مراقبت از بدن

بررسی روش های شستشوی لنز چشم

شستشوی لنز چشم

شستشوی لنز چشم: رعایت بهداشت همیشه یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری از عفونت ها و سایر مشکلات در بدن و به ویژه چشم ها است که می تواند نه تنها بر سلامت چشم بلکه بر بینایی طولانی مدت فرد را نیز تاثیر گذار باشد.

ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی برخی از بایدها و نبایدها برای تمیز کردن لنزهای تماسی، شستشوی لنز داخل چشمی، نحوه شستشوی لنز چشم، انواع روش های شستشوی لنز چشم و استدلال پشت آنها بپردازیم.

انواع لنز چشمی

بطور کلی باید گفت که دو نوع لنز تماسی و لنز تماسی تخصصی وجود دارد که لنزهای روزانه و سایشی در گروه لنزهای تماسی و لنزهای چند کانونی، رنگی، هیبریدی، اسکلرال و ارتوکراتولوژی در دسته لنزهای تماسی تخصصی قرار می گیرند.

جدا از عملکرد و نقش هر کدام از این لنزها باید گفت که همگی آنها در یک مسئله مشترک هستند؛ که آن مسئله نحوه نگهداری و نظافت آنها است. بطور کلی روش های مختلفی برای شستشوی لنز داخل چشم وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مراحل عمومی شستشو لنز چشم و محفظه آن

در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن نحوه شستشوی لنز چشم، باید مراحل زیر را برای نظافت لنز چشم و محفظه آن چه برای شستشوی قبل از استفاده و چه برای شستشوی لنز بعد از استفاده طی نمود:

  • قبل از لمس لنزهای تماسی باید دست های خود را با آب و صابون شستشو داد.
  • در صورت امکان باید از صابون آنتی باکتریال استفاده کرد و سپس دستان را با یک حوله بدون پرز خشک نمود.
  • نباید از صابون های حاوی روغن یا لوسیون استفاده شود، زیرا می توانند لنزها را کدر یا کثیف کنند.
  • هر بار از محلول تمیزکننده لنز تماسی تازه استفاده شود.
  • آب لوله کشی یا بزاق دهان به هیچ عنوان استفاده نشوند. هیچ کدام از اینها برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن مناسب لنزهای تماسی نیستند.
  • سپس باید لنزهای تماسی را با انگشتان خود مالش داد و سپس آنها را با محلول تمیز کننده تازه شست.
  • مطالعات نشان داده اند که مالش لنز و آبکشی بهترین راه برای تمیز کردن لنزهای تماسی است.
  • نباید اجازه داد که ناخن ها با لنزها تماس بگیرند. ناخن ها نه تنها تیز هستند، بلکه پناهگاهی عالی برای میکروب ها و آلودگی ها می باشند.
  • پس از گذاشتن لنز در چشم باید جا لنزی خود را با محلول تازه شستشو داد و آن را واژگون و باز گذاشت تا خشک شود.
  • بهتر است محفظه لنز را با آب تمیز نکرد، زیرا ممکن است آب لوله کشی حاوی ناخالصی ها و میکروارگانیسم ها باشد. همچنین بهتر است که آن را در نزدیکی توالت یا در مکان‌های مرطوب قرار نداد، زیرا باعث ایجاد کپک و میکروب در داخل آن می‌شود.
[ux_products ids=”21711,14983,4196,4190″]

انواع روش های شستشوی لنز چشم

بر خلاف عینک ها، لنزهای تماسی مستقیماً روی چشم قرار می گیرند تا به فرد کمک کنند واضح تر ببینید یا چشمانی زیباتر داشته باشد. همانطور که گفته شد این لنزها می توانند نرم یا سخت باشند. لنزهای تماسی نرم در واقع محبوب ترین لنزها هستند زیرا استفاده از آنها راحت تر از لنزهای سخت است. این لنزها تا زمانی که به درستی از آن استفاده شود و به درستی از آن مراقبت شود، ایمن است. در این بخش به ارائه چند روش شستشوی لنز چشم و نحوه شستشوی لنز چشم خواهیم پرداخت.

شستشوی لنز آب مروارید

شستشوی لنز آب مروارید فراتر از یک شستشوی معمولی در خانه است. در واقع باید گفت که شستشوی لنز آب مروارید اشاره بر کثیفی و کدر شدن لنز داخل چشمی فرد دارد که سال ها قبل به دلیل عارضه ای به نام اب مروارید، یک نوع لنز داخل چشمی در چشم وی قرار داده شده است. برای شستشوی لنز داخل چشم این فرد، پزشک ابتدا چشم را با قطره های استریل چشمی ضد عفونی می کند و طی یک عمل دوداً 15 دقیقه ای کار پاکسازی لنز را با ایجاد چندین سوراخ بر روی لنز انجام می دهد.

شستشوی لنز سخت

برای شستشوی لنزهای سخت کافی است ابتدا دست ها را شسته و سپس لنز را در کف دست قرار داد. حال باید سرم شستشوی لنز چشمی مورد نظر را کف دست ریخت و با انگشت و به آرامی لنز را در محلول مالش داد. سپس باید لنز را در محفظه خود قرار داد و اجازه داد تا چند ساعت داخل مایع شستشو باقی بماند.

شستشوی لنز با سرم نمکی

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، چشم عضو حساسی است و لنزهای چشمی به دلیل تماس مستقیم با چشم در صورت آلودگی می توانند تهدید بسیار بزرگی برای چشم به شمار آیند. در حالت کلی لنزها پس از استفاده دارای آلودگی ها و رسوب های متعددی بر روی خود هستند که ممکن است بسیاری از آنها با چشم قابل رویت نباشند. این در حالی است که برخی از افراد برای تمیز کردن و شستشوی لنز چشم خود از محلول های نمکی استفاده می کنند. باید گفت که متاسفانه محلول های نمکی به هیچ عنوان قادر به ضد عفونی و رسوب زدایی از لنز های چشمی نیستند و فقط می توانند آلودگی های فیزیکی و قابل رویت را از بین ببرند.

شستشوی لنز با قرص

قرص لنزها نیز یکی دیگر از مواد ضد عفونی کننده برای لنزها هستند که اتفاقاً بسیار توصیه می شوند. با توجه به ساختار پروتئینی لنزها و آلودگی آنها به چربی ها و میکروب های مختلف بهتر است که هر از چند گاهی لنزها را با قرص های مخصوص ضد عفونی شستشو داد.

نحوه استفاده از قرص لنز

همانطور که گفته شد، استفاده از قرص لنز می تواند یکی از بهترین روش ها برای ضد عفونی لنزها باشد. برای این کار کافی است که قرص را داخل مایع لنز حل کرده و سپس لنزها را داخل آن انداخت و پس از گذشت چند ساعت آن ها را خارج نمود و مجدداً محفظه لنز را با مایع لنز پر کرد و لنزها را داخل آن انداخت. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بین 10 تا 15 دقیقه می توان لنزها را خارج نمود و با مایع لنز شستشو داد و استفاده کرد.

شستشوی لنز با آب مقطر

یکی از محلول هایی که افراد می توانند برای شستشوی لنز چشم خود و ضد عفونی کردن آن استفاده نمایند، آب مقطر می باشد. آب مقطر در واقع به دلیل خالص بودن و نداشتن هیچ نوع املاحی در ساختار خود می تواند محلول مناسب و البته قابل دسترسی حتی برای کسانی باشد که به تمیزی و پاکی لنز چشمی خود حساس هستند.

شستشوی لنز چشم با لیزر

این نوع شستشوی لنز مربوط به کسانی است که عمل چشم مانند عمل های آب مروارید داشته اند و لنز ها در واقع بر روی عدسی چشم آنها کار گذاشته شده اند. در این حالت پزشک با لیزر در مدت زمان تقریبی 15 دقیقه اقدام به تمیزی رفع کدورت لنز بیمار می نماید.

 شستشوی چشم بعد از لنز

بهتر است پس از برداشتن لنز از داخل چشم از یک صابون ملایم غیر آرایشی بدون روغن و اسانس برای شستشوی چشم ها استفاده شود. برای این کار باید ابتدا دست ها را شست و سپس آنها را با یک یک پارچه یا دستمال بدون پرز خشک نمود.

در پایان

بطور کلی روش های مختلفی برای شستشو و ضد عفونی کردن لنزهای چشمی وجود دارد، از استفاده از سرم شستشوی لنز چشمی گرفته تا استفاده از قرص و محلول های دیگر، که افراد می توانند با توجه به نیاز، سلیقه و هزینه شستشوی لنز چشم خود اقدام به شستشوی لنز چشم خود کنند.

بطور کلی محلول های تمیزکننده لنز تماسی را نباید برای مسافرت یا موارد دیگر جهت نگهداری به ظروف کوچکتر انتقال داد، چرا که می تواند استریل بودن محلول را به خطر بیندازد.

باید به خاطر داشت که دستورالعمل‌هایی که همراه با لنزهای تماسی ، کیف لنز تماسی و محلول تمیزکننده لنز تماسی هستند، به همراه دستورالعمل‌های چشم پزشک ، برای ارائه بهترین مراقبت و کارایی برای پوشش خاص و شرایط تمیز کردن لنزها طراحی شده‌اند پس بهتر است که به آنها توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *