زیبایی

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

داشتن بینی زیبا تاثیر بسزایی در ظاهر و افزایش اعتماد به نفس فرد دارد، به همین دلیل بسیاری از افراد انجام این عمل را برای داشتن چهره ای زیبا انتخاب می‌کنند.انجام عمل رینوپلاستی تاثیر بسزایی در رفع قوز، کجی و عدم تقارن دارد، موارد بهبود تنها به مسائل زیبایی مرتبط نمی‌شود و در درمان مشکلات تنفسی، پولیپ و انحراف نیز موثر است. با وجود تمام خوبی های گقته شده، این عمل نیاز به مراقبت های جدی در دوران نقاهت دارد که با رعایت نکردن آنها می‌توان آسیب های جبران ناپذیری دید و در نتیجه عمل اثر مخرب گذاشت. یکی از اقدامات ساده ای که انجام آن می‌تواند تاثیر بدی بر نتیجه عمل داشته باشد صحبت کردن است.

چرا حرف زدن بعد از عمل بینی می‌تواند انقدر مخرب باشد؟ عوارض آن چیست؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

عمل بینی یک روش تهاجمی همراه با برش های متعدد به بافت و تیغه ی بینی است،. از آنجایی که بعد از جراحی زمان می‌برد تا تیغه بینی استحکام سابق خود را به دست آورد، شدیدا نسبت به هر اقدامی و فشارهای بیرونی آسیب پذیر و نیازمند مراقبت های ویژه می‌باشد. به همین علت یک الی دو هقته بعد از رینوپلاستی زمان طلایی بهبود بینی و فرم گیری آن است و به این منظور از پانسمان به وسیله چسب بینی استفاده می‌شود تا از حرکت و ایجاد فشار به بینی جلوگیری شود.

باید ها و نباید های بعد از عمل بینی

این عمل انجام یکسری حرکات ساده مثل غذا خوردن، حرف زدن، خندیدن، گریه کردن و شستشو را تا چند هفته بعد از آن تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای راحتی بیشتر شما تمام موارد را به صورت لیست شرح خواهیم داد.

نباید ها

  • خندیدن
  • خمیازه کشیدن
  • گریه کردن
  • حرف زدن
  • جویدن ( تا 3 روز)
  • حمام و شستشوی صورت (شستشوی بینی طبق دستور عمل خاص پزشک انجام می‌گیرد)
  • مسواک زدن و دهانشویه
  • عطسه و فین
  • مصرف دخانیات
  • فعالیت ورزشی سنگین
  • نفس عمیق

 

باید ها

  • خوابیدن به ریکاوری بهتر بدن بعد از جراحی کمک می‌کند، پیشنهاد می‌شود حتما به پشت بخوابید و زیر سر خود دو بالش به نحوی که بینی به حالت عمود باشد قرار دهید.
  • از جمله گاز طبی یا گاز استریل در زیر بینی برای جمع آوری خون آبه در روزهای اول بسیار کمک کننده است. همچنین پیشنهاد می‌شود تا 48 ساعت از کمپرس سرد بر چشم ها استفاده کنید.
  • رعایت رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است، از خوردن غذاهای شور که باعث افزایش فشار خون شما خواهد شد اکیدا بپرهیزید.

در این مقاله قصد داریم بر تاثیر حرف زدن بعد از عمل بینی تمرکز کنیم.

چرا باید مراقب حرف زدن بعد از عمل بینی باشیم؟

تا به حال شده به حرف زدن خود دقت کنید؟ چه عضلاتی و چه بخشی از صورت شما در هنگام حرف زدن درگیر خواهد شد؟ همین الان این کار را انجام دهید و شروع به حرف زدن کنید. با کمی دقت متوجه حرکت لب بالایی و بینی خود در حین حرف زدن خواهید شد. حرف زدن باعث حرکت لب ها و فک و در پی آن حرکت بینی می‌شود، با توجه به شرایط بسیار حساس بینی بعد از عمل جراحی، کوچکترین حرکتی می‌تواند باعث تغییر در فرم نهایی و ایجاد درد و ورم شود.

داد زدن بعد از عمل بینی ممنوع!

داد زدن علاوه بر اینکه باعث حرکت بینی خواهد شد، منجر به افزایش تپش قلب و فشارخون خواهد شد. این موضوع برای شخصی که به تازگی عمل سنگینی داشته اصلا خوب نیست و می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت فرد داشته باشد.

چقدر بعد از عمل بینی حرف نزنیم؟

پزشکان پیشنهاد می‌کنند تا چند ساعت بعد از عمل بینی به هیچ عنوان صحبت نکنید و تا چند روز و حتی هفته های اولیه نیز با صدای بلند صحبت نکنید و سعی در ثابت نگه داشتن لب بالایی خود به هنگام حرف زدن داشته باشید. به صورت کلی دوران نقاهت بینی بین 6 تا 12 ماه زمان می‌برد، این زمان برای برخی عمل ها به بیش از یکسال نیز می‌رسد. در طول دوران نقاهت لازم است از انجام برخی کارها از جمله ورزش های سنگین و … بپرهیزید.

talking after rhinoplasty

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی چیست؟

افزایش درد

حرف زدن باعث ایجاد فشار و حرکت خواهد شد که در نهایت منجر به افزایش درد بیمار بعد از عمل جراحی می‌شود. استفاده از کمپرس سرد در کاهش این درد تاثیر بسزایی دارد.

افزایش تورم و کبودی

از عوارض های دیگر حرف زدن می‌توان به افزایش تورم و کبودی اشاره کرد، در هر حال وجود لخته خون، تورم و کبودی بعد از بکار بردن ابزار جراحی نظیر تیغ جراحی در حین عمل توسط دکتر طبیعی است، اما صحبت کردن می‌تواند باعث افزایش این کبودی شود.

تغییر حالت فرم بینی

همانطور که گفتیم تا یک الی دو هفته بعد از جراحی بینی که تیغه های بینی هنوز استحکام سابق خود را ندارند کوچکترین حرکتی می‌تواند باعث ایجاد تغییر در فرم نهایی بینی شود.

خشکی دهان

بیماران بعد از جراحی بینی تا مدتی از دهان خود تنفس می‌کنند، این تنفس دهانی منجر به خشکی دهان خواهد شد که بسیار آزار دهنده است، حرف زدن می‌تواند این خشکی را تشدید کند.

حرف آخر

فرم درست بینی تا پایان دوران نقاهت بیمار مشخص نمی‌شود، برای گرفتن بهترین نتیجه از عمل جراحی، رعایت یکسری از نکات  در دوران بهبودی ضروری است. یکی از کارهایی که انجام آن علاوه بر ایجاد درد باعث تغییر در فرم نهایی بینی خواهد شد، حرف زدن است. به همین علت توصیه می‌شود تا چند ساعت بعد از انجام عمل به هیچ عنوان صحبت نکنید و تا چند هفته بعد از آن نیز با احتیاط و صدای آهسته صحبت کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در ارتباط با این مقاله را در دیدگاه برای ما ثبت و به بهبود کیفیت مطالب ما کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *