دردهای بدن, مراقبت از بدن, ورزش و مراقبت‌های آن

پیچ خوردگی مچ پا (درمان، عوامل و آسیب ها)

خوردگی مچ پا علل و درمان

پیچ خوردگی مچ پا یک آسیب شایع و فراگیر

خیلی از ما در طول زندگی خود دچار پیچ خوردگی مچ پا یا شکستگی های مچ پا شده ایم. پس از مشاهده آسیب در مچ پا و مراجعه به پزشک با روش هایی همچون گچ گرفتن یا استفاده از مچ بند پا، قوزک بند، کفی طبی و غیره اقدام به درمان پیچ خوردگی مچ پا و کاهش درد آن نموده ایم. در بسیاری موارد نیز روش های خانگی درمان پیچ خوردگی مچ پا موثر بوده و مراجعه به پزشک احساس نشده است. در این مقاله آموزشی قصد داریم به تمام این آسیب دیدگی ها بپردازیم. اینکه کدام آسیب دیدگی احتمال شکستگی را بالاتر می برد و چه زمانی به شکستگی بایستی مشکوک شویم. همچنین در صورت وقوع آسیب به مچ پا چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم و چه اعمالی انجام دهیم، تا درد و تورم در ناحیه مچ پا التیام بخشیده شود.

درمان پیچ خوردگی مچ پا بصورت خانگی

عوامل ایجاد پیچ خوردن مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین علت آسیب دیدگی های مچ پا می باشد. عوامل زیادی می توانند باعث پیچ خوردگی شود که مهمترین آنها آسیب های ناشی از ورزش هایی همچون فوتبال، اسکی، بسکتبال و تنیس می باشد. ماهیت این گونه ورزش ها ایجاب می کند که مچ پا همیشه در معرض آسیب باشد. مثلا در فوتبال شخصی که قصد دریبل زدن دارد مجبور به تغییر جهت به صورت مداوم می باشد. همین تغییر جهت باعث به هم خوردن تعادل و در نتیجه امکان پیچ خوردن مچ پا را افزایش میدهد.

از شایع ترین علائم پیچ خوردگی مچ پا می توان به درد و تورم در محل آسیب دیدگی اشاره نمود. این درد و تورم می تواند با کبودی، قرمزی و کوفتگی همراه باشد. حتی فرد ممکن است دچار آسیب دیدگی جدی تری شود بطوریکه نتواند وزن خود را بر روی مچ پا نگه دارد و برای راه رفتن نیازمند استفاده از عصا باشد.

عوامل پیچ خوردگی مچ پا

شکستگی ها و آسیب های ناشی از پیچ خوردن مچ پا

از شایعترین قسمتهایی که به دنبال پیچ خوردگی مچ پا دچار شکستگی میشود؛ می توان به شکستگی قوزک داخلی، قوزک خارجی و همینطور بخش استخوانی ناحیه خارجی پا اشاره نمود. حال سوال اینجاست که به چه صورت این شکستگی ها را می توان تشخیص داد. عکس های ساده و رادیوگرافی های سیاه و سفید بهترین روش تشخیص شکستگی های پا و مفصل مچ پا هستند. شایع ترین آسیب دیدگی هایی که به دنبال پیچ خوردن مچ پا رخ میدهند، شکستگی ها نیستند. در حقیقت کشیدگی و آسیب دیدگی رباط های اطراف مچ پا، شایع ترین آسیب دیدگی هایی هستند که به دنبال پیچ خوردن مچ پا رخ میدهند.

[ux_products ids=”14323,16263,2766,4182,4153,26216″]

روش تشخیص شکستگی مچ پا

یکی از دغدغه های افراد در زمان پیچ خوردن مچ پا این است که آیا دچار شکستگی مچ پا شده اند. همچنین چه زمانی نیاز است که جهت درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند. هنگامی که یک فرد با آسیب دیدگی در ناحیه مچ پا توانایی راه رفتن را از دست می دهد، احتمال شکستگی مچ پا در این فرد افزایش می یابد. همچنین اگر فرد آسیب دیده درد شدیدی در ناحیه برجستگی های استخوانی مچ پا مثل قوزک داخلی و قوزک خارجی را احساس کند؛ در این مواقع نیز احتمال شکستگی مچ پا افزایش می یابد. در صورت داشتن این گونه علائم بهتر است فرد آسیب دیده حتما به پزشک متخصص جهت درمان پیچ خوردگی مچ پا مراجعه گردد.

روی پا

جلوگیری از آسیب های احتمالی در آینده

در برخی مواقع یک فرد دچار پیچ خوردگی در ناحیه مچ پا می شود و پس از مدتی درد و تورم ناحیه آسیب دیده بهبود پیدا می کند. اما پس چند ماه دوباره دچار پیچ خوردگی های مکرر مچ پا می شود. این علائم نشان دهنده پارگی و آسیب دیدگی های جدی در رباط های مفصل مچ پا می باشد. در اینطور مواقع فرد آسیب دیده حتما بایستی به پزشک متخصص مراجعه نماید. پزشکان با توجه به تصاویر MRI فرد آسیب دیده به معاینه وی می پردازند و در صورت نیاز با عمل جراحی، رباط های آسیب دیده را درمان می کنند. البته در بسیاری موارد این گونه آسیب دیدگی ها با فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی درمان می شوند.

اگر فردی توانایی وزن گذاشتن روی مچ پای خود را نداشته باشد و درد و تورم در حال افزایش باشد. بطوریکه داروی های مسکن جوابگو نباشند و جهت راه رفتن نیازمند استفاده از عصا باشد یا دچار پیچ خوردگی های مکرر شود، حتما توصیه می شود که به پزشک متخصص مراجعه نماید. زیرا آسیب بایستی توسط پزشک بررسی شود؛ منشاء آن تشخیص داده شده و درمان لازم صورت گیرد. این کار باعث می شود که از آسیب دیدگی های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

تسریع در درمان پیچ خوردگی مچ پا توسط قانون RICE

حال تصور می کنیم که یک فرد دچار پیچ خوردگی مچ پا شده است و این پیچ خوردگی با درد و تورم همراه شده است. سوال اینجاست که در اینصورت برای تسریع در روند بهبودی مچ پا چه کارهایی را بایستی انجام داد. یک قانون کلی در ارتباط با آسیب دیدگی های ورزشی و ارتوپدی با عنوان قانون RICE وجود دارد. عبارت RICE که مخفف کلمه های Rest، Ice، Compression و Elevation می باشد؛ قانونی کلی در مورد تمام آسیب دیدگی های ورزشی است. یک فرد ممکن است دچار آسیب دیدگی مچ پا، زانو یا آرنج شود. در اینصورت فرد می تواند با استفاده از قانون RICE که در ادامه بطور کامل به توضیح آن می پردازیم، درد و تورم را کاهش داده و روند بهبودی را سرعت بخشد.

قانون RICE جهت درمان پیچ خوردگی مچ پا

برای درمان پیچ خوردگی مچ پا چه کنیم؟

R مخفف لغت Rest به معنی استراحت می باشد و به این مفهوم است که اگر فردی دچار پیچ خوردگی مچ پا شد نیازمند استراحت دادن به مچ پای خود می باشد. جهت روند سریعتر درمان پیچ خوردگی مچ پا، بایستی بین دو تا سه هفته از عصا استفاده شده و روی مچ پا خیلی فشار وارد نشود. دومین حرف عبارت RICE حرف I مخفف Ice به معنی یخ است. منظور از حرف I استفاده از کمپرس سرد می باشد؛ که برای انجام این مورد میتوان مخلوط آب و یخ را داخل یک نایلون ریخته و لای یک پارچه نازک پیچاند. در ادمه بین 15 تا 20 دقیقه بایستی این کمپرس را روی مچ پا گذاشت؛ سپس بین 30 تا 40 دقیقه به مچ پا استراحت داد. این عملیات را باید به مدت یک تا دو روز ادامه داد. انجام کمپرس سرد باعث میگردد تا تورم و فاکتورهای التهابی که باعث این تورم شده اند، سریعتر بهبود یابند و درد در ناحیه آسیب دیده کاهش یابد.

سومین حرف C مخفف  Compression به معنی فشرده سازی می باشد. به این مفهوم که اگر کسی دچار آسیب دیدگی مچ پا شود بهتر است که مچ پایش را ببندد. جهت انجام این کار می توان از یک باند کشی، باند، قوزک بند یا حتی یک مچ بند طبی استفاده نمود. این کار باعث می شود که حرکات مچ پا کاهش یابد و همین محدودیت حرکتی روند درمان پیچ خوردگی مچ پا را تسریع می بخشد. چهارمین حرف E مخفف Elevation یا بالا نگه داشتن می باشد. به این مفهوم که بایستی مفصل آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب نگه داشت. انجام این عمل باعث میگردد که تورم سریعتر بهبود یابد که همین التیام تورم می تواند به کاهش درد منتج شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *