بهداشت بانوان

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان !

سرطان سینه

سرطان چیست؟

سرطان یک اصطلاح عمومی برای گروه بزرگی از بیماری‌ها می‌باشد که می‌تواند روی هر قسمت از بدن تاثیر بگذارد. یکی‌از ویژگی‌های مشخص این بیماری، ایجاد سریع سلول‌های غیر طبیعی است که فراتر از حد معمول رشد می‌کنند. این سلول‌های غیر طبیعی پس‌از مدتی می‌توانند به قسمت‌های مجاور خود حمله کرده و به کل بدن سرایت کنند. این فرایند متاستاز نامیده می‌شود که علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان هستند و اصطلاحا به آن تومور بدخیم می‌گویند.

سرطان

سرطان یک واژه‌ی کلی برای گروهی از بیماری‌هاست.

 

هم‌چنین سرطان علت اصلی مرگ و میر در جهان نیز است. بطوری که در سال 2020 تقریبا 10 میلیون مرگ گزارش شده است. از شایع‌ترین سرطان‌ها در سال 2020 می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • سرطان پستان 2.26میلیون مورد
  • سرطان ریه 2.21میلیون مورد
  • سرطان روده‌ی بزرگ و راست روده 1.93 میلیون مورد
  • پوست 1.20 میلیون مورد

علت ایجاد:

سرطان از تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های توموری در یک فرآیند چند مرحله‌ای بوجود می‌آید. که بطور کلی یکه ضایعه‌ی پیش سرطانی به یک تومور بدخیم تبدیل می‌شود. این تغییرات نتیجه‌ی تعامل بین عوامل ژنتیکی فرد و سه دسته عامل خارجی است:

  • مواد سرطان‌زا فیزیکی، مانند اشعه‌ی فرابنفش و یونیزان
  • مواد سرطان‌زای شیمیایی مانند آزبست، اجزای دود تباکو و سم آرسنیک
  • مواد سرطان‌زای بیولوژیکی مانند عفونت ناشی‌از ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها

بروز سرطان با افزایش سن، بطور چشمگیری افزایش می‌یابد. به احتمال زیاد به دلیل تجمع خطرات در سرطان‌های خاص است که با افزایش سن، افزایش می‌یابد. مکانسیم‌های ترمیم سلولی با بزرگ‌تر شدن فرد، اثر بخشی کمتری خواهند داشت. در ادامه برای اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر، به توضیح سرطان پستان، که دومین سرطان شایع در جهان می‌باشد، می‌پردازیم.

سرطان پستان:

این نوع سرطان از پستان شروع می‌شود و در بین زنان بسیار شایع است. معمولا توموری را تشکیل می‌دهد که بصورت توده احساس می‌شود. بیشتر توده‌های پستان خوش خیم هستند یعنی رشد غیرطبیعی را دارند اما در خارج از پستان گسترش نمی‌یابند. هر توده یا تغییری در پستان باید توسط یک متخصص بررسی شود تا نوع آن مشخص شود که آیا اصلا سرطانی است یا خیر. سرطان پستان از قسمت‌های مختلف آن می‌تواند شروع بشود که شامل:

  • بیشتر سرطان پستان از مجاری است که شیر را به نوک پستان هدایت می‌کند که به آن سرطان مجاری می‌گویند. از نوع تهاجمی می‌باشد.
  • مورد بعد که لوبولار نام دارد، نوعی است که در غدد تولید کننده‌ی شیر شروع می‌شود.
  • انواع دیگری که وجود دارد که تومور فیلودس و آنژیوسارکوم نام دارد و کمتر دیده می‌شود
  • تعداد کمی از سرطان‌ها در بافت‌های دیگر پستان شروع میشود که لنفوم و سارکوم نامیده می‌شود.

سرطان پستان علائمی دارد که با شناخت آنها و مراجعه به یک متخصص، به راحتی می‌توان از بدخیم شدن آن جلوگیری کرد. هم‌چنین با انجام ماموگرافی  می‌توان در صورت وجود این بیماری، آن را در مراحل اولیه و قبل‌از بروز علائم تشخیص داد.

علائم:

در مراحل اولیه ممکن است که هیچ علائمی ایجاد نکند. ممکن است تومور خیلی کوچک باشد تا احساس نشود اما در ماموگرافی بصورت یک ناهنجاری دیده می‌شود. هرنوع سرطان پستان می‌تواند علائم مختلفی را بروز بدهد که بسیاری از این علائم شبیه هم نیستند.

برخی‌از علائم شایع آن، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • توده یا ضخیم شدن بافت که متفاوت از بافت‌‌های اطراف است و اخیرا ایجاد شده است.
  • درد پستان
  • پوست قرمز و سوراخ دار روی کل سطح پستان
  • ترشحات نوک پستان غیراز شیر مادر
  • یک تغییر ناگهانی یا غیرقابل توضیح در شکل یا اندازه‌ی پستان
علائم سرطان پستان

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین نوع سرطان است

 

اگر هریک از علائم را مشاهده کردید به این معنی نیست که حتما این بیماری را دارید. بلکه می‌تواند یک توده‌ی خوش‌خیم باشد که با مراجعه به متخصص، به راحتی قابل درمان است. یک پزشک باتوجه به اندازه و اینکه آیا تومور به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته، سرطان را مرحله گذاری می‌کند.

افراد ریسک‌پذیر:

علت دقیق آن، هنوز نامشخص است اما برخی از عوامل، خطر ابتلا به آن را بیشتر می‌کند. راه‌های جلوگیری از برخی‌از این عوامل وجود دارد.

  • سن: خطر ابتلا با افزایش سن، افزایش می‌یابد. در 20سالگی احتمال ابتلا در دهه‌ی آینده(30 تا 40 سالگی) 0.06درصد می‌باشد. در صورتی که در سن 70سالگی ، این رقم به 3.84درصد می‌رسد.
  • ژنتیک: زنانی که جهش‌های خاصی در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 دارند، بیشتر در معرض سرطان پستان، تخمدان یا هردو قرار دارند. هم‌چنین اگر یکی‌از بستگان نزدیک این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا در فرد افزایش می‌یابد.
  • قرار گرفتن در معرض استروژن و شیردهی: تماس طولانی مدت با استروژن خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. این مورد می‌تواند به این دلیل باشد که فردی زودتر از موعد، قاعدگی خود را شروع می‌کند یا در سن بالاتر از سن متوسط یائسگی را شروع می‌کند. به نظر میرسد شیردهی، بخصوص برای 1سال احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.
  • درمان‌های هورمونی: طبق مطالعات NCI نشان داده‌است که داروهای ضدبارداری خوراکی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کمی افزایش بدهند. هم‌چنین مطالعات نشان داده است که درمان جایگزینی هورمون بویژه درمان استروژن-پروژسترون با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

علت ایجاد سرطان سینه:

پس‌از بلوغ، سینه‌‌ی یک زن از چربی، بافت همبند و هزاران لوبول تشکیل شده‌است.این‌ها غدد درون ریزی هستند که برای شیردهی، شیر تولید می‌کنند.سرطان باعث تکثیر غیرقابل کنترل سلول‌ها می‌شود. سلول با رشد بیش‌از حد خود تبدیل به سرطان می‌شود زیرا که تومور مواد مغذی و انرژی را استفاده می‌کند. در نتیجه سلول‌های اطراف محروم می‌مانند.

بسیاری از موارد مختلف می‌توانند بر روی احتمال ابتلا به این بیماری تاثیر بگذارند. البته هنوز هیچ علت خاصی بیان نشده است و می‌تواند نتیجه‌ی ترکیبی از شیوه‌ی زندگی، ژن‌ها و محیط زیست باشد. استفاده بی‌رویه از سیگار، مواد مخدر، قلیان و هم‌چنین نمک نه تنها خطر به ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد بلکه در تمامی نوع سرطان‌ها می‌تواند دخیل باشد.

درمان:

درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع و مرحله‌ی بیماری
  • حساسیت فرد به هورمون‌ها
  • سن، سلامت کلی و ترجیحات فرد

گزینه‌های اصلی درمان عبارتنداز:

  • عمل جراحی
  • درمان بیولوژیکی با دارو درمانی هدفمند
  • هورمون درمانی
  • شیمی درمانی

عوامل موثر بر نوع درمان فرد شامل مرحله‌ی بیماری، سایر شرایط پزشکی و ترجیحات فردی آنها خواهد بود. در ادامه به توضیح برخی‌از روش‌های درمانی می‌پردازیم.

  • پرتو درمانی: فرد ممکن است تا حدود یک ماه پس‌از جراحی تحت پرتودرمانی قرار بگیرد. تابش شامل هدف قرار دادن تومور با دوزهای کنترل شده اشعه است. که سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را از بین می‌برد.
  • شیمی درمانی: یک پزشک ممکن است داروهای شیمی درمانی را برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی در صورت وجود خطر عود یا گسترش زیاد تجویز کند. گاهی اوقات پزشک قبل‌از جراحی، شیمی درمانی را تجویز می‌کند که اینکار به کوچک شدن تومور بدخیم بسیار کمک می‌کند.

روش جراحی که در موارد بالا به آن اشاره شده‌است، برداشتن مستقیم بافت یا توده‌ی سرطانی است. که در مواردی هم‌چنان سلول‌های سرطانی یا بافت بیمار در بدن فرد باقی‌ می‌ماند و نیاز به انجام دیگر روش‌هایی که توضیح داده شد، می‌باشد.

درمان‌ سرطان سینه و سایر سرطان‌ها می‌تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد درمان، افراد باید خطرات احتمالی را با پزشک در میان بگذارند و به دنبال روش‌هایی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی باشند. ماه اکتبر، ماه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه می‌باشد و نماد آن روبان صورتی است.

سرطان پستان

روبان صورتی نشانی برای سرطان سینه می‌باشد.

جمع‌بندی:

مطالعات نشان می‌دهد که باردای در سنین بعداز 35 سالگی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. امروزه روند تشخیص این بیماری بسیار ارتقا یافته و زنان باید خودآگاهی خود را در مورد علائم آن بالا ببرند. هم‌چنین بعداز سن 40سالگی، ماموگرافی باید بصورت دوره‌ای انجام شود. سرطان اگر به موقع تشحیص داده شود، قابل درمان می‌باشد.

منابع: WHO

medscape

healthline

CDC

11 دیدگاه در “سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان !

  1. ناشناس گفت:

    بسیار عالی

    1. سبا مفید گفت:

      سپاس گزارم از همراهی شما

  2. Faezeh گفت:

    خسته نباشید
    اگر سرطان پخش بشه اطراف پستان بازم راه درمانی هست؟

    1. سبا مفید گفت:

      ممنونم از شما دوست عزیز.
      با توجه به پیشرفت بیماری باید به پزشک مراجعه کرد. در مورد درمان با جراحی این امکان هست ک بافت آسیب دیده‌ی سینه رو بردارن .

      1. Faezeh گفت:

        ممنونم از راهنمایی و توجه همیشگیتون

  3. محمد نیتی گفت:

    بسیار عالی و کامل و‌به نوبه ی خودم لازم‌دونستم اضافه کنم که خانم ها از سنین۴۰به‌بالا خیلی به ماموگرافی دقت داشته باشند با توجه به آمار سرطان سینه که با توجه به اینکه اکثرا در جنس مونث هست،از سرطان ریه پیشی گرفته است.

    1. سبا مفید گفت:

      ممنونم از اینکه همراه ما هستین .
      سپاس گزارم بابتِ توصیه بجا و خوبتون

  4. Hani گفت:

    ممنونم که انقدر با دقت پرداختین به موضوع
    خیلی مفید بود
    واقعا خطرناکه نباید دست‌ کم گرفت

    1. سبا مفید گفت:

      ممنونم از اینکه همراه ما هستین

  5. A.r5 گفت:

    خیلی زیبا و شیوا و کامل توضیح دادین

    1. سبا مفید گفت:

      ممنونم از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *