مراقبت از بدن, دردهای بدن

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

بهترین نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

استراحت، نقش اصلی را در درمان آسیب‌دیدگی دیسک کمر دارد. کاهش فعالیت و پرهیز از حرکات سنگین، به منظور کم کردن التهاب و فشار بر روی دیسک‌های آسیب‌دیده اهمیت بسیاری دارد. این موضوع شامل خودداری از حرکاتی هم‌چون خم شدن، چرخش، بلند کردن اجسام سنگین و نیز رعایت طرز صحیح نشستن و خوابیدن با استفاده از وسایل کمکی است. البته استراحت بیش از حد نیز مضر بوده و باید تحت نظر پزشک مدت آن مشخص شود. به همین منظور در این مقاله به صورت تخصصی به نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر پرداختیم.

 

عمل جراحی یا استراحت برای درمان دیسک کمر؟

برخی ها فکر می کنند که تنها راه درمان دیسک کمر، انجام عمل های جراحی می باشد که سخت در اشتباه هستند. استراحت برای درمان دیسک کمر یک روش بسیار موثر و مناسب است که می تواند بسیاری از مشکلات ستون فقرات را بهبود ببخشد.

با استراحت برای درمان دیسک کمر، حرکات ستون فقرات کاهش یافته و فشار داخل دیسک کمر کم می شود. در نتیجه حلقه دیسک که آسیب دیده است،  فرصت کافی برای ترمیم و بازسازی خود دارد. هر چه آسیب دیسک تازه تر باشد، احتمال بهبودی و بازسازی دیسک با استراحت کردن، بیشتر است. اما اگر از زمان آسیب دیدن دیسک، مدت زمان بیشتری گذشته باشد، احتمال درمان دیسک با استراحت کردن کمتر می باشد و باید به دنبال سایر روش های درمانی باشید.

آسیب دیسک کمر به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. دیسک حاد به دیسکی گفته می شود که هنوز تازه است و کمتر از یک ماه از بروز علائم آن نگذشته است. اما دیسک مزمن دیسکی است که مدت زیادی از بروز علائم  آسیب دیسک گذشته باشد.

 

بهترین نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر چگونه است؟

در 48 ساعت بعد از آسیب دیسک، بیمار باید استراحت مطلق داشته باشد. بیمار باید از روی تخت بلند نشود و برای دستشویی کردن از لگن استفاده کند. بیمار باید  غذا را هم در حالت نیمه نشسته، مصرف کند. اگر نمی تواند از لگن استفاده کند، می تواند برای اجابت مزاج به دستشویی برود ولی خیلی سریع به تخت خود برگردد.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر باید به حالت طاق باز یا خوابیده به پهلو باشد. یکی دیگر از روش های موثر برای بهبود دیسک کمر، حالت جنینی است یعنی فرد پاهای خود را داخل شکم جمع کند و به سمت پهلو بخوابد. در این حالت بهتر است بیمار یک عدد بالش بین پاهای خود بگذارد.

نکات مهم استراحت و دیسک کمر

در دوره استراحت برای درمان دیسک کمر، زیر پایه های تخت بیمار در قسمتی که پاها گذاشته می شود، یک جسم به ارتفاع 10 سانتی متر قرار دهید تا تخت به حالت شیب دار به سمت سر بیمار باشد. تخت خواب بیمار باید نرم و غیر طبی نباشد. تخت خواب از جنس سفت برای درمان دیسک کمر مناسب تر است.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر افرادی که به تازگی دچار آسیب دیسک شده اند به شکل خوابیده بر روی شکم امکان پذیر است. در این حالت فشار مغزی نخاعی بیماران کاهش یافته و حلقه دیسک زمان لازم برای ترمیم و بازسازی دارد. در این مواقع استفاده از بالش طبی به روند درمان و بهبودی کمک می کند.

مراقبت های تکمیلی در زمان استراحت برای دیسک کمر

در زمان استراحت برای درمان دیسک کمر، علاوه بر استراحت مطلق و تمرینات کششی، مراقبت‌های تکمیلی نیز نقش مهمی در تسریع روند بهبودی دارند. این مراقبت‌ها شامل روش‌هایی است که به کاهش درد و التهاب کمک کرده و به حفظ سلامت کلی ستون فقرات کمک می‌کنند. مراقبت های تکمیلی در زمان استراحت برای دیسک کمر عبارتند از:

  • طرز صحیح نشستن
  • نحوه صحیح خوابیدن
  • نحوه صحیح راه رفتن یا دویدن

طرز صحیح نشستن در نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

نشستن صحیح برای کاهش فشار بر دیسک کمر حیاتی است. استفاده از صندلی با پشتیبانی مناسب کمر و تنظیم ارتفاع صندلی به گونه‌ای که پاها به طور کامل بر روی زمین قرار گیرند، توصیه می‌شود. حفظ وضعیت صحیح بدنی، با قرار دادن کمر به طور مستقیم و شانه‌ها در وضعیت راحت، به کاهش فشار بر دیسک‌های کمر کمک می‌کند.

نحوه صحیح خوابیدن برای دیسک کمر

خوابیدن در وضعیتی که فشار کمتری به کمر وارد می‌کند، برای درمان دیسک کمر مفید است. خوابیدن به پشت با بالش زیر زانوها یا به پهلو با بالش بین زانوها، به حفظ وضعیت طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند. استفاده از تشک مناسب که حمایت کافی از ستون فقرات را فراهم می‌کند، نیز مهم است.

راه رفتن یا دویدن برای دیسک کمر مضر است؟

راه رفتن معمولا برای افراد مبتلا به دیسک کمر مفید است زیرا به حفظ انعطاف‌پذیری و قدرت عضلانی کمک می‌کند. با این حال، دویدن ممکن است برای برخی افراد با دیسک کمر آسیب‌دیده مضر باشد زیرا فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می‌کند. مشورت با پزشک قبل از شروع هر برنامه ورزشی ضروری است.

سرما و گرما درمانی در دوره استراحت برای درمان دیسک کمر

سرما و گرما درمانی در دوره استراحت برای درمان دیسک کمر می‌توانند برای تسکین درد و کاهش التهاب موثر باشند. در ابتدا باید از کمپرس سرد برای تسکین درد و کم کردن  التهاب استفاده کرد. بعد از گذشت  یک تا دو روز می‌توانید از کمپرس گرم،  برای شل کردن و بهبود درد عضلات استفاده کرد.

نکات مهم نحوه استراحت برای درگیری با دیسک کمر

 

استفاده از کمپرس سرد بر روی عضلاتی که بعد از  انجام تمرینات ورزشی دردناک هستند، می تواند برای  کنترل درد و التهاب تاثیرگذار باشد. استفاده از کمپرس سرد  در قسمت پایین کمر،  برای مدت ۱۰ دقیقه یک روش  بسیار آسان برای تسکین درد می باشد.

کمپرس گرم یا استفاده از کمپرس گرمای مرطوب باعث می شود تا  عضلات یا مفاصل اطراف دیسک که دچار ضعف و سفتی شده اند، شل شوند. گرما موجب  گرم شدن عضلات کمر شده، در نتیجه انجام حرکات کششی و ورزشی راحت تر می شود.

مزایا و معایب سرما و گرما درمانی در دوره استراحت دیسک کمر

سرمادرمانی با کاهش التهاب و درد در ناحیه آسیب‌دیده، تسکین فوری ایجاد می‌کند. اما استفاده بیش از حد می‌تواند مضر باشد. گرمادرمانی با بهبود جریان خون و شل شدن عضلات، در کاهش درد مزمن و افزایش انعطاف‌پذیری موثر است. اما در مراحل اولیه ممکن است التهاب را تشدید کند. یکی از محصولات مناسب برای استفاده به این منظور تشکچه برقی است. 

مدت زمان استراحت پزشکی دیسک کمر چقدر است؟

بعد از گذشت ۲ تا ۴ هفته از دوره درمان، شما قادر خواهید بود تا بیشتر فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. با این حال، برای شروع به انجام فعالیت‌های سنگین‌تر مانند ورزش‌های فیزیکی یا بلند کردن اجسام سنگین، توصیه می‌شود که حداقل ۴ تا ۶ هفته صبر کنید.

مدت زمان استراحت برای درمان دیسک کمر

مدت زمان استراحت برای درمان دیسک کمر حداکثر باید 48 ساعت باشد. استراحت برای مدت طولانی به صلاح بیمار نیست. اگر دیسک کمر بعد از مدت 2 الی 7 روز درمان نشود، با استراحت برای مدت طولانی یک ماه، هم ترمیم نمی شود.

در مدت زمان استراحت برای درمان دیسک کمر  باید از داروهای ضد التهاب هم استفاده شود  تا التهاب، تورم و گلبول های سفید اطراف دیسک کاهش یابد و حلقه دیسک فرصت کافی برای بازسازی و ترمیم را داشته باشد.

 

خطرات استراحت طولانی مدت برای درمان دیسک کمر

در حالی که استراحت مطلق می‌تواند در ابتدای دوره درمان دیسک کمر مفید باشد، استراحت طولانی مدت می‌تواند عواقب منفی بر سلامتی داشته باشد. درک این خطرات می‌تواند به بیماران کمک کند تا تعادل بهتری بین استراحت و فعالیت داشته باشند. نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر باید حداکثر برای دو شبانه روز انجام شود. اگر فرد برای مدت طولانی در تخت خود دراز بکشد و فعالیت بدنی نداشته باشد،  مشکلات زیر ایجاد خواهد شد:

  • بی فعالیتی عضلات
  • تغییر ساختاری ستون مهره ها
  • احتمال آسیب دیدگی بیشتر
  • کاهش انعطاف‌پذیری
  • افزایش خطر لخته شدن خون
  • تاثیرات روانی
  • کاهش فعالیت

بی فعالیتی عضلات

عضلات  خم کننده و بازکننده ستون مهره ها که برای انجام حرکات خم کردن به سمت جلو و عقب  لازم هستند، تضعیف شده و دچار آتروفی می گردند. این عضلات موجب تثبیت کمر می شوند و فشار ناشی از وارد شدن فشار را تحمل می کنند.

تغییر ساختاری ستون مهره‌ها

استراحت برای مدت طولانی موجب تغییر منحنی لوردوتیک طبیعی  در قسمت پایین ستون مهره ها می شود.  با صاف شدن این انحنا، ستون فقرات دچار آسیب بیشتری می گردد.

احتمال آسیب دیدگی بیشتر

تغییرات ساختاری انحناهای بدن و تضعیف عضلات کمر موجب می شود تا درد دیسک کمر شدیدتر شود. تغییرات به وجود آمده موجب می شود تا ستون فقرات تحمل کافی برای واردشدن فشار را نداشته باشد.

کاهش انعطاف‌پذیری

استراحت طولانی مدت می‌تواند به کاهش انعطاف‌پذیری بدن منجر شود. این کاهش انعطاف‌پذیری می‌تواند به تنگی عضلات و محدودیت حرکتی منجر شود، که در نهایت می‌تواند درد را تشدید کند.

افزایش خطر لخته شدن خون

بی‌تحرکی طولانی مدت می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد، به‌ویژه در پاها. این وضعیت، که به عنوان ترومبوز وریدی عمقی شناخته می‌شود، می‌تواند جدی و حتی کشنده باشد.

تاثیرات روانی

استراحت طولانی مدت همچنین می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت روانی داشته باشد. این شامل افزایش خطر افسردگی، اضطراب و احساس انزوا است.

کاهش فعالیت

هرچه فرد بیشتر در حالت استراحت باشد، تحمل بدن نسبت به فعالیت کاهش می‌یابد. این می‌تواند بازگشت به فعالیت‌های روزمره را دشوارتر کند و دوره بهبودی را طولانی‌تر نماید.

رعایت نکات مهم در دوره استراحت برای درمان دیسک کمر

در دوره درمان دیسک کمر باید علاوه بر رعایت صحیح  نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر به طور خوابیده، به نکات زیر هم توجه کنید:

نحوه صحیح نشستن و ایستادن برای درمان دیسک کمر: برای ایستادن و نشستن صحیح در دوره استراحت برای درمان دیسک کمر، باید قوس های طبیعی ستون مهره ها حفظ شوند. برای جلوگیری از قوز کردن می توانید از قوز بند طبی همچنین صندلی با ارتفاع صحیح و پشتی متناسب با قوس کمر استفاده کنید.

نحوه صحیح بلند کردن اجسام سنگین برای درمان دیسک کمر: هر چه بلند کردن اجسام سنگین کمتر باشد، دیسک کمر کمتر آسیب می بیند. کسانی که مبتلا به آسیب دیسک کمر هستند، باید حتی الامکان از برداشتن اجسام سنگین حتی یک جسم یک کیلوگرمی اجتناب کنند. اگر هم مجبور هستید که جسمی را بلند کنید، حتما در زمان بلند کردن جسم دقت کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود.

چه کارهایی آسیب دیسک کمر را تشدید می کند؟

 

نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی: انجام تمرینات ورزشی باید به نحو صحیح انجام شود تا موجب بهبودی شود. اگر تمرینات ورزشی به درستی انجام نشود، موجب تشدید علائم و وخیم تر شدن درد بیمار می شود. انجام تمرینات ورزشی برای بیماران به دو منظور انجام می شود:

  • تقویت عضلات: برخی از عضلات در اثر فشار دیسک تضعیف شده اند، با انجام حرکات صحیح می توان فشار را از روی دیسک برداشته و عضلات را تقویت کرد. با تقویت عضلات از پیشرفت بیماری به طور چشمگیری جلوگیری می شود.
  • انجام حرکات کششی: حرکات کششی موجب کاهش فشار وارد شده بر دیسک، با انجام کشش عضلات می شود.

کارهای که موجب آسیب به دیسک کمر می شود

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انجام حرکات کششی و ورزش های ملایم مانند یوگا، شنا و پیاده روی سبک می تواند موجب تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن شوند. توجه داشته باشید برخی از کارها مانند موارد زیر می تواند آسیب و درد دیسک کمر را افزایش دهد:

  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند: پوشیدن کفش های پاشنه بلند، باعث خارج شدن ستون فقرات از تراز بدن می گردد. در دوره استراحت باید از کفی طبی همراه با کفش مناسب استفاده کنید.
  • انجام ورزشهایی که مجبور هستید، کمر را خم کنید مانند دراز و نشست و یا  حرکت کرانچ
  • انجام ورزش هایی مانند دویدن که نیروی مکرر به ستون مهره ها تحمیل می کند.
  • انجام تمرینات لیفتینگ و بلند کردن وزنه های سنگین، موجب تشدید درد دیسک کمر می شود.
  • انجام ورزش های رزمی و یا پر تحرک
  • بلند کردن اشیا سنگین
  • حرکات ناگهانی و چرخش‌های شدید مانند چرخش سریع بدن یا خم شدن به طور ناگهانی
  • نشستن با وضعیت نامناسب برای مدت طولانی 

آیا دیسک کمر خوب میشود

خوشبختانه، بر اساس مطالعات انجام شده، در بیش از ۹۰ درصد موارد این وضعیت با گذشت زمان و به کارگیری روش‌های درمانی غیر جراحی، قابل بهبودی است. سرعت و میزان بهبودی بستگی به شدت آسیب دیدگی دیسک، میزان فتق و وضعیت سلامت کلی فرد دارد. با این حال، استراحت کافی، مصرف داروهای ضدالتهاب و ضددرد، انجام فیزیوتراپی و تمرینات ویژه تحت نظارت متخصص، می‌تواند به تسکین درد و بازگشت تدریجی فرد به زندگی روزمره کمک شایانی نماید.

 

کلام آخر

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر باید به طور صحیح انجام شود تا نتیجه خوبی به دست آید. برای درمان قطعی دیسک کمر، حتما به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید. استفاده از تجهیزات طبی مانند کمربند طبی می تواند جهت درمان و بهبود درد دیسک کمر موثر باشد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

  1. هیراد گفت:

    برای درمان دیسک کمر میتوانیم از کمربندهای طبی پیشرفته قرقره ای استفاده کنیم
    کمربندطبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *