بارداری و ملزومات, سلامت جنسی

مضرات استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری

مضرات استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری

با توجه به تغییرات هورمونی در دوران بارداری، خشکی واژن و درد حین مقاربت از شایع‌ترین شکایات زنان باردار است. استفاده ژل لوبریکانت در بارداری یکی از راه‌حل‌های رایج برای بهبود این علائم است. آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری ضرر دارد؟ برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از ژل‌های لوبریکانت بر پایه آب، عارضه‌ای برای مادر و جنین ندارد و در صورت نیاز می‌توانید از این نوع محصولات استفاده کنید. در این مقاله به بررسی خطرات احتمالی ناشی از مصرف انواع ژل‌های لوبریکانت در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری ضرر دارد؟

زنان باردار اغلب نگران تاثیر استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری بر سلامت جنین هستند. استفاده از ژل لوبریکانت در اقدام بارداری، زمانی ایمن است که ترکیبات مناسبی داشته باشد. دهانه رحم در طول بارداری بسته است، بنابراین خطر تماس مستقیم ژل با جنین وجود ندارد. مهم است که از ژل لوبریکانت مخصوص بارداری استفاده شود، ترجیحا محصولاتی که بر پایه آب ساخته شده و فاقد مواد افزودنی مضر مانند عطرها و مواد پتروشیمی هستند.

هشدارهایی درباره استفاده از روان کننده در بارداری

آیا استفاده از ژل لوبریکانت دربارداری ضرر دارد؟ برای استفاده از لوبریکانت در دوران بارداری، به موارد زیر توجه کنید تا از بروز عوارض احتمالی برای مادر و جنین جلوگیری شود:

• از روان‌کننده‌هایی که حاوی مواد معطر، گلیسیرین یا مواد افزاینده ارگاسم هستند استفاده نکنید.
• از روان‌کننده‌های طعم‌دار و شیرین پرهیز کنید، چون‌که قند موجود در آن‌ها خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش می‌دهد.
• تا حد امکان از مصرف روان‌کننده‌های روغنی خودداری کنید؛ زیرا این محصولات می‌توانند با تغییر اسیدیته واژن، رشد بیش از حد باکتری‌ها را بوجود آوردند.

بهترین ژل لوبریکانت بارداری کدام است؟

بهترین ژل لوبریکانت مخصوص بارداری، روان‌کننده‌های بر پایه آب هستند. این نوع روان‌کننده‌ها علاوه بر رفع خشکی واژن، با کاهش درد هنگام نزدیکی و پایین آوردن خطر ابتلا به عفونت‌های واژینال، انتخاب مناسبی برای دوران بارداری محسوب می‌شوند. انواع روان‌کننده‌ها هرچند ممنوعیت استفاده در بارداری ندارند، اما می‌توانند با تغییر تعادل PH طبیعی واژن، زمینه‌ساز افزایش رشد باکتری‌ها و بروز عفونت‌های واژینال شوند. بنابراین توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است از روان‌کننده‌های بر پایه آب استفاده کنید. برای خرید ژل لوبریکانت مناسب بارداری کلیک کنید. 

بهترین ژل لوبریکانت بارداری

بهترین ژل لوبریکانت بارداری کدام است؟

آشنایی با انواع ژل لوبریکانت

ژل‌های لوبریکانت یکی از پرکاربردترین محصولات بهداشتی برای رفع خشکی و تسهیل رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه انواع متنوعی از این ژل‌ها با ترکیبات و ویژگی‌های متفاوت در بازار وجود دارد که در ادامه انواع ژل لوبریکانت را توضیح خواهیم داد.

روان کننده بر پایه آب

ژل‌های لوبریکانت بر پایه آب یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین انواع روان‌کننده‌های جنسی در بازار محسوب می‌شوند. این محصولات حاوی موادی همچون گلیسیرین و هیدروکسی‌اتیل‌سلولز هستند که با کاهش اصطکاک، نفوذپذیری بافت‌ها را افزایش داده و رابطه جنسی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌سازند.

مزیت اصلی این دسته از ژل‌ها، سازگاری کامل آن‌ها با انواع مختلف کاندوم از جمله کاندوم‌های لاتکسی است. همچنین این فراورده‌ها معمولا خنثی بوده و برای همه افراد قابل استفاده است. 

لوبریکانت بر پایه سیلیکون 

ژل‌های لوبریکانت بر پایه سیلیکون یکی دیگر از انواع رایج ژل‌های روان‌کننده هستند که از ترکیبات سیلیکونی تهیه می‌شوند. ویژگی بارز این محصولات، دوام بسیار بالای آن‌هاست؛ به گونه‌ای که اثربخشی آن‌ها حتی پس از گذشت ساعت‌ها کم نمی‌شود. همچنین این ژل‌ها در برابر آب مقاوم بوده و برای استفاده در مکان‌هایی مانند استخر یا حمام مناسب هستند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به عدم تحریک پوست و مخاط، همچنین سازگاری با انواع کاندوم‌ها اشاره کرد. 

لوبریکانت بر پایه روغن

ژل‌های لوبریکانت روغنی از انواع رایج روان‌کننده‌های جنسی هستند که حاوی روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل، زیتون و پترولاتوم هستند. این محصولات به دلیل داشتن ماندگاری و اثربخشی بالا، کمتر نیاز به استفاده‌های مکرر دارند. همچنین این ژل‌ها با پوست و مخاط اکثر افراد سازگاری خوبی داشته و تنها در افراد دارای حساسیت‌های ویژه، ممکن است مشکل‌ساز باشند. از طرفی این فراورده‌ها با کاندوم‌های لاتکسی سازگار نبوده و مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند به کاندوم صدمه وارد کند. 

خطرناک ترین ژل لوبریکانت در بارداری

 با توجه به اهمیت انتخاب مناسب ژل لوبریکانت در دوران بارداری، برخی از انواع آن حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای جنین مضر باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده، ژل‌های پترولیومی و ژل‌های حاوی مواد معطر، گلیسرین، افزودنی‌های افزایش دهنده ارگاسم و مزه دار، خطرناکترین محصولات هستند. استفاده از این ژل‌ها می‌تواند عفونت قارچی واژن ایجاد نماید. در ادامه به جزییات خطرات این ژل‌ها خواهیم پرداخت. ژل‌هایی که استفاده از آنها در بارداری خطرناک است عبارتند از:

  • از روان‌کننده‌هایی که حاوی مواد معطر، گلیسیرین یا مواد افزاینده ارگاسم هستند استفاده نکنید.
  • از روان‌کننده‌های طعم‌دار و شیرین پرهیز کنید، چون‌که قند موجود در آن‌ها خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش می‌دهد.
  • تا حد امکان از مصرف روان‌کننده‌های روغنی خودداری کنید؛ زیرا این محصولات می‌توانند با تغییر اسیدیته واژن، رشد بیش از حد باکتری‌ها را بوجود آوردند.

Untitled 1 1

استفاده از لوبریکانت حاوی گلیسیرین در بارداری ضرر دارد

گلیسیرین یک الکل چرب است که خاصیت خشک‌کنندگی و تحریک‌پذیری دارد. استفاده مکرر از ژل‌ها و لوبریکانت‌های حاوی گلیسیرین باعث التهاب، درد، خارش و قرمزی ناحیه تناسلی می‌شود. احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی از جمله واژینوز باکتریال بسیار بالا می‌رود که می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

استفاده از لوبریکانت حاوی پروپلین گلیکول

استفاده از لوبریکانت‌های حاوی پروپیلن گلیکول در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد. پروپیلن گلیکول یک ماده شیمیایی است که خاصیت خشک‌کنندگی دارد و باعث تحریک بافت‌های واژن می‌شود. استفاده مکرر از لوبریکانت حاوی پروپیلن گلیکول، موجب تضعیف و نازک شدن لایه محافظتی واژن شده و میکروب‌ها وارد بدن می‌شوند. در نتیجه خطر ابتلا به عفونت‌ها و التهاب‌های واژینال بسیار افزایش می‌یابد که می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

استفاده از وازلین

استفاده از وازلین و محصولات حاوی آن مانند ژل‌های لوبریکانت در دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وازلین یک ترکیبی است که خاصیت تحریک‌کنندگی و آلرژی‌زایی شدیدی دارد. استفاده از وازلین در دوران بارداری باعث التهاب، خون‌ریزی و درد شدید واژن می‌شود. همچنین وازلین با تحریک انقباضات رحمی، خطر زایمان زودرس و تولد نارس را به شدت افزایش می‌دهد که جان مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد.

لوبریکانت دارای کلرهگزیدین گلوکونات

استفاده از ژل‌های لوبریکانت حاوی کلرهگزیدین گلوکونات در دوران بارداری می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. کلرهگزیدین گلوکونات یک ماده ضدعفونی‌کننده است که برای از بین بردن باکتری و قارچ‌های مضر در لوبریکانت‌ها به کار می‌رود. اما این ماده علاوه بر میکروب‌های مضر، باکتری‌های مفید واژن را نیز از بین می‌برد و باعث برهم خوردن تعادل میکروبی مهم واژن می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به التهاب‌ها و عفونت‌ها واژینال بسیار بالا می‌رود که می‌تواند سلامت مادر و جنین را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد.

ژل روان کننده دارای nonoxynol-9

Nonoxynol-9 یک ماده شیمیایی با خاصیت اسپرم‌کشی است که در برخی ژل‌ها و کرم‌های لوبریکانت یافت می‌شود. اما این ترکیب سمی و تحریک‌کننده، باعث التهاب و آسیب شدید به بافت‌های حساس واژن می‌شود. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های واژینال، مصرف این ماده در بارداری منجر به افزایش احتمال سقط جنین و زایمان زودرس نیز می‌شود که جان مادر و جنین را به خطر می‌اندازد.

جمع بندی

آیا استفاده از لوبریکانت در بارداری ضرر دارد؟ استفاده از ژل لوبریکانت در دوران بارداری برای رفع خشکی واژن و تسهیل رابطه جنسی رایج است، اما برخی انواع این ژل‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که مصرف‌شان می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. 

مصرف اشتباه ژل‌های لوبریکانت موجب اختلال تعادل فلور واژن، افزایش رشد باکتری‌ها، بروز عفونت‌های قارچی و باکتریایی، التهاب و تحریک بافت‌های حساس و حتی آسیب به جنین می‌شود. لذا توصیه می‌شود زنان باردار فقط از ژل‌های طبیعی و بر پایه آب بدون مواد شیمیایی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *