قند خون, دیابت, کنترل قند خون

لیست بهترین داروهای دیابت و کاهنده قند خون!

لیست بهترین داروهای دیابت

دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که در سراسر جهان بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری که با افزایش سطح گلوکز در خون همراه است، می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود، از جمله دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت حاملگی. برای کنترل دیابت و کاهش عوارض آن، استفاده از داروها امری ضروری است. اما انتخاب داروهای مناسب، به همراه تغذیه مناسب و فعالیت بدنی، می‌تواند به مدیریت بهتر بیماری کمک کند. در این مقاله، به بررسی انواع داروهای مورد استفاده برای مدیریت دیابت خواهیم پرداخت و بهترین داروهای دیابت و انواع دارو برای رفع دیابت بارداری موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد. قبل از خواندن این مطلب، توجه داشته باشید که فقط پزشک می‌تواند تعیین کند که چه دارویی برای شما مناسب است. چون نوع و میزان مصرف داروی دیابت، برای هر فرد متفاوت است. 

معرفی انواع داروهای دیابت

شاید شما اگر با دیابت روبرو شده باشید به این پرسش برخورد کنید که دیابت را چگونه درمان کنیم؟ همانطور که می‌دانید انواع مختلفی دیابت وجود دارد که دارو برای دیابت بارداری، دیابت نوع یک و نوع دو به دلیل تفاوت در نوع هریک از این بیماری‌ها متفاوت خواهد بود. دارو برای دیابت بی مزه نیز مانند انواع دیگر دیابت متفاوت است و هر فرد باید با انجام آزمایش‌هایی که برای بررسی دیابت انجام می‌شود و زیر نظر متخصص اقدام به مصرف دارو مناسب کند. در ادامه جدیدترین دارو دیابت برای هریک از انواع دیابت و نحوه مصرف آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

بیشتر بخوانید: دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟

بهترین داروها برای دیابت نوع 1

برای درمان دیابت نوع یک از انواع مختلفی از انسولین استفاده می‌شود. این دارو برای دیابت نوع یک تاثیر بسزایی ایفا می‌کند و هر فرد باید با توجه به شرایط خود و تجویز متخصص از نوع خاصی از انسولین استفاده کند:

انسولین سریع اثر 

انسولین آسپارت و انسولین لیسپرو در این دسته قرار می‌گیرند. این انسولین‌ها به سرعت جذب می‌شوند و در انتهای وعده غذایی برای کنترل سطح گلوکز خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف این نوع انسولین قبل از وعده غذا است و به‌صورت زیرجلدی (تزریق زیر پوست) تجویز می‌شود و معمولا در ناحیه شکم، ران یا بازو تزریق می‌شود. زمان شروع اثر این انسولین حدود ۱۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق است.

انسولین متوسط اثر 

انسولین NPH از جمله انسولین‌های متوسط اثر محسوب می‌شود. این نوع انسولین در طول مدت زمان طولانی‌تری عمل می‌کنند و معمولا برای پوشش نیازهای انسولینی بین وعده‌های غذایی استفاده می‌شوند. ین انسولین به طور زیرجلدی تزریق می‌شود و زمان شروع اثر آن حدود ۱ تا ۲ ساعت پس از تزریق است.

انسولین بلند مدت اثر

انسولین گلارژین و انسولین دتمیر از انواع انسولین‌های بلند مدت اثر هستند. این انسولین‌ها به طور پایدار در بدن عمل می‌کنند و برای کنترل سطح گلوکز در طول روز و شب استفاده می‌شوند. این انسولین یک بار در روز مثلا در صبح یا شب تزریق می‌شوند. زمان شروع اثر این انسولین حدود ۱ تا ۲ ساعت پس از تزریق است و مدت اثر آن تا ۲۴ ساعت یا بیشتر است.

انسولین کوتاه اثر

انسولین کوتاه اثر به زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز‌مند است و معمولا قبل از خوردن غذا تزریق می‌شود. دو نوع متداول انسولین کوتاه اثر اکت ربید و هومولین هستند. انسولین کوتاه اثر برای پوشش نیازهای انسولینی در طول روز و همچنین برای کنترل سطح گلوکز پس از وعده غذا استفاده می‌شود. این نوع انسولین به طور زیرجلدی است و  زمان شروع اثر حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق است و مدت اثر آن تا حدود ۳ تا ۴ ساعت است که بسته به شرایط فردی افراد متفاوت متغیر است.

بیشتر بخوانید: قند خون خطرناک چند است؟

بهترین داروها برای دیابت نوع 2

دیابت نوع دو یکی از رایج‌ترین دیابت‌هایی است که هر فرد در سنین مختلفی ممکن است با آن روبرو شود، اما بهترین دارو برای دیابت نوع دو چیست؟ خوشبختانه امروزه انواع دارو برای دیابت نوع دو به بازار عرضه شده که موثرترین نتیجه را به همراه خواهند داشت.  در ادامه بهترین دارو دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

این دارو با کاهش تولید گلوکز توسط کبد و افزایش استفاده از گلوکز توسط عضلات، کمک به کنترل سطح قند خون می‌کند و بهترین داروهای دیابت محسوب می‌شود. این دارو روزانه یک یا دو بار با غذا مصرف می‌شود و شروع دوز معمولا با دوز کم شروع می‌شود و به تدریج افزایش پیدا می‌کند تا به دوز مناسب برسد.

  • مگلیتینیدها و سولفونیل اوره

این داروها با افزایش تولید انسولین از لوزالمعده و کاهش میزان گلوکز در خون، کمک به کنترل قند خون می‌کنند. این داروها قبل از هر وعده غذایی مصرف می‌شوند و ممکن است به صورت یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

  • مهارکننده‌های DPP-4

این داروها با کاهش تجزیه هورمون‌هایی که به لوزالمعده سیگنال انسولین می‌دهند، به کنترل سطح گلوکز خون کمک می‌کنند. این نوع دارو نیز معمولا یک بار در روز قبل یا بعد از غذا مصرف می‌شوند.

  • تیازولیدین‌دیون‌ها یا گلیتازون‌ها

این داروها با بهبود عملکرد انسولین در بدن و کاهش مقاومت به انسولین، کمک به کنترل قند خون می‌کنند. این داروها نیز به صورت دهانی یک یا دو بار در روز با یا بدون غذا مصرف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جدول میزان قند خون در دیابت نوع 2

بهترین مکمل ها برای افراد دیابتی

تا اینجا بهترین داروهای دیابت را مورد بررسی قرار دادیم و باید اشاره کرد برای افراد دیابتی مکمل‌ها نیز می‌توانند در مدیریت دیابت و بهبود وضعیت سلامتی آن‌ها تاثیرگذار باشد. اما قبل از مصرف هر گونه مکمل، مهم است که با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. برخی از بهترین مکمل‌ها برای افراد دیابتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • امگا-۳

امگا-۳ چربی‌های اصلی موجود در ماهیان چرب مانند ماهی سردابی، کنجد و نیزه‌ماهی است. این مکمل می‌تواند به بهبود نسبت چربی‌های خون، کاهش التهابات و حفظ سلامتی قلب کمک کند.

  • ویتامین D

ویتامین D مهم برای سلامت استخوان، سلامت قلب و عروق و کنترل قند خون است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد دیابتی ممکن است به ویتامین D کمبود داشته باشند.

  • کروم

کروم یک معدن مهم است که در متابولیسم قند و چربی‌ها نقش دارد. مصرف مکمل کروم ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند.

  • مینزیم

منیزیم نقش مهمی در فعالیت عضلات، سلامت استخوان و کنترل قند خون دارد. ممکن است مصرف مکمل منیزیم به بهبود حساسیت به انسولین و کنترل گلوکز خون کمک کند.

  • آنتی اکسیدان‌ها

مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و E، کوآنزیم Q10 و سلنیوم می‌توانند در مقابله با استرس کمک کنند و بهبود عملکرد سلول‌های بدن را به همراه داشته باشند.

  • فیبر

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، مانند سبوس گندم، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات به کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

همچنین با رعایت بهترین رژیم دیابتی می‌توانید در هر مرحله از دیابت از پیشرفت آن تا حد امکان جلوگیری نمایید.

اگر به دنبال خرید نوار تست قند خون با قیمت سهمیه‌ای هستید، می‌توانید خرید خود را از فروشگاه تجهیزات پزشکی زیمانو انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله بهترین داروهای دیابت نوع یک و دو را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که برای مدیریت دیابت، استفاده از داروها به همراه تغذیه مناسب و فعالیت بدنی ضروری است. برای دیابت نوع ۱، انسولین سریع اثر، انسولین متوسط اثر، انسولین بلند مدت اثر و انسولین کوتاه اثر از بهترین گزینه‌ها است. در حالی که برای دیابت نوع ۲، متفورمین، مگلیتینیدها و سولفونیل اوره، مهارکننده‌های DPP-4، و تیازولیدین‌دیون‌ها یا گلیتازون‌ها از داروهای انتخابی هستند. به علاوه، مکمل‌هایی مانند امگا-۳، ویتامین D، کروم، منیزیم، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر نیز می‌توانند در مدیریت دیابت و بهبود وضعیت سلامتی افراد دیابتی موثر باشند.

سوالات رایج

بهترین دارو برای دیابت نوع دو چیست؟

بهترین دارو برای دیابت نوع دو متفورمین است.

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

درمان دیابت شامل تغییرات در رژیم غذایی، ورزش منظم و در برخی موارد، مصرف داروهای انسولین یا داروهای ضد دیابت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *