بارداری و ملزومات, دیابت, قند خون

همه چیز درباره دیابت در بارداری، از علائم اولیه تا درمان

همه چیز درباره دیابت در بارداری، از علائم اولیه تا درمان

یدن زنان در طول بارداری از حساسیت بالاتری برخوردار است و بیماری های مختلفی در این دوران می‌توانند سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهند که لازم است با آگاهی از آنها از این دوره زندگی عبور کرد. یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران بارداری، دیابت بارداری است که می‌تواند تاثیرات جدی بر سلامت مادر و جنین داشته باشد. دیابت در بارداری معمولا در سه‌‌ ماهه دوم یا سه‌ ماه سوم بارداری شروع می‌شود و با افزایش مقاومت به انسولین مشخص می‌شود. 

در این مقاله به بررسی جامع دیابت بارداری از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم. ابتدا عوامل خطر و علائم اولیه دیابت بارداری مورد بحث قرار می‌گیرد. سپس روش‌های تشخیص و آزمایشات تخصصی مرتبط توضیح داده می‌شود. 

با خواندن مقاله متوجه خواهیم شد در دیابت بارداری چه بخوریم؟ نکات مهم کنترل قند خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت، عوارض احتمالی دیابت بر سلامت مادر و نوزاد و راه‌های پیشگیری از آن‌ها تشریح خواهد شد.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری یک اختلال دوران بارداری است که مشخصه آن افزایش قند خون به‌دلیل مقاومت به انسولین است. 

قند بارداری معمولا در سه ماه دوم یا سوم بارداری تشخیص داده می‌شود و در اکثر موارد پس از زایمان برطرف می‌شود. البته در برخی از زنان ممکن است دیابت بارداری نشانه‌ای از ابتلا به دیابت نوع دو در آینده باشد.

علت اصلی دیابت بارداری، مقاومت به انسولین ناشی از ترشح هورمون‌های مختلف دوران بارداری است. افزایش سطح هورمون‌هایی مانند پروژسترون، کورتیزول و لاکتوژن باعث کاهش حساسیت بدن به انسولین می‌شود.

مقدار قند خون خطرناک چند است؟ میزان قند خون نرمال در بارداری به شرح زیر است:

  •  قند خون ناشتا (حداقل ۸ ساعت ناشتایی): کمتر از ۹۲-۹۹ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر
  •  قند خون ۱ ساعته پس از غذا: کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر
  • قند خون ۲ ساعته پس از غذا: کمتر از ۱۲۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر 

اگر مقدار قند خون نرمال در بارداری از حد طبیعی بالاتر باشد، حاکی از وجود علائم قند بارداری است که نیاز به تشخیص و درمان دارد. کنترل مکرر قند خون در دوران بارداری برای تشخیص زودهنگام دیابت بارداری و پیشگیری از عوارض دیابت بارداری ضروری است.

 

انواع دیابت حاملگی

دیابت بارداری یکی از انواع اختلالات دوران بارداری است که طی آن میزان قند بارداری به‌طور غیرطبیعی افزایش می‌یابد. 

دیابت بارداری از کی شروع میشه؟ دیابت بارداری معمولا در نیمه دوم بارداری ظاهر می‌شود و دو نوع اصلی دارد:

۱- نوع A که همان دیابت قبل از بارداری (نوع یک یا دو) است که در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. این نوع نیاز به درمان با انسولین دارد و پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت. 

۲- نوع B که بر اثر مقاومت به انسولین ناشی از تغییرات هورمونی بارداری ایجاد می‌شود و معمولا پس از زایمان برطرف می‌گردد. این نوع با رعایت رژیم غذایی، فعالیت بدنی و در صورت لزوم مصرف داروهای خوراکی قابل کنترل است.

بنابراین، تشخیص به‌موقع و کنترل دقیق قند خون به وسیله نوار تست قندخون و دستگاه در دیابت بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است تا مادر و جنین در معرض خطرات کمتری قرار بگیرند. مراقبت‌های دوران بارداری، رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و درمان‌های پزشکی توصیه شده، از جمله اقدامات ضروری در این زمینه محسوب می‌شوند که باعث جلوگیری از دیابت بارداری می شود.

 انواع دیابت حاملگی

علت دیابت بارداری چیست؟

علت اصلی دیابت بارداری، مقاومت به عملکرد انسولین در دوران بارداری است که باعث افزایش قند خون می‌شود. افزایش قند خون مادر می‌تواند مشکلاتی همچون فشارخون بالا، عفونت ادراری، زایمان زودرس و مشکلاتی برای جنین ایجاد کند.

مهم‌ترین عواملی که منجر به مقاومت انسولین و در نتیجه قند بارداری می‌شود عبارتند از:

  • افزایش ترشح هورمون‌های مقاومت به انسولین مانند پروژسترون، کورتیزول و لاکتوژن 
  • کاهش حساسیت گیرنده‌های انسولین در بافت‌های هدف مثل عضلات و کبد
  • اختلال در عملکرد و ترشح سلول‌های بتای پانکراس مولد انسولین
  • افزایش میزان هورمون مقابله‌کننده با انسولین 

 

سایر عوامل خطرساز شامل اضافه وزن یا چاقی قبل از بارداری، سن بالای مادر، سابقه خانوادگی دیابت و عدم فعالیت فیزیکی کافی است. بنابراین دیابت بارداری بعد از زایمان عمدتا ناشی از تغییرات هورمونی و مقاومت به انسولین دوران بارداری است.

 

دیابت بارداری از کی شروع می شود؟

دیابت بارداری یا دیابت حاملگی، نوعی از دیابت است که برای اولین بار در طول بارداری تشخیص داده می‌شود. علائم دیابت در بارداری قند خون بالاست، که می‌تواند بر سلامت شما و نوزادتان تأثیر بگذارد. 

اکثر مادران باردار علائم خاصی ندارند، اما افزایش تشنگی و ادرار ممکن است علائمی برای دیابت در دوران بارداری باشند. پزشکان معمولا در سه ماه آخر بارداری قند خون شما را بررسی می‌کنند. اگر قبل از بارداری وزن اضافی داشته باشید یا فعالیت فیزیکی کمی داشته باشید، خطر ابتلا به دیابت بارداری بیشتر است.

 

دیابت بارداری چه علائمی دارد؟

دیابت بارداری معمولا علائم خاصی ندارد، اما در برخی موارد ممکن است علائم دیابت در بارداری وجود داشته باشد که عبارتند از: 

  • تشنگی بیش از حد: احساس تشنگی بیشتری نسبت به حالت عادی.
  • افزایش اشتها: احساس گرسنگی بیشتر و مصرف غذا بیشتر از معمول.
  • افزایش تعداد دفعات ادرار: تکرار بیشتر ادرار کردن نسبت به حالت عادی.
  • خستگی و ضعف غیرمعمول: ناشی از کاهش قند خون.
  • عفونت‌های مکرر ادراری و واژینال: احتمال بروز عفونت در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.
  • کاهش یا افزایش وزن ناگهانی: کنترل نشدن قند خون می‌تواند منجر به تغییرات وزن شود.

در صورت مشاهده این علائم در دوران بارداری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد تا با انجام آزمایش قند بارداری، دیابت بارداری تشخیص داده شود و درمان مناسب آغاز گردد. تشخیص و درمان به‌موقع برای جلوگیری از عوارض جدی برای مادر و جنین حائز اهمیت است.

علائم دیابت بارداری در سه ماه اول

در مراحل اولیه بارداری، افزایش وزن غیرعادی جنین می‌تواند نشانه‌ای از شروع دیابت بارداری در سه ماهه اول باشد. برای این که مطمئن شوید، توصیه می‌شود که آزمایش «عدم تحمل گلوکز» را در این زمان انجام دهید. اگر شما به این وضعیت مبتلا هستید، ممکن است میزان قند خون ناشتا در بارداری شما در حد معمول یا کمی بالاتر باشد.

برای کنترل بهتر وضعیت، آزمایش HbA1c، که نشان‌دهنده کنترل قند خون در مدت زمانی طولانی است، می‌تواند مفید باشد. انجام این آزمایش در سه ماه اول بارداری به شما کمک می‌کند تا وضعیت خود را بهتر ارزیابی و اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از دیابت در بارداری را انجام دهید. به‌طور کلی، نشانه‌های خاصی برای دیابت بارداری در سه ماه اول وجود ندارد، پس باید به‌طور پیشگیرانه عمل کنید.

علائم دیابت بارداری در ماه های اول

علائم دیابت بارداری در سه ماه دوم 

در سه ماه دوم بارداری، افزایش سطح گلوکز خون معمولا به‌عنوان یک معیار کلیدی برای تشخیص دیابت بارداری در سه ماه دوم مطرح می‌شود. این پدیده، که بیشترین شدت را معمولا بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری نشان می‌دهد، می‌تواند بدون هرگونه نشانه‌ ظاهری باشد. بنابراین، انجام آزمایش‌های تخصصی قند بارداری توسط پزشک شما برای تشخیص دقیق این وضعیت ضروری است.

این آزمایش‌ها، که به تحلیل سطح گلوکز خون می‌پردازند، ابزارهای موثری برای ارزیابی و کنترل میزان گلوکز خون برای دیابت بارداری در سه ماه دوم است. توجه به این معیارها می‌تواند در پیشگیری از عوارض جدی ناشی از دیابت بارداری، از جمله مشکلات رشدی جنین، نقش موثری ایفا کند.

علائم دیابت بارداری در سه ماه سوم 

علائم دیابت بارداری در سه ماه سوم معمولا بیشتر و شدیدتر می‌شوند. نشانه‌ های دیابت بارداری شامل موارد زیر است:

۱– خستگی

یکی از علائم رایج دیابت بارداری است که ممکن است به‌دلیل نوسانات در سطح گلوکز خون اتفاق بیفتد. این خستگی معمولا بیشتر از خستگی عادی بارداری است و باعث می‌شود که انرژی شما کاهش یابد.

۲- تاری دید

افزایش قند خون می‌تواند باعث تاری دید شود. این مسئله نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

۳- تشنگی بیش از حد

افزایش گلوکز در خون می‌تواند باعث تشنگی شدید شود، چراکه بدن سعی می‌کند از طریق ادرار کردن گلوکز اضافی را دفع کند، با‌ بالا رفتن قند بارداری این اتفاق رخ می‌دهد.

۴- حالت تهوع

نوسانات در سطح گلوکز خون می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود، که ممکن است به‌علت تغییرات هورمونی با تاثیر بر معده باشد.

۵- قارچ‌های واژینال، مثانه و عفونت‌های پوستی

افزایش گلوکز خون می‌تواند محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم کند، که منجر به عفونت‌های مختلف می‌شود.

با توجه به این علائم و انجام آزمایش‌های قند بارداری می‌توانید در تشخیص و مدیریت بهتر دیابت بارداری کمک کنید. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها، توصیه می‌شود که فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

 

علائم افت قند خون در بارداری کدام است؟

کاهش قند خون در بارداری یکی از عوارض شایع دیابت و بارداری است که در اثر افت قند خون بروز می‌کند. در زنان باردار مبتلا به دیابت، کنترل نامناسب قند خون می‌تواند منجر به بروز کاهش قند خون شود. 

هیپوگلیسمی موجب بروز علائمی همچون لرزش، تعریق سرد، اضطراب، تحریک پذیری، خستگی شدید، سردرد، مشکل در تمرکز و تاری دید می‌گردد. همچنین فرد ممکن است دچار سرگیجه، گیجی، تپش قلب و تنگی نفس شود. رنگ پریدگی، عرق سرد و خشکی پوست از دیگر علائم کاهش قند خون در بارداری هستند.

افت شدید قند خون مادر باردار می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی برای جنین به همراه داشته باشد. از جمله عوارض مهم آن می‌توان به کاهش جریان خون رحم و مغز جنین، سقط جنین و حتی مرگ داخل رحم اشاره کرد.

بنابراین پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان سریع افت قند خون در بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. خانم‌های باردار مبتلا به دیابت باید قند خون خود را به‌طور مرتب اندازه‌گیری کرده و در صورت بروز علائم هیپوگلیسمی، سریعا مواد قندی مانند آبمیوه، شیرینی و شکر مصرف کنند تا از بروز عوارض جدی جلوگیری شود. البته پیشگیری بهتر از درمان است و کنترل منظم قندخون با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارو درمانی توصیه می‌شود.

 

آزمایش قند خون بارداری کدام است؟

آزمایش قند خون در بارداری یکی از مهم‌ترین آزمایش‌ها است که به نام‌های مختلفی مانند آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)، آزمایش GCT و آزمایش 2hpp شناخته می‌شود. این آزمایش‌ها به تشخیص دیابت بارداری کمک می‌کنند و معمولا در سه ماه دوم بارداری انجام می‌شوند. در این آزمایش‌ها، ابتدا نمونه خونی از شما گرفته می‌شود، سپس شما یک نوشیدنی حاوی گلوکز می‌نوشید و پس از مدتی دوباره نمونه خون گرفته می‌شود. پس از تشخیص دیابت به منظور کنترل قندخون پیشنهاد می‌شود از دستگاه قند خون استفاده کنید. 

 

چگونه از دیابت بارداری جلوگیری کنیم؟

یکی از سوالات رایج که برای هر مادر ممکن است پیش بیاید این است که چگونه دیابت بارداری را کنترل کنیم؟ دیابت بارداری یک موضوع مهم است که می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت مادر و نوزاد داشته باشد، اما خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از دیابت بارداری جلوگیری کنید.

تغذیه سالم

  • انتخاب غذاهای پرفیبر: مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و یکی از روش‌های درمان دیابت بارداری با تغذیه است.
  • کاهش چربی‌ها: از چربی‌های اشباع شده و ترانس دوری کنید و به‌جای آن‌ها از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید.
  • مراقبت از اندازه وعده غذایی زیاد: از مصرف غذاهای با کالری بالا و وعده غذای زیاد اجتناب کنید که برای درمان دیابت بارداری با تغذیه بسیار مفید است.

فعالیت بدنی

  • ورزش منظم: هدف از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش متوسط در روز است. مثلا پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه‌سواری.
  • فعالیت‌های کوتاه مدت: مثل از پله‌ بالا یا پایین رفتن یا کارهای خانه نیز می‌تواند مفید باشد.

وزن مناسب

  • کاهش وزن قبل از بارداری: اگر قبل از بارداری وزن زیادی دارید، تلاش کنید تا وزن خود را کاهش دهید.
  • افزایش وزن مناسب در دوران بارداری: پزشک ممکن است یک محدوده سالم برای افزایش وزن در دوران بارداری توصیه کند.

مراقبت‌های پزشکی

  • معاینات منظم: پزشک ممکن است تست‌های قند خون را در دوران بارداری تجویز کند.
  • مصرف داروها: در برخی موارد، مصرف داروهای کنترل قند خون ممکن است لازم باشد.

با این توصیه‌ها، شما می‌توانید از دیابت بارداری جلوگیری کنید یا حداقل عوارض آن را کاهش دهید. اما همیشه به یاد داشته باشید که مشاوره با پزشک ضروری است.

جبوگیری از دیابت بارداری چگونه است؟

راههای درمان دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری به چند بخش اصلی تقسیم می‌شود که شامل تغییرات در سبک زندگی، نظارت بر قند خون، و در صورت نیاز، مصرف داروها است. در ادامه به توضیحات جامعی در این زمینه می‌پردازم:

۱- تغذیه سالم: انتخاب غذاهایی که پر از مواد مغذی و فیبر هستند، چربی و کالری کمتری دارند برای درمان دیابت بارداری با تغذیه مناسب هستند. یک متخصص تغذیه یا یک متخصص مراقبت از دیابت می‌تواند به شما در تهیه یک برنامه غذایی کمک کند.

۲- فعالیت بدنی منظم: ورزش‌های مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا می‌توانند به کاهش قند خون کمک کنند. هدف از ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در اکثر روزها است.

۳- اندازه‌گیری قند خون: تیم مراقبت از سلامتی شما ممکن است از شما بخواهد که قند خون خود را چهار یا بیشتر بار در روز اندازه‌گیری کنید.  

۴- داروهای خوراکی: برخی از متخصصان به‌جای انسولین، داروهای خوراکی را تجویز می‌کنند، اما این موضوع هنوز مورد بحث است.

 

دیابت بارداری کی تمام می شود؟

برای بسیاری از زنان با دیابت بارداری، این نوع دیابت به محض تولد نوزاد تمام می‌شود. این به‌دلیل کاهش ناگهانی در هورمون‌های بارداری و انسولین مرتبط است، اما حتی اگر دیابت بعد از تولد نوزاد نیز ادامه یابد، آن را دیابت نوع ۲ می‌نامند.

توصیه می‌شود که ۶ تا ۱۲ هفته بعد از تولد نوزاد، تست قند خون انجام دهید. سپس هر ۱ تا ۳ سال یک بار تست قند خون را تکرار کنید.

حتی اگر دیابت بارداری شما بعد از زایمان تمام شود، نیمی از زنانی که دیابت بارداری داشته‌اند، در آینده به دیابت نوع  دو مبتلا می‌شوند.

برای جلوگیری یا تاخیر از ابتلا به دیابت نوع دو، مهم است که به تمرینات و رژیم غذایی سالم ادامه دهید. در هر حال، مشاوره با پزشک برای بررسی دقیق وضعیت شما و تصمیم‌گیری در مورد نیاز به تست‌ها و درمان‌های احتمالی، بسیار مهم است.

 

عوارض دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری، اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت مادر و نوزاد داشته باشد. در ادامه به برخی از این عوارض می‌پردازم.

عوارض دیابت حاملگی بر مادر

از جمله خطرات دیابت حاملگی بر مادر می‌توان به افزایش فشار خون و پری‌اکلامپسی بالا اشاره کرد. احتمال داشتن سزارین در زنان با دیابت بارداری بیشتر است.

 اگر شما دیابت بارداری داشته باشید، احتمال دارد که در آینده به دیابت نوع دو مبتلا شوید. به همین دلیل، مدیریت دقیق و مناسب دیابت بارداری بسیار مهم است و با کنترل قند خون می‌توانید از خطرات دیابت بارداری بر مادر جلوگیری کنید.

عوارض دیابت حاملگی بر جنین

یکی از مهم‌ترین عوارض دیابت حاملگی بر جنین این است که اگر قند خون مادر بالا باشد، نوزاد ممکن است وزن زیادی پیدا کند. که می‌تواند منجر به مشکلات در زمان زایمان شود. قند خون بالا در بارداری می‌تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. نوزادانی که زود به دنیا می‌آیند ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشند. 

بلافاصله بعد از تولد، نوزاد ممکن است با کاهش قند خون مواجه شود، که در شرایط شدید می‌تواند منجر به تشنج شود. نوزادها در آینده احتمال بیشتری برای ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ دارند. در موارد شدید، دیابت بارداری می‌تواند منجر به مرگ نوزاد شود که از بدترین خطرات دیابت بارداری برای جنین است.

 

درمان و کنترل دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران بارداری است که می‌تواند تاثیرات جدی بر سلامت مادر و جنین داشته باشد. این مقاله به‌طور کامل به بررسی علل، علائم، تشخیص، درمان و جلوگیری از دیابت بارداری می‌پردازد. سپس علائم شایع دیابت بارداری مانند تکرر ادرار، تشنگی زیاد، خستگی و عفونت‌های مکرر ادراری بررسی شده است.

روش‌های درمانی مانند رژیم غذایی، ورزش و در صورت نیاز مصرف انسولین توضیح داده شده است و همچنین نکاتی درباره جلوگیری از دیابت بارداری و عوارض احتمالی آن برای مادر و نوزاد توصیف شده است.

در نهایت، این مقاله به‌صورت جامع به بررسی همه‌جانبه دیابت بارداری از علل و علائم تا درمان و پیشگیری آن پرداخته است.

«سایت زیمانو» یکی از معتبرترین منابع اطلاعاتی در زمینه سلامت زنان و دوران بارداری است. این سایت با هدف ارتقای سلامت مادران و نوزادان، مطالب آموزشی ویژه‌ای را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. 

یکی از حوزه‌های تخصصی این سایت، اطلاع‌رسانی در مورد دیابت بارداری است. سایت زیمانو مطالب کاربردی زیادی درباره علل، نشانه‌ها، روش تشخیص و درمان دیابت بارداری منتشر می‌کند تا مادران باردار بتوانند اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *