

کتواسیدوز دیابتی چیست و چه عوارضی دارد؟

کتواسیدوز دیابتی از جدی‌ترین شرایط پزشکی است که ممکن است در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد و شرایطی است که در آن بدن به جای قند برای تولید انرژی، به سوختن چربی‌ها روی می‌آورد و در نهایت باعث وضعیت خطرناکی می‌شود. اگرچه کتواسیدوز دیابتی بیشتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دیده می‌شود، اما هیچکس از خطر آن مصون نیست. درک این شرایط، علائم هشدار دهنده آن و دانستن چگونگی اقدام فوری می‌تواند تفاوت بین زندگی و مرگ را رقم بزند. در این مقاله، قصد داریم بررسی کنیم که کتواسیدوز دیابتی چگونه ایجاد میشود؟ و اینکه بهترین روش درمان کتواسیدوز دیابتی چیست؟ و اینکه چگونه می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد تا با توجه به این اطلاعات بتوانید دید واضح‌تری درباره این بیماری داشته باشید.

کتواسیدوز دیابتی چیست؟

به نقل از وب‌سایت diabetes.org ”کتواسیدوز دیابتی، که به اختصار آن را با DKA نیز می‌شناسند، زمانی رخ می‌دهد که کمبود شدید انسولین در بدن وجود داشته باشد. این بدان معناست که بدن نمی‌تواند از قند به عنوان انرژی استفاده کند و به جای آن شروع به استفاده از چربی می‌کند و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مواد شیمیایی به نام کتون‌ها آزاد می‌شوند. و در صورتی که کنترل نشوند، کتون‌ها می‌توانند تجمع پیدا کنند و باعث اسیدی شدن خون شوند.”

کتواسیدوز در کودکان

کتواسیدوز دیابتی در کودکان، به ویژه در آن‌هایی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به توجه و درمان فوری دارد. همانطور که اشاره شد این حالت زمانی رخ می‌دهد که بدن به دلیل کمبود انسولین نتواند از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده کند و به جای آن به سوختن چربی‌ها روی آورد، که این موضوع باعث تولید مقادیر زیادی کتون‌ در خون می‌شود باعث اسیدی شدن خون و در نهایت کتواسیدوز می‌شود.

علائم کتواسیدوز دیابتی اطفال نیز شامل تشنگی شدید و افزایش دفع ادرار، خستگی و ضعف، تنفس سریع و عمیق، بوی میوه‌ای دهان، حالت تهوع و استفراغ، درد شکمی و سردرگمی یا اختلال در هوشیاری در موارد شدید می‌شود. بصورت کلی توصیه می‌شود تا راه‌های پیشگیری از دیابت در کودکان را بدانید تا بتوانید به سلامت کودک خود کمک کنید.

کتواسیدوز در بارداری

کتواسیدوز دیابتی در بارداری یک وضعیت اورژانسی هم برای مادر و هم برای جنین است. این شرایط به ویژه در زنانی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند بیشتر رخ می‌دهد، اما ممکن است در زنان با دیابت نوع 2 یا دیابت بارداری نیز دیده شود. کتواسیدوز دیابتی در بارداری می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش نیازهای متابولیکی بدن در این دوران تشدید شود. این تغییرات می‌توانند مدیریت قند خون را دشوارتر کنند و خطر بروز کتواسیدوز را افزایش دهند. درمان به موقع و مدیریت دقیق دیابت در دوران بارداری برای پیشگیری از کتواسیدوز دیابتی و بصورت کلی دیابت در بارداری حیاتی است و شامل بررسی مداوم سطح قند خون، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف داروهای مناسب درمان دیابت می‌شود. 

نشانه های کتواسیدوز دیابتی

شناسایی به موقع نشانه های کتواسیدوز دیابتی بسیار است، زیرا این شرایط به عنوان یک شرایط اورژانسی در نظر گرفته می‌شود که نیازمند درمان فوری است. علائم بالینی کتواسیدوز دیابتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تشنگی شدید و تعداد دفعات ادرار زیاد در افراد دیابتی، اساسی ترین علائم کتواسیدوز دیابتی است که به دلیل افزایش قند خون که بدن سعی در دفع آن از طریق ادرار دارد رخ می‌دهد.
  • خشکی دهان ناشی از کم آبی بدن.
  • تنفس سریع و عمیق
  • بوی میوه‌ای دهان
  • خستگی و ضعف که به دلیل کمبود انرژی ناشی از عدم استفاده موثر از گلوکز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکمی
  • سردرگمی یا اختلال در هوشیاری
  • احساس سرما یا لرز به دلیل اختلال در تنظیم دمای بدن
علائم کتواسیدوز دیابتی

نشانه های کتواسیدوز دیابتی

علت ایجاد کتواسیدوز دیابتی

بیماری کتواسیدوز دیابتی زمانی رخ می‌دهد که بدن به دلیل کمبود انسولین نمی‌تواند از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده کند و به همین دلیل اقدام به سوختن چربی‌ها می‌کند که باعث تولید کتون شده که این کتون‌ها سبب اسیدی شدن خون خواهند شد. به‌صورت کلی علت ایجاد کتواسیدوز دیابتی عبارتست از:

  • کمبود انسولین
  • بیماری یا عفونت
  • استرس شدید
  • مصرف نکردن داروهای دیابتی
  • رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها

میزان قند خون در کتواسیدوز دیابتی

در کتواسیدوز دیابتی میزان قند خون بسیار بالا است و اغلب بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم خواهد بود. با این حال، در برخی موارد قند خون ممکن است کمتر از این مقدار باشد و حتی در محدوده‌ نرمال یا کمی بالاتر (حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم قرار گیرد. این شرایط حاکی از آن است که حتی با سطح نسبتا نرمال یا کمی بالای قند خون، هنوز هم خطر ابتلا به کتواسیدوز وجود خواهد داشت. همچنین اگر این پرسش برای شما پیش آمده ست که قند خون خطرناک چند است؟ بهتر است تا این مقاله از زیمانو را مطالعه کنید تا به جواب پرسش خود برسید.

عوارض کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی ممکن است اگر به موقع درمان نشود، عوارض جدی و حتی تهدیده‌ای برای زندگی فرد ایجاد کند. به‌صورت کلی عوارض کتواسیدوز دیابتی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کم آبی شدید
  2. اختلال در تعادل الکترولیتی به دلیل از دست رفتن پتاسیم، سدیم و کلرید
  3. اسیدی شدن خون و اختلال در عملکرد اندام‌ها
  4. کاهش فشار خون و شوک
  5. ابتلا به عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های ادراری و تنفسی
  6. آسیب به اندام‌ها مانند قلب، کلیه‌ها و مغز
  7. ادم مغزی به ویژه در کودکان و نوجوانان.
  8. کما و مرگ

روش های درمان درمان کتواسیدوز دیابتی

درمان کتواسیدوز دیابتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به سرعت و تحت نظارت پزشکی انجام شود که در ادامه روش‌های اصلی درمان این بیماری را مورد بررسی خواهیم داد:

  1. انسولین درمانی: درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی با تجویز انسولین از طریق وریدی است که برای کاهش سریع سطح قند خون و متوقف کردن تولید کتون‌ها اساسی است.
  2. هیدراتاسیون: تجویز مایعات وریدی برای جبران کم آبی بدن و کمک به دفع گلوکز و کتون‌ها از طریق ادرار ضروری است.
  3. تعادل الکترولیتی: تجویز الکترولیت‌ها، به ویژه پتاسیم برای جلوگیری از اختلالات الکترولیتی و حفظ عملکرد طبیعی سلول‌ها و اندام‌ها مهم است.
  4. بررسی مداوم: نظارت مداوم بر سطح قند خون، کتون‌ها، الکترولیت‌ها و علائم حیاتی برای اطمینان از پاسخ مناسب به درمان و جلوگیری از عوارض مهم‌ترین مراقبت پرستاری در کتواسیدوز دیابتی است.
  5. آموزش بیمار: پس از بهبودی، آموزش بیمار و خانواده‌اش در مورد مدیریت دیابت، شناسایی علائم هشدار دهنده و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از عود مجدد بیماری از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار خواهد بود.

تشخیص کتواسیدوز دیابتی

تشخیص کتواسیدوز دیابتی معمولا بر اساس ترکیبی از بررسی علائم بالینی، سابقه پزشکی و انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود. پزشکان ابتدا به دنبال علائمی مانند تشنگی شدید، افزایش دفع ادرار، خستگی، تنفس سریع و عمیق و بوی میوه‌ای دهان خواهند بود. همچنین سابقه پزشکی فرد، به ویژه وجود دیابت نوع 1 یا نوع 2، می‌تواند اطلاعات مهمی را برای تشخیص ارائه دهد.

آزمایش‌های آزمایشگاهی برای تایید تشخیص این بیماری نیز شامل اندازه‌گیری سطح گلوکز خون، کتون‌ها در خون یا ادرار و آزمایش گازهای خونی برای ارزیابی وضعیت اسید یا باز بودن است. آزمایش‌های دیگری ممکن است شامل اندازه‌گیری سطوح الکترولیت‌ها، عملکرد کلیه و احتمالا آزمایش‌هایی برای شناسایی عفونت‌های احتمالی انجام شود. ترکیبی از سطح بالای گلوکز خون، اسیدوز متابولیک و وجود کتون‌ها در خون یا ادرار معمولا برای تایید تشخیص این بیماری کافی است. تشخیص به موقع و دقیق برای شروع فوری درمان و جلوگیری از عوارض جدی حیاتی است.

اگر به دنبال خرید نوار تست قند خون با قیمت سهمیه‌ای هستید، می‌توانید خرید خود را از فروشگاه تجهیزات پزشکی زیمانو انجام دهید.

بهترین رژیم غذایی برای کتواسیدوز دیابتی

همانطور که اشاره شد کتواسیدوز دیابتی یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به درمان فوری دارد و به همین رعایت بهترین رژیم دیابتی نقش مهمی در پیشگیری از کتواسیدوز دیابتی و مدیریت آن دارد. رژیم غذایی کتواسیدوز دیابتی شامل مصرف موارد زیر می‌شود:

  • کربوهیدرات‌های پیچیده: مانند غلات کامل، سبزیجات و حبوبات، که به آرامی هضم می‌شوند و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنند.
  • فیبر بالا: فیبر موجود در میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به کنترل قند خون کمک می‌کند.
  • پروتئین‌های کم چرب: مانند مرغ بدون پوست، ماهی و حبوبات، که بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند.
  • چربی‌های سالم: مانند چربی‌های اشباع نشده موجود در آووکادو، آجیل و روغن‌های گیاهی، به جای چربی‌های اشباع و ترانس.

بسیار مهم است که از مصرف بیش از حد شکر ساده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده که می‌توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند، اجتناب شود. همچنین، نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز و محدود کردن مصرف الکل و نوشیدنی‌های قندی اهمیت بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: بیماری کمای دیابتی چیست؟

نتیجه‌گیری

کتواسیدوز دیابتی به عنوان یکی از شرایط اورژانسی در افراد مبتلا به دیابت، نیازمند توجه و درمان فوری است. این وضعیت ناشی از کمبود شدید انسولین و استفاده بدن از چربی‌ها به جای گلوکز برای تولید انرژی است که می‌تواند منجر به تولید و تجمع کتون‌ها در خون شده و آن را اسیدی کند. شناسایی به موقع نشانه‌های هشدار دهنده این بیماری مانند تشنگی شدید، افزایش دفع ادرار، تنفس سریع و عمیق و … می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت آن کمک کند. مدیریت دقیق دیابت، نظارت مداوم بر سطح قند خون و داشتن یک رژیم غذایی، به همراه آموزش بیمار و خانواده‌ها در مورد اقدامات پیشگیرانه، می‌تواند در جلوگیری از بروز کتواسیدوز دیابتی و عوارض جدی آن نقش‌آفرین باشد.

سوالات رایج

کتواسیدوز دیابتی چگونه ایجاد میشود؟

کتواسیدوز دیابتی زمانی ایجاد می‌شود که بدن به دلیل کمبود انسولین نتواند از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کند و به سوختن چربی‌ها روی آورد، که این امر منجر به تولید کتون‌ها و اسیدی شدن خون می‌شود.

 

اساسی ترین علائم کتواسیدوز دیابتی چیست؟

اساسی‌ترین علائم شامل تشنگی شدید، افزایش دفع ادرار، خستگی، تنفس سریع و عمیق و بوی میوه‌ای دهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *