فشار خون

روش‌های درمان فشار خون پایین + روش های خانگی

روش های درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین یا هیپوتانسیون، ممکن است در نگاه اول چندان موضوع نگران‌کننده‌ای به نظر نرسد، اما برای کسانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از سرگیجه گرفته تا خستگی، این علائم می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشند. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها، این شرایط را تحت کنترل درآورد. در این مقاله، به بررسی دقیق‌تر این روش‌ها، از جمله راهکارهای خانگی که می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند و روش‌های درمان فشار خون پایین خواهیم پرداخت.

محدوده فشار خون پایین چند است؟

فشار خون پایین چیست؟ زمانی که فشار خون کمتر از ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد به فشار خون پایین دچار شده است. به عبارت دیگر، اگر فشار سیستولیک (عدد بالایی) کمتر از ۹۰ و یا فشار دیاستولیک (عدد پایینی) کمتر از ۶۰ باشد، فشار خون فرد را پایین در نظر می‌گیرند. البته، این مقادیر می‌توانند بسته به فرد و شرایط خاص او متفاوت باشند. برخی افراد به طور طبیعی فشار خون پایین‌تری دارند و هیچ علامت یا مشکلی ندارند، در حالی که برای دیگران فشار خون پایین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات دیگر باشد و نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

روش های درمان فشار خون پایین

راه های درمان فشار خون پایین شامل روش‌های مختلفی است، از تغییرات سبک زندگی گرفته تا استفاده از داروها. انتخاب روش درمانی بستگی به علت فشار خون پایین و شدت علائم دارد. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

درمان های دارویی فشار خون پایین

در شرایطی ممکن است افت فشار خون بیمار در حالت اضطراری قرار گیرد و اینجاست که نیاز به مصرف دارو و انجام اقدامات پزشکی ضرورت پیدا می‌کند. به صورت کلی در صورتی که فشار خون ناشی از یک مشکل یا بیماری زمینه‌ایی باشد باید از درمان‌های دارویی برای فشار خون پایین استفاده کرد تا سلامت فرد تحدید نشود.

درمان فشار خون پایین با قرص

به منظور افزایش فشار خون از داروهای مختلفی استفاده می‌شود به طور مثال قرص میدودرین (Midodrine دارویی است که برای مقابله با افت فشار خون ارتواستاتیک به کار می‌رود و برای بهبود فشار خون در حالت ایستاده تجویز می‌شود. اریتروپویتین نیز در مواقعی که افت فشار خون به دنبال از دست دادن خون رخ دهد، به کار گرفته می‌شود. داروی دیگر مفنترمین (Mephentermine) است که یک محرک قلبی بوده و در افزایش سطح فشار خون تاثیرگذار است.

ترلیپرسین (Terlipressin) نوعی آنالوگ وازوپرسین محسوب می‌شود که در مواردی مانند خونریزی واریس مری، شوک سپتیک و برخی شرایط کبدی کاربرد دارد. اریتروپویتین (erythropoietin) نیز در مواقعی که کم‌خونی و افت فشار خون به دنبال از دست دادن خون رخ دهد، به کار گرفته می‌شود. علاوه بر داروهای گفته شده آنژیوتانسین II نیز که یکی از داروهایی است که به عنوان یک عامل تنگ‌کننده عروق مصنوعی بکار گرفته می‌شود، برای افزایش فشار خون در بیماران مبتلا به شوک سپتیک یا شوک توزیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان فشار خون پایین با سرم

در مواردی که فشار خون پایین ناشی از کم آبی شدید و از دست دادن خون باشد ممکن است نیاز به تزریق سرم باشد تا به سرعت حجم خون را افزایش دهد و فشار خون را به حالت نرمال بازگرداند.

درمان فشار خون پایین با سرم

بالا بردن فشار خون با سرم

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

برای کنترل و درمان فشار خون پایین در طب سنتی نیز راهکارهایی وجود دارد. به طور مثال در طب سنتی توصیه می‌شود که برای بالا بردن فشار خون از نمک دریایی استفاده کنید. همچنین مصرف زردچوبه، آب چغندر، فلفل و آب لیموی تازه از گزینه‌هایی است که در طب سنتی به آن‌ها توصیه می‌شود. یکی دیگر از ترکیباتی که در طب سنتی به منظور درمان فشار خون پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترکیب عسل، شیر بادام و زنجبیل است که بسیاری از متخصصان طب سنتی به مصرف آن تاکید دارند. 

مصرف جینسینگ نیز در درمان فشار خون پایین تاثیرگذار است زیرا این گیاه اغلب برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد بدن استفاده می‌شود و می‌تواند در تنظیم فشار خون نیز کمک کند. عناب هم در برخی فرهنگ‌ها، به عنوان یک بهبود دهنده برای قلب و عروق استفاده می‌شود و در بهبود گردش خون و فشار خون نقش آفرین است.

برای خرید فشارسنج در انواع برندهای مختلف می‌توانید به فروشگاه زیمانو مراجعه کنید.

درمان فوری فشار خون پایین در منزل

روش درمان فشار خون پایین در منزل، شامل پیاده‌سازی چندین روش ساده ولی موثر است. بهره‌مندی از این روش‌ها می‌توانند به سرعت به بهبود علائم کمک کنند، اما اگر علائم شدید باشند یا بهبودی حاصل نشود، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. در ادامه چند راهکار برای درمان خانگی فشار خون پایین در منزل را توضیح خواهیم داد:

بالا نگه داشتن پاها

اگر احساس سرگیجه یا ضعف می‌کنید، دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این کار به بهبود جریان خون به قلب و افزایش فشار خون کمک می‌کند.

خوردن شیرینی جات

مصرف متعادل شیرینی‌جات می‌تواند به‌طور موقت در افزایش فشار خون پایین تاثیرگذار باشد زیرا قند موجود در آن‌ها باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود. با این حال، این روش باید با احتیاط انجام شود و نباید به عنوان یک راهکار دراز مدت در نظر گرفته شود.

مصرف نمک

با توجه به وجود سدیم در نمک، مصرف متعادل نمک می‌تواند در درمان فشار خون تاثیرگذار باشد. همچنین در صورت افت فشار می‌توانید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. با این حال، این روش باید با احتیاط انجام شود زیرا مصرف بیش از حد نمک می‌تواند به سلامتی آسیب برساند.

درمان های خانگی فشار خون پایین

مصرف آب کافی

مصرف آب کافی یکی از اساسی‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت و درمان فشار خون پایین است. با توجه به اینکه کم آبی بدن می‌تواند باعث کاهش حجم خون و در نتیجه افت فشار خون شود، نوشیدن مقادیر کافی آب به طور روزانه به حفظ حجم خون کمک می‌کند و از افت فشار خون جلوگیری می‌کند. این موضوع در روزهای گرم سال و محیط‌هایی با دمای بالا اهمیت بیشتری دارد، پس به یاد داشته باشید که به اندازه کافی آب بنوشید.

درمان فشار خون پایین با تغذیه

در پاسخ به این سوال که برای درمان فشار خون پایین چی بخوریم؟ باید گفت که درمان فشار خون پایین با مواد غذایی یکی از روش‌های مرسوم برای کنترل و مدیریت فشار خون است. غذاهای حاوی نمک مانند زیتون، آجیل شور و نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت مانند آب نمک یا نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند به تنظیم فشار خون کمک کنند. همچنین، مصرف غذاهای غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ و سبزیجات برگ‌دار سبز در جلوگیری از کم‌خونی که می‌تواند به فشار خون پایین منجر شود، مفید است.

خرید انواع فشارسنج دیجیتال خانگی

درمان فشار خون پایین در بارداری

درمان فشار خون پایین در بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت خاصی انجام شود تا از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل شود. به‌صورت کلی توصیه می‌شود که زنان باردار برای جلوگیری از افت فشار خون، مصرف آب خود را افزایش دهند و از رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی پیروی کنند. همچنین اجتناب از ایستادن یا نشستن طولانی مدت نیز دارای اهمیت است. در مواردی که نیاز به مداخله بیشتر باشد، مشورت با پزشک ضروری است تا در صورت لزوم، روش‌های درمانی ایمن در دوران بارداری در نظر گرفته شود.

درمان فشار خون پایین ارثی

درمان فشار خون پایین ارثی نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات مختلف است زیرا این نوع فشار خون پایین به ویژگی‌های ژنتیکی فرد مرتبط است. افرادی که فشار خون پایین ارثی دارند، باید به طور منظم تحت نظارت پزشک باشند تا وضعیت آن‌ها به دقت ارزیابی شود. تغییرات سبک زندگی مانند افزایش مصرف نمک (تحت نظارت پزشک)، نوشیدن مقادیر کافی آب و انجام ورزش‌های ملایم می‌تواند به کنترل علائم فشار خون پایین آن‌ها کمک کند. در مواردی که این تغییرات کافی نباشند، پزشک ممکن است استفاده داروهایی را که به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند، توصیه کند.

درمان فشار خون پایین در پریودی

در طول دوران پریود، برخی از زنان ممکن است فشار خون پایین را تجربه کنند که این موضوع به دلیل از دست دادن خون و کاهش حجم خون است. برای درمان فشار خون پایین در پریودی توصیه می‌شود که زنان در این دوره نوشیدن آب را افزایش دهند تا از کم آبی بدن جلوگیری کنند و همچنین در مواردی لازم است که مصرف نمک خود را به‌طور موقت و تحت نظارت پزشک افزایش دهند. مصرف مکمل‌های آهن نیز می‌تواند باعث جبران خون از دست رفته آن‌ها در دوران پریود شود.

درمان فشار خون پایین در کودکان

فشار خون پایین در کودکان معمولا بر اثر کم آبی بدن، کمبود آهن و انواع مواد مغذی رخ می‌دهد. با توجه به حساسیت سنی این افراد، بهتر است اول نزد پزشک این موضوع را ریشه یابی کنید تا بهترین درمان را پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

به‌صورت کلی فشار خون پایین می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر افراد داشته باشد و برای درمان و کنترل آن می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله روش های درمان فشار خون پایین می‌توان به تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی تا استفاده از داروها و روش‌های طب سنتی را نام برد. مهم است افرادی که با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کنند، با پزشک خود در ارتباط باشند تا بهترین روش درمانی متناسب با نیازهای فردی و شرایط خاص آن‌ها اتخاذ شود.  

سوالات رایج

برای درمان فشار خون پایین به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان فشار خون پایین، معمولا  باید به یک پزشک عمومی یا متخصص داخلی مراجعه می‌کنید. با بررسی علائم و همچنین سوابق و آزمایشات شما، پزشک راهکاری برای درمان فشار خون پایین ارائه می‌دهد.

 

برای درمان فشار خون پایین چی بخوریم؟

برای درمان فشار خون پایین، مصرف غذاهای حاوی نمک مانند زیتون، آجیل شور و نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت مانند آب نمک یا نوشیدنی‌های ورزشی توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *