دردهای بدن

خار پاشنه چیست؟ (راه های درمان + علت و علائم)

بررسی علل و درمان خار پاشنه

خار پاشنه چیست؟ راهنمای درمان

آیا شما هم به دنبال درمان خار پاشنه در خانه هستید؟ خار پاشنه که با نام هایی همچون التهاب پرده کف پا نیز شناسایی می شود یکی از بیماری های آزار دهنده به حساب می آید که افراد را با مشکلات مختلفی مواجه می کند. توجه داشته باشید که دلایل متنوعی را می توان برای ایجاد خار پاشنه مطرح کرد. در جهت درمان خار پاشنه، شما همیشه باید به یک سری نکات خاص و ویژه توجه داشته باشید تا با هیچ مشکلی در این زمینه مواجه نشوید. با اینکه درمان های خانگی نسبتا زیادی برای خار پاشنه طراحی شده اند ولی، در جهت رفع این مشکل شما باید به دنبال بهترین برای مشکل خود باشید. امروز ما قصد داریم تا به سوال خار پاشنه چگونه درمان میشود؟ پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

عکس MRI خار پاشنه

علائم خار پاشنه

 

درد شدید در قسمت های نزدیک به پاشنه پا

قبل از هر چیز بیایید تا به مهم ترین و اصلی ترین علائم خار پاشنه نگاهی بیندازیم. به صورت کلی درد شدید در قسمت های آخر پا و نزدیک به پاشنه را می توان به عنوان مهم ترین علامت خار پاشنه شناسایی کرد. زمانی که پرده کف پا التهاب پیدا می کند، خار پاشنه در بدن ایجاد می شود.

در این شرایط زمانی که شما از خواب بیدار می شوید و اولین قدم های خود را بر روی زمین می گذارید، درد شدیدی را حس خواهید کرد. ولی، گاهی اوقات با راه رفتن و انجام فعالیت های فیزیکی نسبت ای درد کمتر می شود. اگر شما از کار بایستید و راه نروید، درد پا دوباره باز می گردد.

ورم کف پا

این بیماری همچنین می تواند باعث ایجاد ورم در قسمت های کفی پا نیز شود. در این بیماری، دردی که افراد حس می کنند پس از اتمام فعالیت های فیزیکی خیلی بیشتر است. مثلا وقتی که شما پیاده روی می کنید، دردتان به صفر می رسد. ولی زمانی که پیاده روی را متوقف می نمایید، دوباره درد به سراغ شما می آید. این شرایط به علت متورم شدن و التهاب پرده کف پا می باشد. البته که این بیماری در یک سری افراد خاص بیشتر دیده می شود.

 

خار پاشنه در چه افرادی شایع تر است؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که این بیماری بیشتر چه افرادی را به خود درگیر می کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ورزشکار ها بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری خار پاشنه هستند. البته که درمان خار پاشنه در این افراد می تواند راحت تر باشد چرا که آنها بدن ورزیده و آماده ای دارند. ولی به صورت کلی بیماری خار پاشنه در افرادی که با ورزش سر و کار دارند بیشتر دیده می شود. زمانی که ورزشکار ها بیش از حد بدوند، با این مشکل مواجه خواهند شد. دیگر افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، افراد چاق هستند.

درمان خار پاشنه

اضافه وزن می تواند برای راه رفتن و پا مشکلات متعددی ایجاد کند. از آنجایی که پای انسان فقط تحمل سطح وزنی خاصی را دارد، زمانی که افراد افزایش وزن پیدا کنند، با خار پاشنه مواجه می شوند. چرا که پرده کف پای آنها همواره تحت فشار بوده و می تواند ملتهب شود. لازم به ذکر است که خار پاشنه می تواند به علت استفاده از کفش  کم کیفیت و نا مرغوب هم در بدن انسان ایجاد شود. زمانی که شما از کفش های کم کیفیت استفاده کنید، باید انتظار ایجاد خار پاشنه در بدن خود را داشته باشید. چرا که کفش های معمولی و کم کیفیت سلامتی شما را به خطر انداخته و قسمت کفی پای شما را تحت فشار قرار می دهند.

 

دلیل ایجاد خار پاشنه

جدا از داشتن اضافه وزن و به کار گیری کفش های غیر استاندارد، دلایل دیگری را نیز می توان برای ایجاد خار پاشنه مطرح کرد. به صورت کلی پرده پا وظیفه مهمی را ایفا می کند. این پرده مثل یک زه ایجاد شده است. این پرده می تواند یک قوس در پای شما ایجاد نماید. همین قوس امنیت پا را افزایش داده و باعث می شود تا در هنگام راه رفتن فشاری به پا وارد نشود. زمانی که شما این پرده را تحت فشار قرار دهید، با مشکلات خاصی همچون خار پاشنه مواجه می شوید.

هرچه این پرده بیشتر تحت فشار باشد، پای شما آسیب های جدی تری می بیند. پس، اگر شما همیشه از کفش های نا مرغوب استفاده می کنید یا اینکه با وزن زیاد مواجه هستید، بهتر است که به دنبال کنترل شرایط باشید تا با هیچ مشکلی در این زمینه مواجه نشوید. البته که فقط این دو مورد را نمی توان به عنوان دلایل ایجاد خار پاشنه شناسایی کرد. خیلی از اوقات دلیل ایجاد این مشکل مشخص نیست. ولی، به صورت کلی وارد شدن فشار به پرده پا دلیل ایجاد این مشکل به حساب می آید.

 

بهترین راه درمان خار پاشنه کدام است؟

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ درمان خار پاشنه برویم. به صورت کلی در حال حاضر چند راه مختلف برای درمان خار پاشنه وجود دارد. مشخص کردن بهترین و دقیق ترین روش درمان کار دشواری است و باید بر اساس نظر پزشک صورت گیرد. چرا که در جهت درمان خار پاشنه، شما باید ویژگی های فیزیکی خود را نیز مد نظر قرار دهید. اگر راه های مربوط به درمان خانگی خار پاشنه نیاز های شما را رفع نکردند، شما باید به دنبال استفاده از راه های مربوط به عمل جراحی و درمان های بیمارستانی باشید. البته، این بیماری به صورت طبیعی در طی چندین ماه به صورت اتوماتیک اگر مراعات کرده و از کفش های باکیفیت و کفی طبی استفاده کنید خوب می شود.

فیزیوتراپی درمان فوری خار پاشنه

برای اینکه سرعت پروسه بهبود یافتن و خوب شدن را بیشتر کنید، شما می توانید از پد خار پاشنه سلیکونی، استراحت، یخ و انجام تمرین های مختلف استفاده نمایید. شما همچنین می توانید از دارو های خاص و ویژه ای هم چون ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم هم استفاده کنید. به کار گیری دارو بدون مصرف پزشک تحت هیچ شرایطی به شما توصیه نمی شود. چرا که این مسئله می تواند مشکلات مختلفی را برای دیگر قسمت های مختلف بدن شما ایجاد نماید. در نتیجه، اگر شما هم به دنبال مصرف دارو هستید، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا شرایط و وضعیت سلامتی بدنی تان مورد بررسی قرار گیرد.

 

درمان خانگی خار پاشنه

به صورت کلی برای درمان خار پاشنه در خانه، شما باید از یخ و استراحت استفاده کنید. بهتر است که فعالیت های روزمره خود را کاهش دهید و به صورت روزانه مقداری یخ بر روی محل آسیب دیدگی قرار دهید. در این شرایط درد شما به آرامی کاهش پیدا خواهد کرد. ولی، اگر این راه ها چاره ساز نبودند شما می توانید از حرکات کششی مختلف هم استفاده کنید. در درمان خار پاشنه، استفاده از حرکات کششی می تواند پرده پا را تقویت کند. تقویت پرده درد را کاهش داده و سلامتی کلی و جامع بدنی شما را افزایش می دهد. در ضمن، شما می توانید از آتل در هنگام خواب هم استفاده کنید. خیلی از پزشکان به بیمارانشان توصیه می کنند تا در هنگام خواب از آتل استفاده نمایند.

 

درمان قطعی خار پاشنه

اگر شما نمی توانید چند ماه را صرف درمان خانگی خار پاشنه بکنید، راه های دیگری در جلوی پایتان قرار گرفته است. اولین راه استفاده از تزریق می باشد. شما می توانید دارو های مختلف را تحت نظر پزشک به کف پا خود تزریق کنید تا مشکل را حل نمایید. البته که تزریق دارو های زیاد می تواند پرده پا را پاره کند. استفاده از فیزیوتراپی و درمان موج شوک را می توان به عنوان دیگر روش قطعی درمان خار پاشنه شناسایی کرد. دستگاه فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا درد ایجاد شده در پای خود را کنترل کنید و مشکلات موجود در این قسمت را به صورت کامل حل نمایید. البته که برای استفاده از فیزیوتراپی، شما باید مراکز معتبر را به کار گیرید.

نقطه درد و التهاب پرده کف پا

نتیجه گیری برای درمان خار پاشنه

در مقاله امروز شما مشاهده کردید که افراد چاق و افرادی که کفش های غیر استاندارد را به کار می گیرند بیشتر از سایر افراد با بیماری هایی همچون خار پاشنه مواجه هستند. درمان خار پاشنه در موقعیت های مختلف می تواند یک مسئله نسبتا چالش برانگیز به حساب بیاید. چرا که درمان فوری خار پاشنه حتما باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. ولی به صورت کلی شما می توانید با استراحت، تمرین در خانه و یا انجام عمل جراحی مشکل خود را به صورت کامل رفع کنید. شما می توانید با محاسبه توده بدنی یا BMI خود، این بیماری را خیلی راحت تر کنترل نمایید.

 

پاسخ به سوالات متداول

برای درمان خار پاشنه، اولین مرحله چیست؟

به صورت کلی در جهت درمان خار پاشنه شما باید به دنبال تشخیص باشید. شما باید بتوانید این بیماری را به درستی تشخیص دهید و بهترین متد درمانی را انتخاب نمایید. به صورت کلی شرح حالی که شما در اختیار پزشک قرار می دهید و فیزیوتراپی اصلی ترین روش های درمانی این بیماری شناخته شده اند.

آیا تصویر برداری از خار پاشنه ضروری است؟

خیلی از پزشکان قبل از شروع درمان خار پاشنه به بیماران خود توصیه می کنند تا از MRI در جهت اطمینان استفاده کنند. به صورت کلی تصویر برداری از خار پاشنه به شما کمک می کند تا از وجود بیماری مطلع شوید. گاهی اوقات بیماری افراد خار پاشنه نیست و آنها با موارد شدید تری دست و پنجه نرم می کنند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “خار پاشنه چیست؟ (راه های درمان + علت و علائم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *