فشار خون

درمان فشار خون در طب سنتی

درمان فشار خون در طب سنتی

درمان فشار خون بالا با طب سنتی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. در بسیاری از موارد، با استفاده از خوراکی های گیاهی می‌توان تا حد خوبی فشار خون را کنترل کرد.

فشار خون بالا در واقع یک بیماری شایع است که در آن نیرو و فشار طولانی مدت خون به دیواره های شریان فرد به قدری زیاد است که در نهایت ممکن است موجب بروز مشکلات متعددی مانند بیماری قلبی شود.

بطور کلی میزان فشار خون، هم با مقدار خونی که قلب پمپاژ می کند و هم میزان مقاومت در برابر جریان خون در شریان ها تعیین می شود. هر چه قلب خون بیشتری پمپاژ کند و شریان های فرد باریک تر باشد، فشار خون بالاتر می رود. در اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج ، نتیجه بر حسب میلی متر جیوه ارائه داده می شود که دو عدد دارد.

عدد بالا یا فشار سیستولیک: عدد اول یا عدد بالاتر، فشار موجود در شریان های فرد را هنگام تپش قلب اندازه گیری می کند.

عدد پایین یا فشار دیاستولیک: عدد دوم یا عدد کمتر، فشار موجود در شریان‌های فرد را بین ضربان‌ها اندازه‌گیری می‌کند.

ممکن است افراد سال ها بدون هیچ علامتی فشار خون بالا داشته باشند. فشار خون بالای کنترل نشده خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. خوشبختانه فشار خون بالا براحتی قابل تشخیص است و می توان آن را به سادگی کنترل نمود.

 

انواع فشار خون در طب سنتی

در ابتدا برای پاسخ به سوال فشار خون چیست؟ باید گفت که این بیماری تحت عنوان قاتل خاموش نامیده می‌شود که درمان و کنترل آن امری واجب است. طب سنتی یک علم گسترده و بر پایه علوم سنتی و درمان با گیاهان و مواد غدایی طبیعی می باشد که از دیرباز تا کنون مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است. طب سنتی در بحث فشار خون نیز حرف بسیار دارد و می تواند بصورت خانگی به کمک افرادی بیاید که با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند. بطور کلی باید گفت که فشار خون در طب سنتی به سه نوع فشار خون بر اثر غلظت خون که افراد با مزاج دموی و فشار خون افراد با مزاج بلغمی را شامل می شود، فشار خون بر اثر مشکلات عصبی و روانی در افراد و فشار خون پایین دسته بندی می شود.

طب سنتی معتقد است که افراد دموی مزاج بهتر است برای درمان فشار خون بالای خود هر سه ماه یکبار در تاریخ های مقرر مانند پانزدهم تا بیست و یکم ماه قمری، حجامت انجام دهند و افراد بلغمی مزاج بهتر است تحرک خود را بالاتر برده و از مواد غذایی با طبع گرم استفاده نمایند.

در نوع دوم فشار خون بالا که بر اثر مشکلات عصبی در افراد ایجاد می شود باید گفت که در برخی افراد، استرس، اضطراب و نگرانی های مداوم می تواند عامل مستقیمی در افزایش فشار خون آنها باشد که با درمان های روحی، تغییر در سبک زندگی و فعالیت بالا قابل درمان خواهد بود.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، در حوزه طب سنتی اغلب از گیاهان، میوه ها و خوراکی های طبیعی برای درمان امراض استفاده می شود. ما در این بخش سعی داریم که به بررسی مواد غذایی موثر در درمان فشار خون بالا و خوراکی های توصیه شده در درمان سنتی فشار خون بالا بپردازیم.

 

کدام میوه فشار خون را پایین می آورد؟

میوه ها خواص مختلف و متعددی دارند و در حوزه طب سنتی از هر یک از آنها می توان برای درمان بیماری خاصی استفاده نمود. به عنوان مثال، میوه های زیر از جمله میوه هایی هستند که می توانند به کاهش فشار خون در افراد مختلف کمک نمایند:

موز: موز سرشار از پتاسیم می باشد. پتاسیم در واقع همان ماده معدنی است که می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. آووکادو، قارچ، لوبیا و گوجه فرنگی نیز منابعی غنی از پتاسیم هستند و می توانند به کنترل فشار خون کمک نمایند.

توت فرنگی: توت فرنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدانی با عنوان آنتوسیانین که از خانواده فلاوونوئیدها می باشد، می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

چغندر: وجود نیترات غیرآلی در آب چغندر یا همان لبو نیز می تواند به کاهش میزان فشار خون در افراد کمک کند.

انار: انار نیز با توجه به خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک بسزایی نماید.

کیوی: کیوی نیز با توجه به مواد تشکیل دهنده ساختار خود مانند ویتامین سی، می تواند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک نماید.

هندوانه: این میوه جذاب و خوشمزه دارای سیترولین که نوعی اسید آمینه می باشد بوده و می تواند به بدن در تولید اکسید نیتریک کمک نماید. این ماده در بدن می تواند رگ ها را سست و شل کرده و جریان خون را بهبود ببخشد.

 

درمان فشار خون در طب سنتی

گل گاوزبان و فشار خون

 

کاهش فشار خون با گیاهان دارویی

کاهش فشار خون در طب سنتی، فقط محدود به مصرف میوه نیست. علاوه بر میوه مواد خوراکی و غذایی دیگری نیز وجود دارند که مصرف آنها می تواند به کاهش فشار خون بالای افراد کمک نماید که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

فشار خون و آویشن:

آویشن گیاه و ادویه ای بسیار محبوب است که دارای خواص درمانی بسیار بالایی در حوزه طب سنتی می باشد. این گیاه دارای پتاسیم بالایی در ساختار خود می باشد که می تواند به کاهش سطح فشار خون و کنترل آن نیز کمک شایانی نماید.

 

درمان فشار خون در طب سنتی

فشار خون و آویشن

 

فشار خون و سیر

سیر علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد موجب تولید اسید نیتریک در بدن می شود و می تواند رگ ها و شریان را نرم و شل نماید و به بهبود روند جریان خون کمک نماید.

 

فشار خون و قهوه

قهوه نیز یک نوع آنتی اکسیدان به شمار می آید که می تواند به کاهش سطح فشار خون در افراد کمک نماید و مصرف منظم آن از بروز سکته های قلبی در این افراد جلوگیری نماید.

خرید انواع فشارسنج دیجیتال خانگی

فشار خون و گل گاوزبان

بطور کلی ثابت شده است که مصرف گل گاو زیبان در کنار آرامشی که می تواند به افراد ببخشد، متاسفانه موجب بالا رفتن فشار خون در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می شود.

 

فشار خون و سرکه سیب

سرکه سیب می تواند با کاهش فعالیت رنین، کاهش گلوکز خون و … به کاهش فشار خون در افراد کمک نماید. سرکه سیب را می توان بصورت تنها و یا همراه با مواد خوراکی دیگر مصرف نمود و از اثرات آن بر فشار خون بالا بهره مند شد.

 

فشار خون و زنجبیل

زنجبیل نیز یکی دیگر از گیاهان موثر در کاهش فشار خون بالا در افراد است و می تواند با مسدود کردن کانال کلسیم توسط دیواره های قلب و مهار آنزیمی به نام آنژیوتانسین فشار خون را کاهش دهد.

 

فواید دارچین برای فشار خون

دارچین نیز می تواند با شل کردن شرایین در افراد به کاهش فشار خون بالا در این افراد کمک نماید.

 

فواید عناب برای فشار خون

عناب نیز از دیگر مواد غذایی است که دارای پتاسیم بالا بوده و می تواند به کنترل سطح فشار خون بالا کمک نماید و آن را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *