دیابت, قند خون

معرفی 4 مورد از بهترین دستگاه های تست قند خون خانگی (آپدیت ۱۴۰۲)

معرفی 5 برند برتر دستگاه قند خون خانگی

قند خون یکی از فاکتورهای اساسی در بدن انسان است که حفظ تعادل آن در سلامتی فرد بسیار موثر است. به‌طوری که افزایش یا کاهش آن، می‌تواند برای بدن خطرناک باشد و منجر به ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت شود. بر همین اساس، انواع دستگاه‌های تست قند خون خانگی در بازار عرضه شده‌اند تا افراد با تهیه آن‌ها بتوانند به‌راحتی و در منزل، به‌طور مداوم بر میزان قند خون خود نظارت داشته باشند و در صورت افت و خیز قند خون اقدامات لازم را در جهت کنترل قندخون انجام دهند.

با توجه به اینکه انواع مختلفی از دستگاه تست قند خانگی ارائه شده است، در ادامه قصد داریم ۴ مورد از بهترین و جدیدترین دستگاه‌ تست قند خون خانگی را به شما معرفی کنیم.

 

بهترین دستگاه تست قند خون خانگی چگونه است؟

دستگاه تست قند خون خانگی، یک ابزار الکترونیکی است که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به‌راحتی و در هر زمان از شبانه‌روز سطح قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. چراکه بسیار کوچک و قابل حمل هستند و دقت بالایی در اندازه‌گیری سطح قند خون دارند. این موضوع به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است تا بدون نیاز به مراجعه به کلینیک‌ها یا مراکز درمانی، وضعیت قند خون خود را ارزیابی کنند.

دو نوع دستگاه تست قند خون با سوزن و بدون سوزن در بازار ارائه شده است. اگر به‌دنبال پاسخی مناسب برای سوال «بهترین دستگاه تست قند خون چیست» هستید، ابتدا باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

در ادامه ویژگی‌های بهترین دستگاه قند خون خانگی را معرفی می‌کنیم.

 

ویژگی های بهترین دستگاه قند خون خانگی چیست؟

  • دقت اندازه گیری بالا
  • نمونه خون مورد نیاز کم
  • قیمت نوار تست قند خون مناسب
  • سرعت نمایش نتیجه قند خون
  • موجودی نوار تست قند خون دستگاه در بازار

ویژگی های بهترین دستگاه تست قند خون خانگی

دقت اندازه‌گیری بالا

بهترین دستگاه قند خون خانگی دستگاهی است که دقت اندازه‌گیری بالایی داشته باشد. در این شرایط می‌توانید با اطمینان بیشتری برای تعیین برنامه غذایی و ورزشی خود تصمیم بگیرید و از وضعیت سلامت خود باخبر شوید. 

برای اطلاع بیشتر از میزان خطای دستگاه تست قند خون، این مقاله را مطالعه کنید.

نمونه خون مورد نیاز کم

برای اینکه فرد کمترین درد و ناراحتی را در هنگام گرفتن نمونه خون تجربه کند و احتمال عفونت و التهاب به حداقل برسد، باید به‌سراغ دستگاهی بروید که تنها به یک قطره خون برای اندازه‌گیری سطح قند خون نیاز دارد.

قیمت نوار تست قند خون مناسب

نوارهای تست قند خون یک بار مصرف هستند و برای هر بار اندازه‌گیری سطح قند خون باید از نوار جدید استفاده کرد. به همین خاطر، به‌سراغ گزینه‌ای بروید که قیمت نوار تست قند خون مناسبی دارد. در این صورت می‌توانید بدون نگرانی از هزینه‌ها، وضعیت قند خون خود را چک کنید.

سرعت نمایش نتیجه قند خون

بعضی از دستگاه‌های قند خون، نتایج را در مدت زمان کوتاهی نمایش می‌دهند؛ این موضوع به‌ویژه در زمان‌هایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که سطح قند خون به‌شکل خطرناکی افزایش یا کاهش داشته است و باید به‌سرعت تصمیمات لازم را بگیرید.

موجودی نوار تست قند خون دستگاه در بازار

هر دستگاه تست قند خون، نوار تست قند خون مخصوص به خود را دارد؛ حتما هنگام خرید دستگاه تست خون خانگی به‌دنبال گزینه‌ای باشید که همیشه نوارهای آن در بازار موجود است تا بدون نیاز به تعویض دستگاه بتوانید وضعیت قند خون خود را چک کنید.

 

انواع دستگاه تست قند خون کدام است؟

دستگاه‌های تست قند خون بر اساس استفاده از سوزن یا بدون سوزن،‌ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

دستگاه تست قند خون با سوزن

این دستگاه از یک سوزن کوچک تشکیل شده که با نمونه‌برداری خون، میزان قند خون را نمایش می‌دهد. استفاده از دستگاه قند خون، رایج‌ترین روش برای اندازه‌گیری سطح قند خون در افراد است.

ویژگی های بهترین دستگاه تست قند خون با سوزن

عملکرد دستگاه تست قند خون خانگی با سوزن

ابتدا یک نوار تست در دستگاه قرار داده می‌شود. سپس یک سوزن کوچک به نوک انگشت یا سایر قسمت بدن فرد زده می‌شود تا یک قطره خون گرفته شود. در اینجا، فرد باید قطره خون را روی نوار تست قرار دهد. دستگاه به‌طور خودکار سطح قند خون را اندازه می‌گیرد و مقدار آن را بعد از چند ثانیه نمایش می‌دهد. 

مقدار نمایش داده شده به میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) یا میلی‌مول بر لیتر (mmol/L) است.

دستگاه تست قند خون بدون سوزن

دستگاه تست قند خون بدون سوزن بدون نمونه‌برداری از خون و با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مانند امواج الکترومغناطیس، سطح قند خون در بدن فرد را نمایش می‌دهد. قیمت این دستگاه کمی بالاتر است اما می‌توان بدون درد و ناراحتی از آن استفاده کرد و برای کودکان و سالمندان بسیار کارآمد است.

عملکرد دستگاه تست قند خون خانگی بدون سوزن

دستگاه تست قند خون خانگی بدون سوزن، می‌تواند به ۳ طریق مختلف سطح قند خون را در فرد اندازه‌گیری کند:

۱- تکنولوژی اپتیکی

در این روش، امواج فروسرخ به سطح پوست فرد تابانده می‌شود. در این حالت، بعضی از امواج نور توسط مواد موجود در خون و بافت‌ها جذب می‌شود. سپس دستگاه با سنجش الگوی جذب و پراکندگی نور، اندازه تقریبی سطح قند خون فرد را نمایش می‌دهد. 

۲- تکنولوژی الکتریکی

در این روش، با تعیین مقدار مقاومت الکتریکی (امپدانس) پوست، سطح قند خون اندازه‌گیری می‌شود. 

۳- تکنولوژی فراصوتی

با تغییر در سطح قند خون، سرعت انتشار امواج فراصوت در بافت‌ها نیز تغییر می‌کند. بر همین اساس، در این روش امواج فراصوت به پوست فرد تابانده می‌شود و تغییرات ایجاد شده اندازه‌گیری می‌شوند و مقدار قند خون به‌صورت تقریبی به‌دست می‌آید.

بهترین دستگاه قندخون بدون سوزن

 

کدام نوع از تست قند خون بهتر است؟

در بخش قبل، با انواع دستگاه تست قند خون آشنا شدیم. برای آشنایی بیشتر با این دو مدل، مقایسه‌ای انجام داده‌ایم که نتایج آن در جدول زیر، نمایش داده شده است:

 

نوع دستگاه تست قند خون مزایا معایب
با سوزن دقت بالا

تایید شده توسط سازمان‌های بهداشتی

ایجاد احساس درد
بدون سوزن راحتی استفاده

دریافت گزارش افت و خیز قند خون

مانیتورینگ 24 ساعته

قیمت بالا

 

با توجه به نتایج جدول بالا، دستگاه تست قند خون قیمت پایین تری دارد. بنابراین اگر می‌خواهید با صرف هزینه کم قندخون خود را چک کنید، نوع با سوزن را انتخاب کنید.

در مقابل اگر از سوزن ترس می‌ترسید، مدل بدون سوزن را خریداری کنید. البته حتما توجه داشته باشید که مدل انتخابی از تاییدیه‌های لازم برخوردار باشد.

 

بهترین برند های دستگاه تست قند خون چیست؟

هنگامی که نوبت به انتخاب بهترین دستگاه تست قند خون موجود در بازار می‌رسد، گزینه‌های زیادی مطرح می‌شوند؛ زیرا امروزه برندهای زیادی هستند که همگی از استانداردهای لازم برخوردار هستند و بسته به نیاز و سلیقه‌ای که دارید، می‌توانند به‌عنوان بهترین برند دستگاه تست قند خون شناخته شوند.

در زیر به معرفی برخی از بهترین دستگاه های تست قند خون در ایران از نوع با سوزن می‌پردازیم :

دستگاه تست قند خون دیابان

دستگاه تست قند خون دیابان، یکی از محصولات ساخت داخل است که بر اساس جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در کشور کره جنوبی ساخته شده است. بنابراین می‌تواند به‌عنوان بهترین تست قند خون ایرانی شناخته شود. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تعیین شناسه شخص
  • کاربرد: خانگی و حرفه‌ای
  • تجهیزات همراه: نوار تست
  • حافظه دستگاه: ۳۰۰ تست
  • بعد از خروج نوار، به‌طور خودکار خاموش می‌شود.

دستگاه تست قند خون بیورر

برند بیورر، تولیدکننده بهترین دستگاه تست قند خون آلمانی است که دارای نمایشگر LED است و علاوه‌بر نمایش میانگین قند خون، تاریخ و ساعت را نیز برای فرد نمایش می‌دهد. دیگر ویژگی‌های این دستگاه عبارتند از:

  • استفاده آسان
  • بدون نیاز به حجم خون زیاد
  • حافظه دستگاه: ۴۸۰ تست

دستگاه تست قند خون امپرور

دستگاه تست قند خون امپرور، ساخت کشور تایوان است. این دستگاه دارای یک نمایشگر LCD بزرگ است که در مدت ۵ ثانیه نتیجه تست را نمایش می‌دهد.

از دیگر مشخصات دستگاه تست قند خون امپرور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای سیستم اتوماتیک
  • حافظه دستگاه: ۲۵۰ تست
  • تجهیزات همراه: نوار تست

blood suger

 

دستگاه تست قند خون اوو (Evo)

یکی دیگر از بهترین دستگاه های تست قند خون خارجی، دستگاه تست قند خون اوو Evo است. این دستگاه تحت لیسانس  Omnish health کشور امریکا است و طراحی ظریفی دارد.

با وجود نمایشگر بزرگی که دستگاه تست قند خون اوو Evo دارد، استفاده از آن راحت است. سایر ویژگی‌های این دستگاه عبارتند از:

  • حافظه دستگاه: ۳۰۰ تست
  • امکان اتصال به کامپیوتر
  • اعلام سطح قند خون در ۶ ثانیه

دستگاه تست قند خون ایزی گلوکو (EASY GLUCO)

دستگاه تست قند خون ایزی گلوکو، یکی از بهترین دستگاه های تست قند خون موجود در بازار است؛ زیرا دقت اندازه‌گیری بالایی دارد و استفاده از آن بسیار راحت است.

این دستگاه از محصولات برند Infopia در کشور کره جنوبی است که تاکنون به بیش از ۳۰ کشور در سراسر دنیا صادر شده است.

از دیگر ویژگی‌های دستگاه تست قند خون ایزی گلوکو می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • اعلام سطح قند خون در ۹ ثانیه
  • دارای تاییدیه از آزمایشگاه رفرانس، وزارت بهداشت، CE اروپا و سازمان غذا و داروی آمریکا FDA
  • به حداقل میزان خون برای اعلام سطح قند خون نیاز دارد

 

اگر تصمیم دارید از میان این ۴ برند، دقیق ترین دستگاه تست قند خون را انتخاب کنید، باید به شما بگوییم که به‌خاطر برخورداری از استانداردها و تاییدیه‌های لازم، همه مدل‌ها از دقیق‌ترین برندها هستند و بسته به بودجه خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

بهترین دستگاه تست قند خون بدون سوزن

ممکن است برخی افراد به سوزن حساسیت یا سوزن هراسی داشته باشند و ترجیح دهند از دستگاه اندازه گیری قند خون بدون سوزن استفاده کنند، این موضوع به خصوص در کودکان و سالمندان بسیار مشهود است.

انواع دستگاه قند خون بدون سوزن در بازار وجود دارد که دستگاه تست قند خون بدون سوزن ارائه داده‌اند؛ برای استفاده از بهترین دستگاه تست قند خون بدون سوزن، می‌توانید به‌سراغ محصولات زیر بروید:

FreeStyle Libre

FreeStyle Libre از محصولات شرکت چندملیتی Abbott است که در کشور آمریکا مستقر است. این دستگاه دارای یک قطعه سنسور کوچک است که روی بازوی فرد قرار می‌گیرد و به مدت ۱۴ روز می‌تواند میزان قند خون او را پیمایش کند.

Eversense 

دستگاه Eversense، از ساخته‌های شرکت senseonics است که در کشور آمریکا تولید می‌شود. این دستگاه یک ایمپلنت پلاستیکی دارد و با یک عمل جراحی کوچک در بازوی فرد قرار داده می‌شود. از طریق یک سنسور، هر ۵ دقیقه یک بار قند خون اندازه‌گیری و به فرد گزارش داده می‌شود.

این سنسور برای ۶ ماه قابل استفاده است و در زمان‌های کاهش و افزایش شدید سطح قند خون، به فرد هشدار می‌دهد.

معرفی بهترین برند تست قند خون بدون سوزن

GlucoWise

یکی دیگر از گزینه‌هایی که برای خرید بهترین دستگاه تست قند خون خارجی بدون سوزن می‌توانید انتخاب کنید، دستگاه GlucoWise است. این دستگاه از محصولات کشور انگلستان است که در شرکت MedTech Devices تولید می‌شود.

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت این دستگاه باعث شده تا با قرار گرفتن بین انگشت شست و اشاره و یا لاله گوش، به‌طور دقیق میزان قند خون را در فرد اندازه بگیرد.

 

هر ۳ مدل از معتبرترین دستگاه های اندازه گیری قند خون بدون سوزن هستند که دقت بالایی دارند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت نسبت به خریداری آن‌ها اقدام کنید.

 

بهترین دستگاه تست قند خون رایگان چیست؟

طبیعی است که مانند هر محصول دیگر، ممکن است به‌دنبال بهترین دستگاه تست قند خون رایگان باشید؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ رایگانی و یا حتی ارزانی بی‌علت نیست و چنانچه محصول موردنظر از تاییدیه‌های لازم یا دقت اندازه‌گیری کافی برخوردار نباشد، نمی‌توانید از آن برای ارزیابی سلامت خود استفاده کنید. بنابراین اگر جایی با عبارت «بهترین دستگاه تست قند خون رایگان» یا «بهترین دستگاه تست قند خون ارزان» روبرو شدید، احتمالا این دستگاه از دقت لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند به‌درستی پاسخگوی نیازهای شما باشد.

 

سوالات متداول

بهترین دستگاه تست قند خون برای کودکان کدام است؟

اگر کودک مبتلا به دیابت دارید و یا می‌خواهید برای اطمینان از سلامت او، میزان قند خون را اندازه‌گیری کنید، مهم است که بهترین دستگاه تست قند را خریداری کنید. 

بهترین دستگاه تست قند خون برای کودکان، دستگاهی است که بدون سوزن باشد تا ترس و استرس ناشی از سوزن را از آن‌ها دور کنید. اگر تمایل دارید در محیط منزل سطح قند خون کودکتان را اندازه‌ بگیرید، می‌توانید به‌سراغ برندهایی مانند FreeStyle Libre بروید که در لیست بهترین دستگاه تست قند خون خانگی جای دارد.

دقیق ترین دستگاه تست قند خون چیست؟

هیچ دستگاهی نمی‌تواند به‌طور کامل و ۱۰۰ درصد میزان قند خون را نمایش دهد، اما دقیق‌ترین دستگاه تست قند خون، دستگاهی است که دارای تاییدیه‌های لازم باشد و بتواند با کم‌ترین خطا، سطح قند خون را در فرد اندازه‌گیری کند.

استفاده از دستگاه تست قند خون خانگی، گامی موثر برای حفظ سلامتی

اندازه‌گیری سطح قند خون برای تعیین وضعیت سلامت افراد بسیار مهم است. به همین خاطر، شرکت‌های معتبر در حوزه سلامت، انواع دستگاه تست قند خون خانگی را در بازار عرضه کرده‌اند تا افراد بتوانند به‌راحتی وضعیت قند خون خود را بررسی و در صورت نیاز به پیگیری، سریع عمل کنند. 

در این مقاله انواع دستگاه تست قند خون معرفی شد تا بتوانید بهترین مدل را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

 

1 دیدگاه در “معرفی 4 مورد از بهترین دستگاه های تست قند خون خانگی (آپدیت ۱۴۰۲)

  1. احمدیان گفت:

    مطلب بسیار کاملی بود، چند ماهه دستگاه دیابان رو دارم و تا الان راضی هستم نوارش هم به نسبت خارجی ها ارزون هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *