فشار خون

فشار خون نرمال چقدر است + جدول فشار خون طبیعی

فشار خون نرمال چند است؟

آگاهی از فشار خون نرمال نه تنها برای پزشکان بلکه برای هر یک از ما اهمیت دارد. این عدد ساده می‌تواند به عنوان آینه‌ای از سلامت کلی ما در نظر گرفته شود و نشان‌دهنده تعادل یا هشداری برای توجه بیشتر به بدنمان باشد. در این مقاله، درباره این اینکه فشار خون نرمال در سنین مختلف چقدر است و اینکه چگونه می‌توانیم فشار خون خون خود را در محدوده نرمال نگه‌داریم توضیح خواهیم داد. همچنین، با ارائه جدولی از محدوده‌های فشار خون، به شما کمک می‌کنیم تا درک بهتری از معیارهای سلامتی خود داشته باشید.

فشار خون نرمال چند است؟

فشار خون چیست؟ فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند. فشار خون طبیعی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت قلب و عروق است و دانستن مقدار نرمال آن برای هر فردی ضروری است. به صورت کلی فشار خون با دو عدد اندازه‌گیری می‌شود: فشار سیستولیک (عدد بالا) که ضربان قلب فشار خون در رگ‌ها را نشان می‌دهد و فشار دیاستولیک (عدد پایین) که فشار خون در رگ‌ها بین ضربان‌های قلب را نشان می‌دهد.

این دو عدد معمولا با یک خط فاصله از هم جدا می‌شوند و به میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شوند. فشار سیستولیک نرمال کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک نرمال کمتر از 80 میلی‌متر جیوه است. بنابراین، فشارخون نرمال کمتر از 120/80 میلی‌میتر جیوه است. فشار خون پایین چیست؟ مینیمم فشار خون نرمال حدود 90/60 میلی متر جیوه است و کمتر از این میزان، به عنوان فشار خون پایین و خطرناک تلقی می‌شود.

میزان فشار خون نرمال در سنین مختلف

اندازه فشارخون نرمال ممکن است با توجه به عوامل مختلف مانند سن، جنسیت، وضعیت فیزیولوژیکی (مانند بارداری) و حتی در ساعاتی از روز تغییر کند. در ادامه توضیح مختصری درباره فشارخون نرمال در شرایط و گروه‌های سنی مختلف خواهیم داد:

فشار خون نرمال آقایان

محدوده فشار خون نرمال برای آقایان معمولا کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است ولی ممکن است در سنین میانسالی نسبت به زنان در همان سن، خطر بالاتری برای فشار خون بالا داشته باشند.

فشار خون نرمال خانم ها

فشار خون نرمال برای زنان نیز کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است اما زنان پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا را تجربه کنند.

فشار خون نرمال سالمندان

اهمیت تنظیم فشار خون در سالمندان بسیار مهم است. در سالمندان، فشار خون سیستولیک بالاتر از 120 میلی‌متر جیوه رایج‌تر باشد. با این حال، فشار دیاستولیک باید همچنان کمتر از 80 میلی‌متر جیوه باشد. ممکن است برای این گروه سنی با توجه به وضعیت سلامتی هر فرد توصیه‌های خاص پزشکی در نظر گرفته شود. حفظ فشار خون نرمال در افراد مسن اهمیت بیشتری نسبت به سایر افراد دارد. زیرانوسان فشار خون در افراد سالخورده می‌تواند منجر به سکته شود.

فشار خون نرمال در نوجوانان

برای نوجوانان، فشار خون طبیعی معمولا کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است ولی محدوده‌های نرمال ممکن است با توجه به رشد و تکامل هر فرد متفاوت باشد.

فشار خون نرمال در هنگام خواب

به صورت کلی فشار خون در طول خواب کاهش پیدا می‌کند که این کاهش طبیعی است و می‌تواند حدود 10 تا 20 درصد باشد.

فشار خون نرمال در بارداری

در طول بارداری فشار خون ممکن است تغییرات زیادی داشته باشد. در سه ماهه اول و دوم، فشار خون ممکن است کمی کاهش پیدا کند و سپس در سه ماهه سوم به تدریج افزایش خواهد داشت. بصورت کلی  فشار خون پایین در بارداری یا بالا بودن آن می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت مادر و جنین داشته باشد.

فشار خون نرمال اول صبح

معمولا فشار خون در اول صبح افزایش خواهد داشت که این افزایش به دلیل تغییرات طبیعی در الگوهای هورمونی و فعالیت بدن پس از بیدار شدن است.

نحوه تشخیص فشار خون نرمال

نحوه تشخیص فشار خون نرمال

تشخیص فشار خون نرمال از طریق اندازه‌گیری آن با استفاده از یک دستگاه فشارسنج انجام می‌شود. اندازه‌گیری فشارخون ساده است اما نیاز به دقت و رعایت چند نکته کلیدی دارد تا اطمینان حاصل شود که نتایج به‌دست آمده دقیق و قابل اعتماد هستند. در ادامه به مراحل و نکات مهم برای اندازه‌گیری فشار خون را بررسی خواهیم کرد:

برای خرید فشارسنج در انواع برندهای مختلف می‌توانید به فروشگاه زیمانو مراجعه کنید.

قبل از اندازه‌گیری فشارخون

قبل از اندازه‌گیری فشار خون، باید حداقل 5 دقیقه در حالت آرامش باشید. و وضعیت بدنی شما نیز باید در حالت نشسته روی صندلی با کمری مناسب برای کمر باشد و پاها باید روی زمین قرار گیرند و نباید پا روی پا قرار گیرد. همچنین باید از مصرف کافئین، دخانیات یا ورزش سنگین حداقل 30 دقیقه قبل از اندازه‌گیری خودداری کنید.

هنگام اندازه‌گیری

بازو باید در سطح قلب قرار گیرد. می‌توانید بازوی خود را بر روی یک میز یا سطحی در همان ارتفاع قلب قرار دهید. سپس باید اطمینان حاصل کنید که کاف (بخشی از دستگاه که دور بازو پیچیده می‌شود) اندازه مناسبی داشته باشد. کاف بیش از حد تنگ یا گشاد می‌تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد.

تفسیر نتایج

فشار سیستولیک و دیاستولیک دو عددی است که در نتیجه اندازه‌گیری به دست می‌آید، فشار سیستولیک (عدد بالا) و فشار دیاستولیک (عدد پایین) هستند. به صورت کلی فشارخون نرمال کمتر از 120/80 میلی‌میتر است.

جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف

در ادامه جدول فشارخون نرمال در سنین مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد: 

گروه سنی فشار دیاستولیک میلی‌متر جیوه فشار سیستولیک میلی‌متر جیوه
کودکان (6 تا 9 سال) کمتر از 75 کمتر از 110
نوجوانان (10 تا 19 سال) کمتر از 80 کمتر از 120
جوانان (20 تا 39 سال) کمتر از 80 کمتر از 120
میانسالان (40 تا 59 سال) کمتر از 85 کمتر از 130
سالمندان (60 سال به بالا) کمتر از 90 کمتر از 140

بهترین راه برای رسیدن به فشار خون نرمال

رسیدن به فشارخون نرمال و حفظ آن نیازمند تغییرات سبک زندگی سالم، مدیریت استرس و در صورت نیاز مداخلات پزشکی است در اینجا به برخی از بهترین روش‌ها برای کنترل فشار خون و حفظ آن در محدوده نرمال اشاره می‌کنیم:

تغذیه سالم

  • رژیم غذایی DASH: پیروی از رژیم غذایی DASH که شامل مصرف زیاد میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، ماهی، مرغ، حبوبات، دانه‌ها و آجیل است و مصرف گوشت قرمز، شکر و چربی‌های اشباع شده را محدود می‌کند.
  • کاهش مصرف نمک: سعی کنید مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از 2,300 میلی‌گرم (تقریبا 1 قاشق چای‌خوری) محدود کنید. همچنین داشتن برنامه غذایی مناسب در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بطور مثال بهترین شام برای فشار خون بالا باید حاوی سدیم بسیار پایین و کلسیم بالا باشد.

ورزش منظم

انجام فعالیت بدنی منظم، مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، شنا یا دویدن، حداقل 30 دقیقه در اکثر روزهای هفته به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

حفظ وزن سالم

در صورت اضافه وزن یا چاقی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. حتی کاهش اندک وزن نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رسیدن به حد نرمال فشارخون داشته باشد.

مدیریت استرس

دستیابی روش‌های موثر برای مدیریت استرس، مانند تمرینات تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تفریحات آرامش‌بخش می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند زیرا اضطراب عامل اصلی بروز بیماری فشار خون عصبی است.

کاهش مصرف الکل و ترک دخانیات

محدود کردن مصرف الکل و جایگزین کردن نوشیدن آب در رژیم غذایی به صورت منظم می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی در کنترل فشار خون به همراه داشته باشد. ترک دخانیات نیز به بهبود سلامت عروقی و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

مراقبت‌های پزشکی منظم

در صورتی که تغییرات سبک زندگی نتواند نتیجه مطلوب برای کنترل فشار خون را به همراه داشته باشد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کنترل فشار خون تجویز کند. به یاد داشته باشید که داروها باید به طور منظم و دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

توجه به این نکته دارای اهمیت بالایی است که هر فردی منحصر‌به‌فرد بوده و ممکن است برای کنترل فشار خون خود نیازمند پیروی از روش‌های مختلفی باشد به همین دلیل مشورت با پزشک برای تعیین بهترین برنامه ضروری است.

چطور فشار خون را در محدوده نرمال حفظ کنیم

فشار خون نرمال چند تا چنده؟

فشارخون نرمال معمولا به عنوان فشار سیستولیک کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از 80 خواهد بود که به صورت 120/80 میلی‌متر جیوه نشان داده می‌شود. فشار خون نرمال بر حسب سن ممکن است متفاوت باشد، اما به صورت کلی این مقادیر به عنوان یک راهنمای کلی برای سلامتی قلب و عروق در نظر گرفته می‌شوند. 

فشار خون نرمال در ۴۰ سالگی چند است؟

فشارخون نرمال برای افراد در دهه چهلم زندگی‌شان همانند سایر بزرگسالان است، یعنی فشار سیستولیک کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از یا به عبارتی کمتر از 120/80. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید با افزایش سن، خطر افزایش فشار خون نیز بالا می‌رود. این موضوع به دلیل تغییرات طبیعی در سیستم قلبی و عروقی با گذشت زمان است.

در این سن افراد باید به طور منظم فشار خون خود را چک کنند و با پیروی از سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، کاهش مصرف نمک، مدیریت وزن و استرس و پرهیز از مصرف دخانیات به حفظ فشار خون در محدوده نرمال کمک کنند. همچنین، در صورتی که فشار خون در محدوده بالاتری قرار گیرد، نیاز است که با مشورت با پزشک درمان مناسبی را در پیش گیرند. همچنین اگر تنظیم فشار خون برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با خرید فشارسنج دیجیتالی یا انواع دیگر، همواره در منزل فشار خون خود را کنترل کنید.

خرید انواع فشارسنج دیجیتال خانگی

سوالات رایج

چه کنیم فشار خون نرمال داشته باشیم؟

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش به صورت منظم، داشتن وزن متعادل، کاهش مصرف نمک، مدیریت استرس و پرهیز از مصرف الکل و دخانیات.

 

فشار خون نرمال افراد بالای 50 سال چقدر باید باشد؟

فشار خون نرمال برای افراد بالای 50 سال همانند سایر بزرگسالان کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است. با این حال، برخی از متخصصان ممکن است فشار سیستولیک تا 130 میلی‌متر جیوه را در این گروه سنی قابل قبول بدانند.

 

فشار خون نرمال چقدر است؟

فشار خون نرمال کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است.

1 دیدگاه در “فشار خون نرمال چقدر است + جدول فشار خون طبیعی

  1. Mohammadreza.sh گفت:

    سلام. من الان که 23 سالمه فشار خون نرمال دارم ولی با توجه به اینکه پدرم فشار خون داره، ممکنه منم چند سال دیگه فشار خون بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *