قند خون, دیابت

بررسی اثر 30 نوع میوه، سبزی و ماده غذایی بر قند خون و دیابت

تاثیر تغذیه بر دیابت

قند خون یا گلوکز در واقع قند اصلی موجود در خون است. بدن، گلوکز را از مواد غذایی مختلفی که می خوریم دریافت می کند. این قند منبع مهم انرژی بدن است که در واقع انرژی لازم را برای اندام ها، ماهیچه ها و سیستم عصبی بدن تامین می کند. جذب، ذخیره و تولید گلوکز به طور مداوم، توسط فرآیندهای پیچیده توسط روده کوچک، کبد و پانکراس تنظیم می شود.

 

بیماری قند خون چیست؟

بطور کلی پس از مصرف کربوهیدرات، گلوکز وارد جریان خون بدن می شود. سیستم غدد درون ریز به کنترل سطح گلوکز جریان خون با استفاده از پانکراس که در واقع هورمون انسولین را تولید کرده و پس از مصرف پروتئین یا کربوهیدرات، آن را آزاد می کند، کمک می کند. انسولین در حقیقت گلوکز اضافی را به صورت گلیکوژن به کبد می فرستد.

لوزالمعده همچنین هورمونی به نام گلوکاگون را نیز در بدن تولید می کند که برعکس انسولین عمل می کند و در صورت نیاز سطح قند خون را افزایش می دهد. به گفته مرکز تحقیقات سرطان لوزالمعده سول گلدمن در دانشگاه جان هاپکینز، این دو هورمون با هم کار می کنند تا سطح گلوکز را در بدن متعادل نگه دارند. هنگامی که بدن به قند بیشتری در خون نیاز دارد، گلوکاگون به کبد سیگنال می دهد تا گلیکوژن را دوباره به گلوکز تبدیل کند و آن را به جریان خون آزاد کند. به این فرآیند اصطلاحاً گلیکوژنولیز گفته می شود.

زمانی که قند کافی وجود نداشته باشد، کبد منابع را برای قسمت‌هایی از بدن که به آن نیاز دارند، از جمله مغز، گلبول‌های قرمز خون و بخش‌هایی از کلیه، ذخیره می‌کند. سپس کبد برای سایر قسمت های بدن، کتون می سازد تا چربی را تجزیه کرده و به عنوان سوخت استفاده نماید. فرآیند تبدیل چربی به کتون را کتوژنز می نامند. به گفته دانشگاه کالیفرنیا، کبد همچنین می تواند از مواد دیگر بدن مانند اسیدهای آمینه، مواد زائد و مواد غذایی دارای چربی نیز قند بسازد.

حال سوالی که پیش می آید این خواهد بود، که بیماری قند خون چیست؟ بیماری قند خون یا همان دیابت در واقع زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون معروف به گلوکز خون، به طور مداوم بالا باشد. این امر با گذشت زمان می تواند به بدن آسیب رسانده و منجر به بروز بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر شود.

 

علائم قند خون بالا یا دیابت

بطور معمول موارد زیر را می توان از جمله علائم شایع بیماری قند خون ددانست:

  • ادرار کردن و تکرر ادرار زیاد، اغلب در شب
  • احساس تشنگی زیاد
  • کم کردن وزن بدون تلاش و دلیل
  • احساس گرسنگی بیش از حد
  • تاری دید
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها
  • احساس خستگی مداوم
  • خشکی پوست
  • خشکی دهان
  • عفونت های مکرر مانند برفک، عفونت مثانه یا سیستیت و عفونت های پوستی.
  • درد شکم
  • احساس یا بیمار بودن
  • ضعف سیستم ایمنی
  • تاخیر در بهبود زخم های سطحی یا عمیق

سطح طبیعی قند خون در بدن چه میزانی است؟

به طور معمول برای اکثر افراد مقدار 80 الی 99 میلی گرم قند در دسی لیتر قبل از غذا و 80 تا 140 میلی گرم در دسی لیتر بعد از غذا طبیعی است. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته اعلام شده است که اکثر بزرگسالان غیر باردار مبتلا به دیابت باید 80 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر قبل از غذا و کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر در 1 تا 2 ساعت پس از شروع غذا مصرف کنند.

این تغییرات در سطح قند خون، چه قبل و چه بعد از غذا، منعکس کننده این مطلب است که بدن گلوکز را جذب و ذخیره می کند. پس از خوردن غذا، بدن کربوهیدرات های موجود در غذا را به قسمت های کوچکتر از جمله گلوکز تجزیه می کند که روده کوچک بتواند آن را جذب کند.

 

تشخیص بیماری قند خون یا دیابت

پزشکان اغلب از آزمایشات و بررسی موارد زیر برای تشخیص دیابت استفاده می کنند:

  • آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا:

در این آزمایش پزشک سطح قند خون بیمار را پس از 8 ساعت ناشتا بودن آزمایش می کند و اگر مقدار قند خون بالاتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر بود اعلام خطر خواهد کرد.

  • تست تحمل گلوکز خوراکی:

این تست پس از 8 ساعت ناشتا بودن انجام می شود. در طی این آزمایش بیمار یک نوشیدنی شیرین مخصوص دریافت می کند. دو ساعت بعد اگر سطح قند خون بیمار بالاتر از 200 میلی گرم بود، پزشک اعلام خطر خواهد کرد.

  • بررسی تصادفی:

در این حالت پزشک قند خون بیمار را آزمایش می‌کند و اگر بالاتر از 200 میلی گرم بود موارد دیگر را بررسی خواهد کرد. برای مثال اگر بیمار بیشتر ادرار می‌کرد، احساس تشنگی بیشتر می کرد و مقدار قابل توجهی اضافه یا کاهش وزن داشت، سپس آزمایش سطح قند ناشتا یا آزمایش تحمل گلوکز خوراکی را برای تأیید تشخیص انجام می دهد.

هر سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی ناسالم است. بطور معمول سطوحی را که بالاتر از حد طبیعی هستند، اما به حد ابتلا به دیابت کامل نمی رسند، پیش دیابت می نامند.

 

همچنین برای اندازه گیری قند خون می توانید از نوار تست قند خون و دستگاه تست قند خون استفاده نمایید.

درمان دیابت و قند خون

قند خون

 

مشکلات قند خون بالا برای بدن

به گفته دکتر جنیفر لو، رئیس بخش غدد درون ریز در هاوایی، دیابت زمانی رخ می دهد که بدن فاقد انسولین باشد و یا به طور موثر کار نکند. دکتر آلیسون مایرز از نیویورک معتقد است که این اختلال می تواند به دلایل زیادی از جمله چاقی، رژیم غذایی نامناسب و یا حتی سابقه خانوادگی مرتبط باشد.

در این بیماری سلول‌ها به کمبود انسولین شکایت می کنند که این امر باعث می‌شود پانکراس انسولین بیشتری تولید و آزاد کند تا سطح قند خون را به میزان لازم کاهش دهد؛ در نهایت، بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید نماید تا بتواند با قند وارد شده به بدن هماهنگی داشته باشد. سطح بالای قند در خون، به آرامی توانایی سلول های لوزالمعده برای ساخت انسولین را از بین می برد. در این حالت، لوزالمعده بیش از حد سعی می کند تا بتواند آسیب وارده را جبران کند و سطح انسولین را بسیار بالا می برد. بنابراین آرام آرام و با گذشت زمان، پانکراس برای همیشه آسیب می بیند.

سطوح بالای قند خون همچنین می تواند منجر به تغییراتی در بدن و رگ ها شود و آنها را سخت و گرفته نماید، همان حالتی که پزشکان آن را تصلب شرایین می نامند. بطور کلی باید گفت که تقریباً هر قسمت از بدن بیمار ممکن است در اثر سطح بالای قند خون آسیب ببیند که از جمله آنها می توان به موارد شایع زیر اشاره نمود:

  • بیماری های کلیوی یا نارسایی های کلیه که نیاز به دیالیز دارند
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی
  • از دست دادن بینایی
  • ضعف سیستم ایمنی و خطر ابتلای بیشتر به انواع عفونت ها و بیماری ها
  • اختلال در نعوظ
  • آسیب عصبی، که نوروپاتی نیز نامیده می شود، و موجب گزگز، درد یا بی حسی در پاها و دستان بیمار می شود.
  • گردش خون ضعیف در پاها
  • ترمیم آهسته زخم ها و احتمال قطع عضو در موارد نادر

 

کنترل قند خون

دکتر استفنسون لاوز در بحث کنترل قتد خون می گوید که افراد سالم می توانند با رعایت وارد و روش های زیر قند خون خود را در سطوح مناسب و سالم نگه دارند:

حفظ وزن سالم و تناسب اندام

حفظ تناسب اندام علاوه بر افزایش زیبایی بصری و ظاهری در افراد، فواید مثبت و بسیار ارزشمند دیگری نیز به همراه دارد. در بحق قند خون بالا و دیابت نیز می توان گفت که اغلب افراد سالمی که دارای وزن مناسب و تناسب اندام هستند، اغلب کمتر دچار دیابت و قند خون بالا می شوند. ورزش و انجام تمرینات می تواند تا حد زیادی به حفظ تناسب افراد کمک نماید.

رعایت رژیم غذایی سالم

به جای غذاهای بسیار فرآوری شده یا آماده، غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید. غذاهایی که کربوهیدرات‌های ساده زیادی دارند، مانند کلوچه‌ها و کراکرها، که بدن شما می‌تواند به سرعت آن‌ها را هضم کند، سطح انسولین را افزایش می‌دهند و استرس بیشتری بر لوزالمعده وارد می‌کنند. همچنین از چربی های اشباع شده اجتناب کنید و در عوض چربی های غیراشباع و غذاهای پر فیبر را انتخاب کنید. آجیل، سبزیجات، گیاهان و ادویه جات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به عنوان مثال می توان مواد غذایی زیر جز موادی هستند که می توانند در لیست تغذیه و رژیم غذایی افراد قرار بگیرند و یا موجب جلوگیری از بالا رفتن سطح قند خون در بدن شود و یا به کنترل یا کاهش آن در افراد دیابتیک کمک کنند:

 

جو برای قند خون

محققان سوئدی در تحقیقات و مطالعات خود به فواید رژیم غذایی جو پی برده و معتقدند که جو می تواند به کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بدن کمک کند. تیم دانشگاه لوند دریافتند که جو حاوی ترکیبی از فیبرها است که می تواند به کاهش متابولیسم بدن کمک کند، امری که به نوبه خود باعث می شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند. جو سبوس دار سرشار از فیبر غذایی است که به آرامی هضم می شود. جو همچنین با سطح بالایی از منیزیم، یک غذای فوق العاده مفید برای دیابتی ها و کسانی است که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند یا سعی دارند که سطح قند خون را در بدن خود پایین آورند.

محققان همچنین توصیه می کنند که برای حفظ سطح قند خون سالم در بدن، نان را با حداکثر غلات کامل انتخاب شود و دانه های جو در سوپ ها و خورش ها جایگزین مواد خوراکی دیگر شود. به عنوان مثال برنج سفید در سوپ می تواند با جو پخته جایگزین شود.

 

لبو برای قند خون

چغندر یا همان لبو سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که فواید سلامتی آن برای همه ثابت شده است. به نظر می رسد مصرف چغندر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا بسیار مفید می باشد. چغندر خطر عوارض شایع دیابت از جمله آسیب عصبی و آسیب چشم را نیز کاهش می دهد. همانطور که گفته شد، چغندر یا لبو سرشار از نیترات و آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت رگ های خونی بدن نیز کمک می کند. چغندر همچنین به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به قند خون بالا نیز کمک می کند. چغندر یا لبو را می توان بصورت تنها یا با مواد غذایی دیگر ترکیب و سپس استفاده نمود.

 

ذرت برای قند خون

بله، قطعاً افراد دیابتیک می تواند ذرت بخورند. ذرت منبع بسیار خوبی از انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است که در عین حال سدیم و چربی کمی دارد، ذرت همچنین فیبر بالایی نیز دارد که می تواند به تعادل سطح قند خون شما کمک کند ؛ اما بطور کلی اغلب کربوهیدرات‌های موجود در ذرت از نشاسته به دست می‌آیند  که بسته به مقداری که مصرف می شوند می‌تواند به سرعت قند خون را افزایش دهند.

با این حال، بهتر است که افراد دیابتیک. یک محدودیت روزانه برای مقدار کربوهیدراتی که قصد مصرف آن را دارند تعیین کرده و کربوهیدرات های مصرفی خود را پیگیری و کنترل کنند.

ذرت و قند خون

اثر ذرت بر دیابت

 

عسل برای قند خون

از آنجایی که عسل یک قند طبیعی و یک نوع کربوهیدرات است، بنابراین طبیعی است که به نوعی روی قند خون در بدن تأثیر بگذارد. با این حال می توان گفت که در مقایسه با شکر سفره، به نظر می رسد که عسل می تواند تاثیر و عملکرد بهتری از خود ارائه دهد.

محققان طبق مطالعه ای که در سال 2004 در مورد اثرات عسل و قند بر روی سطح قند خون افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 انجام شد، دریافتند که در عسل می تواند در گروه افراد مبتلا به دیابت، 30 دقیقه پس از مصرف باعث افزایش مقدار اولیه قند خون شود، اما با این حال، سطح قند خون شرکت‌کننده پس از مدتی کاهش یافت و به مدت دو ساعت در سطوح پایین‌تر باقی ماند. بنابراین و بر طبق این مطالعات محققان بر این باورند که عسل می تواند برخلاف قند سفره موجب افزایش سطح انسولین شود که در واقع هورمون مهمی برای کنترل قند خون در بدن است. بطور کلی چگونگی تأثیر عسل بر افراد مبتلا به دیابت هنوز مشخص نیست و برخی از مطالعات همچنان نشان می دهد که مصرف عسل در حد اعتدال، ممکن است برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید باشد. اما قطعاً تحقیقات بیشتری برای اثبات در این زمینه مورد نیاز است.

 

ژله برای قند خون

ژله بطور معمول دارای کلسیم، پتاسیم، سدیم و مقداری آهن در ساختار خود می باشد که به خودی خود می تواند این خوراکی خوشمزه و وسوسه انگیز را به یک ماده غذایی مفید تبدیل کند. ژله ها اغلب در دو نوع طبیعی و مصنوعی تهیه می شوند و بطور کلی دارای کالری کمی هستند. افراد دیابتیک نیز می توانند و بهتر است که از ژله های با قند کمتر و یا حتی بدون قند استفاده کنند تا علاوه بر تجربه طعم عالی آن، از خواص آن نیز بهره مند شوند.

 

شیر برای قند خون

بطور کلی کربوهیدرات های داخل شیر به شکل لاکتوز در شیر موجود هستند. لاکتوز در واقع یک قند طبیعی است که انرژی بدن را تامین می کند. انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می‌کند که بهتر است مقدار کربوهیدرات در وعده‌ غذایی مشخص شود تا افراد بتوانند سطح قند خون سالم تری را به دست آورند.

برای مثال می توان با 1 یا 2 وعده در وعده غذایی یا معادل 15 تا 30 گرم کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه شروع نمود. اما با این حال، عوامل زیادی وجود دارند که می توانند مقدار توصیه شده برای شیر مصرفی را تغییر دهند. برای مثال یک فنجان شیر گاو 12 گرم کربوهیدرات دارد که معادل یک وعده است و این در حالی است که شیر گاو می تواند کلسیم مناسبی را نیز به رژیم غذایی فرد اضافه کند. خبر خوب دیگر آن است که طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف سیر کم چرب حتی می تواند موجب کاهش سطح قند خون در بدن و در افراد دیابتیک شود.

بهترین شیر برای افراد مبتلا به دیابت به طعم هایی که ترجیح می دهند مصرف کنند و سایر رژیم غذایی روزانه و دریافت کربوهیدرات روزانه آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر فردی قصد دارد مصرف کربوهیدرات خود را تا حد امکان کاهش دهد، شیر بادام و کتان تقریباً حاوی صفر مقدار کربوهیدرات است. همچنین شیر بدون چربی برای افرادی که مشکل تحمل لاکتوز را ندارند و شیر گاو را ترجیح می دهند، می تواند گزینه ای مناسب، کم چرب و کم کالری باشد.

 

سیر برای قند خون

به طور معمول اغلب افراد سیر را ماده غذایی مناسبی برای کمک به کاهش سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا در بدن می دانند و معتقدند که مصرف سیر همچنین می تواند بروز بیماری قلبی را نیز کاهش دهد، اما بهتر است بدانند که تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به دیابت نیز می توانند به راحتی با مصرف سیر بیماری دیابت خود را تحت تأثیر قرار دهند.

یک مطالعه در سال 2006 بر روی تاثیر سیر در دیابت نشان داد که سیر خام می تواند به کاهش سطح قند خون و همچنین کاهش خطر تصلب شرایین نیز در بدن کمک کند، موضوعی که به ویژه در افراد دیابتیک حائز اهمیت است، چرا که دیابت خطر ابتلا به التهاب مرتبط با آترواسکلروز را در افراد افزایش می دهد.

سیر همچنین منبع خوبی از ویتامین های B6 و C است. ویتامین B6 در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد. ویتامین C همچنین ممکن است در حفظ سطح مناسب قند خون نقش مفیدی داشته باشد و به کاهش سطح قند خون در بدن کمک کند. مصرف سیر همچنین دارای خواصی از جمله بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی با کاهش سطح کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون، کاهش فشار خون، اثرات ضد تومور، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و آثار ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی می باشد.

 

سیب برای قند خون

تاثیر سیب روی قند خون

 

سیب برای قند خون

سیب بسیار خوشمزه، مغذی و مصرف آن برای همه بسیار راحت است و همچنین به دلیل دارا بودن فواید سلامتی بی شمار برای بدن بسیار معروف و محبوب می باشد. اگرچه سیب حاوی قند و کربوهیدرات در ساختار خود می باشد، اما بطور کلی خوردن آن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 مشکلی ایجاد نمی کند.

سیب در واقع حاوی نوع متفاوتی از قند نسبت به غذاهایی که حاوی قند هستند دارد و همچنین حاوی فیبر و سایر مواد مغذی است. فرد مبتلا به دیابت باید از تاثیر سیب بر روی بدن و سطح قند خون خود آگاه باشد تا بتواند این میوه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد.  از سوی دیگر مطالعه ای که در سال 2017 صورت گرفت و در یک مجله مربوط به تغذیه بالینی منتشر شد نشان داد که جایگزینی گلوکز یا ساکارز با فروکتوز منجر به کاهش قند و انسولین در جریان خون بعد از غذا می شود و همچنین عنوان کرد که یک سیب متوسط ​​حاوی حدود 4 گرم فیبر رژیمی است که ممکن است به کاهش جذب قند در بدن کمک کرده و موجب جلوگیری از افزایش قند و انسولین در بدن شود.

علاوه بر این، ترکیب میوه‌ها با چربی یا پروتئین سالم می‌تواند افزایش قند خون را کاهش داده د و احساس سیری فرد طولانی‌تری را به فرد القا کنند.

 

گردو برای قند خون

گردو سرشار از فیبر است و می تواند به کاهش سطح قند خون در بدن کمک کند. گردو خیس خورده دارای گلیسمی بسیار پایین معادل 15 است که آن را به یک میان وعده سالم برای افراد دیابتی تبدیل می کند. علاوه بر این، گردو نسبت به انسولین مقاومت بالایی دارد و می تواند به شکل مناسبی سطح قند خون را کنترل کند. گردو همچنین برای ایجاد مقاومت در برابر انسولین، کنترل سطح گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز ماده غذایی بسیار شناخته شده ای می باشد. علاوه بر این ها گردوها سرشار از فیبرهای غذایی هستند. فیبرها برای تجزیه و هضم طولانی مدت بسیار مناسب هستند و موجب می شوند که قند آهسته تر در جریان خون آزاد شود.

گوشت برای قند خون

طبق تحقیقات انجام شده و مطالعات صورت گرفته توسط متخصصین، بهترین انتخاب افراد دیابتیک و دارای قند خون بالا در واقع گوشت‌های بدون چربی مانند گوشت مرغ، بوقلمون، کبک، بلدرچین و انواع ماهی و صدف هستند. در واقع می توان گفت که گوشت سفید بسیار سالم تر از پروتئین های موجود در گوشت حیوانات چهارپا می باشد. بطور کلی باید گفت که خوردن و مصرف مقادیر کمی گوشت قرمز مانند گوشت گاو، بز یا بره ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در افراد افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که خوردن فقط 50 گرم گوشت قرمز در روز می تواند خطر دیابت را تا 11 درصد افزایش دهد. همچنین، افراد مبتلا به دیابت باید در نظر داشته باشند که بهتر است از مصرف گوشت‌های سرخ‌شده و پر سدیم پرهیز کرده یا مصرف آنها را بسیار محدود کنند. البته افراد دیابتیک می توانند برخی مواقع از استیک ها و سایر گوشت های قرمز به ندرت و در مقدار پایین مصرف کرده و مقدار سطح خون خود را کنترل نمایند.

پنیر برای قند خون

تحقیقات جدید در زمینه بیماری دیابت و تغذیه صحیح نشان می دهد که خوردن پنیر ممکن است به عملکرد انسولین در بدن و دیابت کمک کند، برخلاف تصور رایج. محتوای چربی بالای پنیر، آن را در ذهن بسیاری از مردم به یک مقصر رژیم غذایی تبدیل کرده است، اما مطالعه جدید دانشگاه آلبرتا نشان می دهد که این چربی در پنیر به کنترل سطح قند خون در بدن کمک می کند. پنیر همچنین به طور کلی سرشار از پروتئین است که می تواند به تعادل سطح  قند خون که هنگام خوردن کربوهیدرات به تنهایی در بدن اتفاق می‌افتد، کمک کرده و عالی عمل کند چرا که این ترکیبات وقتی با هم مصرف شوند، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا بسوزند. پروتئین موجود در پنیر همچنین به افراد کمک می کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کرده و نهایتاً میل به مصرف سایر غذاهای ناسالم و میان وعده ها در آنها کاهش یابد.

لیمو برای قند خون

بطور معمول لیموها دارای شاخص گلیسمی پایین هستند و یک وعده غذایی با گلیسیمی می تواند موجب پایین آمدن یا کاهش سطح قند خون و انسولین بعد از خوردن غذا در بدن افراد شود. مرکباتی مانند لیمو همچنین حاوی فلاونوئیدها، نارینژین و نارینجنین هستند که طبق یک مطالعه در سال 2014 در Advances in Nutrition می توانند اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز در بدن داشته باشند. قند موجود در لیمو به آرامی سطح قند موجود در خون را افزایش می دهد و به ترشح انسولین کمک می کند.

لیمو و مرکبات همچنین دارای ویتامیت سی فراوان هستند که می توانند به افزایش سطح سیستم ایمنی در بیماران دیابتیک کمک کنند و بدن آنها را در برابر بیماری ها قوی تر نمایند.

شوید برای قند خون

شوید نیز مانند هر سبزی تازه دیگری دارای خواص بی شماری برای بدن می باشد. اما شاید شوید برای افراد دیابتیک، سبزی خاص تر و مناسب تری به نظر برسد. شوید در ساختار خود از مواد معدنی مختلفی همچون آهن، منیزیم، کلسیم، فلانوئیدها و البته ماده مهمی به نام اوزنول تشکیل شده است که می تواند برای کاهش سطح خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت بسیار مفید واقع شود. شوید همچنین می تواند به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها نیز کمک نماید که این امر می تواند برای افراد مبتلا به دیابت ویژگی مناسب و مهمی به شمار آید.

پسته برای قند خون

پسته بطور کلی دارای اثر کاهش دهنده گلوکز و انسولین در ساختار خود است، بنابراین می تواند به کاهش سطح قند خون در افراد دیابتیک و کسانی که دارای سطح قند خون بالا هستند کمک کند. پسته همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است که برای دیابتی ها بی خطر است. طبق مطالعه ای که در سال 2014 که در Review of Diabetic Studies منتشر شد، خوردن پسته به بهبود سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. البته بهتر است که از مصرف پسته شور خودداری شود. افراد همچنین می توانند در هر روز تعداد 30 عدد پسته را تنها یا با یک کاسه سالاد میوه مخلوط و میل نمایند.

هویج برای قند خون

افراد دیابتی می توانند هویج را حتی با وجود طعم شیرین آن در رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند چرا که هویج می تواند به مدیریت و کنترل سطح گلوکز خون کمک کند. البته باید گفت که آب هویج ممکن است همچنان حاوی قند و کربوهیدرات بالاتری باشد اما بطور معمول سطح قند خون را افزایش نمی دهد.

هویج در واقع ماده غذایی ای غیر نشاسته ای، کم کالری و دارای فیبر بالایی است که به مدیریت و کنترل سطح گلوکز خون و معکوس کردن مقاومت به انسولین در بدن کمک می کند. هویج دارای GI پایین و معادل 55 است که باعث می شود هویج غذایی با کربوهیدرات کم شناخته شود و سطح قند خون را با سرعت آهسته تری افزایش دهد.

سنجد برای قند خون

سنجد نیز در دسته مواد غذایی مناسب و مفید برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا قرار می گیرد. سنجد دارای خواص بسیار زیادی است و می تواند موجب کاهش سطح قند خون در افراد شود. سنجد همچنین دارای خاصیت ضد التهابی است که می تواند به عملکرد بهتر لوزالمعده در افراد دیابتی کمک شایانی نماید. افراد با توجه به سن و شرایط خود می توانند مقدار مختلفی از سنجد را در روز مصرف کنند اما بطور معمول مصرف نصفه لیوان میوه سنجد یا یک قاشق چای خوری از پودر آن می تواند برای افراد مناسب باشد.

شلغم برای قند خون

شلغم در واقع یک نوع سبزی با فواید متعدد و بی شماری برای سلامتی بدن است. شلغم دارای مشخصات و ریز فاکتورهای تغذیه ای چشمگیر و عالی بوده و ترکیبات زیست فعال موجود در آن، مانند گلوکوزینولات ها، می تواند به کنترل سطح قند خون، محافظت در برابر باکتری های مضر و اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی در بدن کمک کنند. طبق مطالعه‌ای که در سال 2013 در مجله بریتانیایی فارماکولوژی بالینی چاپ شد، غذاهای حاوی نیترات‌های رژیمی مانند شلغم می توانند فواید متعددی برای سلامت رگ‌های خونی نیز داشته باشند و از چسبیدن پلاکت ها به هم در خون جلوگیری نماید.

عناب برای قند خون

مطالعات انجام شده نشاده داده اند که پلی ساکاریدهای موجود در عناب، که قندهای طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، می توانند رادیکال های آزاد را دفع و سلول های مضر را خنثی کنند و التهابات بدن را کاهش دهند. کاهش سطح التهاب و رادیکال های آزاد در بدن می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 کمک کند. عناب همچنین می تواند قند خون را کاهش دهد و به طور بالقوه برای محافظت و درمان دیابت و سایر اختلالات متابولیک مفید واقع شود. برخی از دانشمندان نیز بر این باورند که توانایی عناب در کاهش قند خون ناشی از غلظت بالای ویتامین A آن است که می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

سماق برای قند خون

کارآیی کاهش دهنده سطح گلوکز خون توسط سماق، قبلاً در چندین مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی و انسانی نشان داده شده است. پلی فنول های سماق دارای خواص انسولین مانند هستند و اثرات مفیدی در افزایش حساسیت به انسولین و مهار استرس اکسیداتیو در بدن دارند. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهند که سماق می تواند به عنوان یک ابزار موثر برای مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 عمل کند. یک فرد مبتلا به دیابت، تأثیر دوز روزانه 3 گرم سماق را بر قند خون و سطوح آنتی اکسیدانی ارزیابی کرد و نتیجه مثبتی را تجربه نماید.

زرشک

زرشک برای دیابت

زرشک برای قند خون

مطالعات نشان می دهد که مکمل زرشک عصاره و مشتقات آن می تواند سطح قند خون بدن را کاهش دهد و به درمان دیابت کمک کند. زرشک همچنین می تواند به تولید انسولین در بدن نیز کمک کند و در افراد سالم به جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک نماید.

 

کندر برای قند خون

کندر نیز جز مواد غذایی است که می تواند با افزایش سطح قند خون در بدن مقابله کرده و به درمان دیابت کمک کند. افراد دیابتیک می توانند از صمغ کندر و آن به روش های مختلف مصرف کنند و قند خون خود را کنترل نمایند.

 

خرما برای قند خون

بطور کلی شاخص گلیسمی روشی برای اندازه گیری تأثیر کربوهیدرات ها بر سطح قند خون در بدن است و در مقیاس 0 تا 100 اندازه گیری می شود که طی آن گلوکز خالص یا میزان قند خون فرد پس از خوردن یک وعده غذا مشخص می شود. در حالت کلی باید گفت که غذایی با GI پایین باعث نوسانات کمتر قابل توجهی در سطح قند خون و انسولین در بدن می شود.

افراد مبتلا به دیابت به طور کلی باید سعی کنند از غذاهایی با GI پایین تر استفاده کنند زیرا به آنها کمک می کند تا سطح قند خون خود را کنترل و مدیریت کنند. خوشبختانه خرما با وجود شیرینی و قندی که دارد GI پایینی دارد. این بدان معنی است که وقتی در حد اعتدال مصرف شود، برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر می باشد.

 

فلفل برای قند خون

فلفل سیاه و ترکیب فعال آن پیپرین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی در خود دارند که می توانند به عملکرد بهتر پانکراس کمک کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که فلفل سیاه ممکن است سطح کلسترول، قند خون و سلامت مغز و روده را بهبود بخشد. عصاره فلفل سیاه با بهبود سطح انسولین، فعالیت ضد دیابتی را در بدن نشان می دهد، که در واقع بیان کننده تاثیر آن در مدیریت هیپرگلیسمی است.

 

قهوه برای قند خون

تحقیقات نشان می دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد کاهش دهد. برای افرادی که با دیابت زندگی می کنند، مصرف مواد غذایی که موجب کنترل یا کاهش سح قند خون در بدن می شوند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهند که کافئین ممکن است حساسیت به انسولین را کاهش دهد، اما سایر مواد شیمیایی سالم موجود در قهوه می توانند این اثرات را کاهش دهند و آن را خنثی کنند.

 

شلیل برای قند خون

شلیل نیز دارای اجزای زیست فعالی است که به مبارزه با بیماری دیابت و سطح قند خون بالا کمک می کند، موادی مانند گلیسمی، نه تنها می تواند به مبارزه با دیابت کمک کند، بلکه می تواند بیماری قلبی را به چالش بکشد و از بروز آن جلوگیری کند و همچنین یک سری کربوهیدرات های سالم و دلچسب را برای مصرف افراد فراهم آورد. شلیل همچنین دارای ترکیبات مفیدی در ساختار خود می باشد که به مبارزه با سندرم متابولیک کمک کرده و می تواند به جلوگیری از بروز دیابت، حمله قلبی و سکته کمک نماید.

 

جعفری برای قند خون

سبزی جعفری نیز می تواند به کنترل قند خون کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. در بسیاری از نقاط جهان، مانند ترکیه، مصرف جعفری به عنوان یک روش طبیعی برای کمک به کاهش سطح قند خون شناخته می شود. جالب توجه است، برخی از مطالعات اخیر تایید کرده اند که چای جعفری نیز ممکن است خواص ضد دیابتی داشته باشد و به کنترل بهتر قند خون کمک کند.

 

شاتره برای قند خون

شاتره در دسته مواد غذایی است که خاصیت ضد التهابی داشته و می تواند به بهبود عملکرد لوزالمعده کمک نماید. مصرف شاتره همچنین می تواند به کاهش سطح قند خون در بدن کمک کرده و سیستم ایمنی افراد را نیز بهبود ببخشد.

 

جگر برای قند خون

قطعاً جگر گاو و گوسفند مانند هر گوشت قرمز دیگری دارای خواص و ویژگی های متعددی است؛ اما افراد دیابتیک بهتر است در مصرف جگر و مواد غذایی شبیه به آن وسواس بیشتری به خرج داده و به دلیل کلسترول و چربی بالای آن در مصرف آن دقت بیشتری نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *