بارداری و ملزومات

علائم دندان درآوردن نوزاد (مراقبت ها + پیشنهاد ها)

Baby teething

علائم دندان درآوردن نوزاد چگونه و به چه شکل است؟ به دنیا آمدن فرزند جدید می‌تواند برای والدین بسیار پر چالش باشد، زیرا بدن نوزادان نسبت به بزرگسالان بسیار حساس و آسیب پذیر است و از آنجایی که زبانی برای صحبت کردن راجب مشکلات خود ندارند، فهمیدن درد و مشکل آنها نیز می‌تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل کوچکترین نشانه ای از آسیب و بیماری برای والدین نگران کننده و زنگ خطر می‌باشد.

دندان در آوردن نوزاد یکی از چالش های اولیه والدین در ماه های اولیه تولد نوزاد است، علائم دندان در آوردن نوزاد تقریبا شبیه به سرماخوردگی می‌باشد، همین موضوع می‌تواند باعث گمراه شدن والدین شود. اما شما می‌توانید با آگاهی کامل از این علائم و نحوه ی برخورد با آنها  این دوران را با آرامش سپری کنید.

علائم دندان در آوردن نوزاد از چه سنی شروع می‌شود؟

زمان در آوردن دندان در هر کودک بسته به عوامل وراثتی یا ژنتیکی، تغذیه و … متفاوت است. اما به صورت کلی شروع آن محدوده ی زمانی بین 3 تا 7 ماهگی دارد. علائم دندان درآوردن نوزاد عموما 5 روز قبل شروع می‌شود.

اگر دندان نوزاد زودتر از این بازه در آید، می‌تواند نشان دهنده ی مشکلات کلیوی و ژنتیکی باشد و نیازمند مراجعه به پزشک متخصص است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در آودن اولین دندان برای برخی نوزادان تا 12 الی 14 ماهگی زمان می‌برد، اما تا زمانی که رشد و رویش موها، استخوان و سایر اعضای بدن طبیعی است جای نگرانی نمی‌باشد. اگر تا پایان 18 ماهگی علائم دندان در آوردن را در نوزاد خود مشاهده نکردید زمان آن فرا رسیده که به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

در آوردن دندان در نوزاد تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

رویش دندان نوزاد از دندان جلویی آغاز می‌شود و با دندان آسیاب پایان می‌یابد، همانطور که گفتیم زمانبندی دقیقی برای دندان در آوردن نوزاد وجود ندارد اما به صورت کلی به شرح زیر است:

  • دندان جلویی وسطی 6 تا 12 ماهگی
  • دندان جلویی کناری 9 تا 16 ماهگی
  • اولین دندان آسیاب 13 تا 19 ماهگی
  • دومین دندان آسیاب 22 تا 24 ماهگی

Baby teething2

چه مواردی باعث تاخیر در دندان در آوردن نوزاد می‌شود؟

  • ژنتیک و عوامل وراثتی
  • تغذیه ضعیف و نا مناسب
  • سوء تغذیه و سوء هاضمه
  • کمبود ویتامین ها
  • کم کاری تیروئید

علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟

دندان در آوردن برای نوزاد بسیار سخت و دردناک است، دندان با رویش خود باعث آزاد شدن ماده ای در لثه ها می‌شود که شکافته و دندان از آن خارج می‌شود. در ادامه به علائم دندان در آوردن نوزاد که از 5 روز قبل از رویش دندان آغاز می‌شود خواهیم پرداخت.

افزایش بزاق دهان

یکی از علائم بسیار شایع دندان در آوردن نوزاد افزایش بزاق و آبریزش دهان است. این افزایش بزاق از 3 ماهگی شروع و تا 5 ماهگی ادامه دارد.

افزایش دمای بدن نوزاد

به این افزایش دما، تب دندان نیز گفته می‌شود، این دما بیشتر از 38 درجه نخواهد شد و ظرف چند روز رفع خواهد می‌شود، در صورت ادامه دارد شدن تب نوزاد لازم است به پزشک مراجعه نمایید.

کاهش خواب

همانطور که گفتیم فرایند در آوردن دندان برای نوزاد بسیار طاقت فرسا است و همین موضوع می‌تواند در کاهش خواب و بهم ریختن برنامه ی زمانی آن موثر باشد.

[ux_products ids=”10615,10606,5129,25418″]

غذا نخوردن

در آمدن دندان با درد و تحریک لثه همراه است که همین موضوع می‌تواند باعث کم اشتهایی و غذا نخوردن نوزاد شود.

تحریکات پوستی

افزایش بزاق دهان بر اطراف دهان باعث ایجاد تحریکات پوستی و قرمزی خواهد شد، از طرفی دیگر هم نمی‌شود مرتبا پوست صورت نوزاد را از بزاق پاک کرد زیرا باعث ساییدگی پوست خواهد شد.

مالیدن گونه ها و گوش

این حرکت نیز در نوزادانی که در حال در آوردن دندان هستند مشاهده می‌شود که علت آن می‌تواند درد و التهاب لثه باشد.

تورم لثه

لثه های متورم نشان دهنده ی رویش دندان جدید است، با مشاهده ی سطح لثه می‌توانید سفیدی کمرنگی را نیز مشاهده کنید.

Baby teething3

افزایش گاز گرفتن یا مکیدن

نوزادان برای کاهش درد و کلافگی ناشی از در آمدن دندان شروع به گاز گرفتن و مکیدن می‌کنند به همین منظور والدین از لوازم مادر و کودک مانند دندانگیر کودک استفاده می‌کنند. گذاشتن دندانگیر در یخچال به کاهش التهاب لثه نیز کمک می‌کند.

دیر در آمدن دندان نوزاد چه اثرات مخربی می‌تواند داشته باشد؟

تاخیر در دندان در آوردن نوزاد می‌تواند باعث کج شدن آن ها و ناراحتی نوزاد در هنگام جویدن شود، این موضوع با سوء تغذیه و سوء هاضمه در کودک همراه است.

مراقبت از دندان تازه در آمده

پیشنهاد می‌شود با رویش دندان ها در نوزاد، مقدار کربوهیدرات که برای دندان ها آسیب رسان است را در رژیم غذایی کودک کم کنید.

همچنین دو بار در روز دندان کودک خود را با مسواک یا مسواک انگشتی کیتو مسواک بزنید.

حرف آخر

دندان در آوردن نوزادان می‌تواند برای والیدن بسیار چالش برانگیز باشد، این فرایند در بازه ی زمانی 3 تا 7 ماهگی شروع می‌شود و تا دو سالگی کودک ادامه دارد. با آگاهی از علائم و چالش های آن می‌توانید این فرایند را برای خود و نوزاد آسان تر کنید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع علائم و علت های آن آشنا کنیم.

از شما ممنونیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. همچنین اگر قصد خرید دهان شویه، خمیر دندان، قرص دندان مصنوعی را دارید به دسته بندی مربوطه مراجعه کنید. بهترین قیمت ها در انتظار شما می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *