مراقبت از بدن, دردهای بدن

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن (درمان + پیشگیری)

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

بررسی علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی و شیوه کار، بیشتر زمان افراد در حالت نشسته سپری می شود. به همین علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن بسیار شایع تر از گذشته شده است. درد به نوعی زبان اندام های بدن است. وسیله ای که به واسطه آن جسم شما اعلام می کند که عضوی تحت فشار بوده یا دچار مشکل شده است. بنابراین توجه به آنچه بدن از طریق درد به شما می گوید اهمیت زیادی داشته و کمک می کند تا جلوی آسیب های جدی تر و عوارض بیشتر گرفته شوند.

در این بخش علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن را برای شما بیان خواهیم کرد تا بدین ترتیب با درد و ناراحتی خود در ناحیه پا و زانو آگاهانه تر برخورد نمایید.

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، عادات نادرست

اغلب مشکلات و دردهای عضلانی، ناشی از عادات و رفتارهای نادرست روزمره می باشند. تکرار این اشتباهات آسیب های جدی و جبران ناپذیری به ستون فقرات، عضلات و فرم بدن وارد می آورد. علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن نیز همین است. از جمله اشتباهات رایج در نشستن و برخاستن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشستن یا ایستادن های طولانی مدت

اغلب افراد به خصوص کارمندان و پشت میز نشینان، به دلیل نشستن های طولانی، دچار آسیب در ناحیه زانو می شوند. نشستن بر روی صندلی سبب تجمع خون در پاها و عدم گردش بهینه آن خواهد شد. این مساله علاوه بر آنکه پارگی مویرگ ها و نورم پاها را سبب می شود، به دلیل وزن و فشاری که به زانوها وارد می سازد آنها را نیز دچار درد و آسیب خواهد کرد. استفاده از کمربند یا زانو بند طبی تا حد زیادی از بروز این آسیب ها پیشگیری خواهد کرد.

بهترین اقدام این است که هر 60 الی 90 دقیقه یکبار از جا برخاسته و بین 2 الی 5 دقیقه آهسته راه رفته و عضلات پشت پا را نرمش دهید. این اقدام درد ناحیه زانو را در زمان نشستن کاهش خواهد داد.

زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

نشستن های طولانی مدت، علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

قرار گرفتن بدن در حالت  نامناسب

یکی از دلایل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، قرار داشتن بدن در حالت غیر طبیعی می باشد. استفاده از میز و صندلی مناسب در حین کار و تنظیم حالت بدن مطابق با آناتومی آن، بسیار اهمیت دارد. حالت نشستن شما بر روی صندلی یا در زمان کار کردن با کامپیوتر باید به گونه ای باشد که کمترین فشار را به کمر، زانوها، گردن و دست وارد سازد.

استانداردهای مختلفی برای طرز نشستن افراد بر روی صندلی تعریف شده است. اما به نظر می رسد که بهترین استاندارد نشستن را بدن شما برایتان تعیین می کند. اگر در زمان کار کردن نقطه ای از بدن دچار درد و ناراحتی شد، نشان دهنده فشاری است که بر آن وارد شده و رفتار نادرستی است که با آن داشته اید.

[ux_products ids=”19522,15955,15758,15682,15560″]

از جمله عادات بسیار متداول و نادرست در زمان نشستن، انداختن یک پا بر روی دیگری است. این رفتار بیشترین فشار را به سر زانو وارد آورده و علت زانو درد هنگام برخاستن یا نشستن می باشد. استفاده از زیرپایی در نشستن های طولانی، به شما در جلوگیری از مشکلات زانو کمک بزرگی خواهد کرد.

یک صندلی مناسب و استاندارد را با داشتن مشخصات زیر بشناسید:

  • امکان نشستن صاف بر روی آنها به راحتی فراهم است.
  • صندلی در قسمت بالا و پایین دارای تکیه گاه باشد.
  • ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و امکان قرار گرفتن پا به صورت صاف بر روی زمین را فراهم آورد.
  • زانوها در زمان نشستن در زاویه 90 درجه قرار داشته باشند.

برای پیشگیری از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، قرار دادن بالش طبی یا تیوب در قسمت نشیمنگاه نیز روش مناسبی است. اگر صندلی انتخابی شما، از ناحیه تکیه گاه، نشیمن و ارتفاع قابل تنظیم باشد بهتر است. در این صورت شما به راحتی صندلی را مطابق با حالت بدن خود تنظیم خواهید نمود.

آرتروز

الگوها و عادات نادرست در نشستن، افزایش درد و آسیب زانو

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، بیماری های زمینه ای

در پاره ای از مواقع علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن وجود بیماری زمینه ای و مزمن در افراد می باشد. کسانی که دارای مشکلات جدی تر در ناحیه پا یا زانو هستند، همواره از درد زانو رنج برده و با آن درگیر می باشند. از جمله شایع ترین و معمول ترین مشکلات زانو می توان موارد زیر را برشمرد:

آرتروز زانو

آرتروز به معنی ساییدگی یا پارگی غضروف می باشد. در افراد مبتلا به آرتروز زانو، علت زانو درد هنگام نشستن یا ایستادن، ساییدگی غضروف زیر استخوان کشکک یا زانو است. این عارضه باعث می شود که فرد در هر حالتی حتی در خواب و استراحت نیز از درد زانو رنج ببرد. با تشخیص زودهنگام و عدم بی توجهی به درد، می توان جلوی این آسیب را گرفته و با فیزیوتراپی آن را بهبود بخشید.

بورسیت کشکک زانو

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، زمانی که با تورم زیادی همراه باشد، بورسیت کشکک زانو است. بورس ها، کیسه هایی پر شده از مایع بین استخوانی هستند که از زانو در برابر ضربه محافظت می کنند. در حالتی که این کیسه ها در اثر ضربه یا عفونت متورم شوند، درد و ناراحتی در ناحیه استخوان و زانوها احساس خواهد شد.

کیست بیکر

کیست بیکر یک برآمدگی یا تومور در ناحیه پشت زانو است که باعث برجسته شدن و تجمع مایع میان بافتی در این ناحیه و بروز درد و ناراحتی می شود.

بیماری غضروف مینیسک

مینیسک از دو غضروف حلقوی در کنار زانو تشکیل شده است. این بخش از بدن، به حرکت نرم و روان مفصل زانو کمک می کند. هر گونه آسیب یا پارگی در مینیسک می تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن شود.

آرتریت روماتوئید

عموما در خانم های بالای 50 سال، این بیماری شایع می باشد. آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است. در این بیماران، بدن به سلول ها و مفاصل سالم حمله برده، به آنها آسیب زده و فرد را  دچار درد و ناراحتی می کند.

سندروم درد پاتلوفمورال

این عارضه که به زانوی دونده نیز شناخته می شود اغلب زنان و مردان جوان را درگیر می کند. در اکثر ورزشکاران، علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن پاتلوفمورال می باشد. البته در افراد غیر ورزشکار، کسانی که فشار زیادی به زانوی خود وارد کرده یا دچار افزایش وزن هستند نیز این سندروم دیده شده است.

سندروم درد پاتلوفمورال

سندروم درد پاتلوفمورال، علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن در ورزشکاران

پیشگیری از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

با آگاهی از علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن و توجه به دردهای مزمن و کهنه، از وارد آمدن آسیب های جدی و جبران ناپذیر به زانو و پاهای خود پیشگیری خواهید کرد. اقدامات زیر به شما در درمان زانو درد هنگام نشستن و برخاستن کمک می کنند:

  • انجام حرکات نرمشی و فیزیکی بیشتر در حین نشستن: در حین انجام کار و در فواصل زمانی منظم، از جا برخاسته و کمی راه بروید. انجام حرکات کششی در ساق پا و ماساژ آن، در به جریان انداختن خون و کاهش درد موثر خواهد بود. چنانچه درد ناحیه زانوی شما طولانی بوده و با استراحت بهبود نمی یابد، حتما به پزشک مراجعه فرمایید.
  • برای یک لایف استایل خوب برنامه ریزی کنید: برای فرار از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن به لایف استایل خود توجه بیشتری داشته باشید. داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهای سالم، مقوی و سرشار از ویتامین، از بروز بسیاری از مشکلات در زانو و پاهای شما پیشگیری خواهد کرد. انجام حرکات ورزشی نیز برای حفظ سلامت استخوان ها، تقویت ماهیچه ها و حفظ وزن متناسب، مفید می باشد. ماهیچه های قوی، از فشار وارده به استخوان ها، رباط ها و غضروف ها خواهد کاست.
  • استفاده از زانو بند، کفی و کمربند طبی: کمربند ها و زانو بندهای طبی در کنار کفی طبی کفش تا حد زیادی از آسیب و فشار به زانوها می کاهند. با این شیوه از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن رها خواهید شد. استفاده مداوم از زانوبند طبی از بروز بیماری های مزمن در سنین بالا نیز پیشگیری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن (درمان + پیشگیری)

  1. محمد ارویی گفت:

    با سلام خدمت شما جدیدا هر وقت روزانه میشینم یا موقع بیان بند کفغیا کتونی نفسم به سختی بالا میاد برام خیلی سخت شده مخصوصا موقع رفتن به سرویس بهداشتی.واقعا برام خیلی زجر اوره باید چکار کنم چه مشکلی پیش آمده ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *