درمان زخم

اریگاتور چیست و طرز استفاده از آن

خرید اریگاتور

اریگاتور: ایجاد جراحت قسمت های مختلف بدن و پارگی بر روی پوست عوامل اجتناب ناپذیری هستند. تعدا بسیار زیادی از جراحاتی که در هر روز رخ می دهند بسیار سطحی هستند و می توان آنها را با یک پانسمان ساده درمان نمود. قطعا اولین قدم برای درمان زخم ها و جراحات روی سطح پوست و بدن شستشوی زخم خواهد بود.

شستشوی زخم در واقع اولین و مهمترین قدم برای معاینه اولیه و جلوگیری از ورود هرگونه میکروب و آلودگی به داخل زخم است. در حال حاضر از روش ها و ابزار های مختلفی برای شستشوی زخم استفاده می شود که از رایج ترین و مهمترین آنها می توان به اریگاتور اشاره نمود. اریگاتور در واقع نوعی ابزار برای شستشوی زخم است که انواع مختلفی داشته و توسط شرکت های مختلفی در سراسر جهان قابل عرضه است.

ما سعی داریم در این مقاله به معرفی یکی از ابزارهای کارآمد شستشوی زخم به نام اریگاتور بپردازیم و مزایا و نحوه استفاده از این وسیله را بررسی نمائیم.

 

شستشوی زخم به چه معنا است؟

برای آشنایی بهتر با اریگاتور بهتر است تا ابتدا به بررسی مفهوم شستشوی زخم بپردازیم.
همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، شستشوی زخم اولین اقدام در جهت درمان زخم و جراحت بدن یک فرد است. برای شستشوی زخم اغلب از ابزار و مواد خاصی مانند اریگاتور و محلول های مختلف مخصوص شستشوی زخم استفاده می شود.

این شستشو علاوه بر ضدعفونی کردن زخم می تواند موجب حذف ترشحات، عناصر اضافه روی زخم مانند پوست های اضافه، ترشحات زخم، اثرات و لکه های خون و … شده و بر روند بهبودی زخم تاثیر مستقیم بگذارد.

 

اریگاتور چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

شاید استفاده از سرم ها و محلول های شستشو به صورت مستقیم کار دشواری باشد و با توجه به نوع بسته بندی و ساختار آنها، نتوان به شکل مناسب زخم ها و جراحات را شستشو داد. بنابراین در چنین شرایطی استفاده از یک ابزار خاص می تواند عملیات شستشو را آسان تر کرده و موجب افزایش کیفیت کار نیز بشود.

اریگاتور یکی از این نوع ابزارها است. اریگاتور در واقع نوعی ابزار پزشکی است که از آن برای شستشوی زخم ها استفاده می شود. اریگاتور در واقع از جنس پلاستیک بوده که دارای بخش های مختلفی به نام تیوب، اسپایک، کانکتور، درپوش مخصوص اسپایک و درپوش مخصوص کانکتور می باشد.

اسپایک سرم در واقع یک بخش تیز بر روی اریگاتور است که پروتکتور بر روی آن قرار دارد. اسپایک می تواند در داخل ظروف پلمپ شده و مخصوص محلول های شستشو فرو رفته و روند استفاده از آنها را امکانپذیر و ساده تر نماید.

 

مزایای استفاده از اریگاتور

همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، اریگاتور ابزاری است برای شستشوی زخم. اغلب محلول های شستشو دارای بسته بندی مناسبی برای کار و شستشوی سطح زخم نیستند بنابراین با استفاده از اریگاتور می توان به راحتی هر نوع زخمی را در هر قسمت از بدن شستشو داد. اما علاوه بر این موارد استفاده از اریگاتور می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرم شستشو اغلب حجم زیادی دارد و معمولاً تمام محتویات آنها با یک بار شستشو تمام نمی شود؛ بنابراین می توان مقداری از آن را برای دفعات بعدی ذخیره نمود. اما اگر نتوان درب ظرف محلول را به خوبی پوشاند، استفاده مجدد از محلول امکانپذیر نخواهد بود.

در این مورد نیز می توان از اریگاتور استفاده کرد. پس از هر بار شستشو، در صورت باقیماندن مقدار قابل توجهی از محلول، می توان درپوش پروتکتور اریگاتور را روی اسپایک قرار داد و از ورود هرگونه آلودگی به داخل سرم شستشو جلوگیری نمود.

همچنین اریگاتور با داشتن پروتکتور می تواند از تماس مستقیم ظرف محلول شستشو با زخم بیمار جلوگیری به عمل آورده و با این کار موجب می شود تا بتوان از یک محلول شستشو برای شستشوی زخم چندین بیمار استفاده نمود.

اریگاتور همچنین ابزاری یک بار مصرف می باشد، بنابراین با استفاده از آن فقط برای شخصی که دارای  بیماری واگیر دار است، می توان از شیوع بیماری های واگیردار نیز جلوگیری به عمل آورد. این امر در گذشته که اریگاتورها یکبار مصرف نبوده و از جنس آلومینیوم ساخته می شدند، امکانپذیر نبود.

 

نکات مهم در خرید اریگاتور

اریگاتور در واقع ابزاری است که مستیقما با زخم و خون افراد بیمار و آسیب دیده در تماس است. بنابراین وجود هرگونه میکروب و آلودگی می تواند سلامتی بیمار را به خطر بیاندازد. پس بهتر است تا در زمان خرید به بسته بندی محصول دقت شود و در صورت پارگی یا مشکل بر روی آن، از خرید محصول صرفه نظر شود.

خرید یا استفاده از اریگاتوری که بدون پوشش پلمپ شده باشد و یا حتی تنها یکبار از آن استفاده شده باشد نیز ابداً توصیه نمی شود.

 

در پایان

ما در این مقاله به معرفی یک وسیله مخصوص در حوزه پزشکی، به نام اریگاتور پرداختیم که از آن برای شستشوی زخم ها و جراحات استفاده می شود. این ابزار دارای قسمت های مختلفی است که استفاده از ان را آسان کرده و موجب افزایش کارایی آن می شود.

استفاده از اریگاتور همچنین دارای مزایای بسیاری از جمله تسهیل عملیات شستشوی زخم، فراهم کردن امکان استفاده مجدد از محلول ها و سرم های شستشو و …، نیز می باشد.

لازم به ذکر است که نحوه شستشوی هر نوع زخم ابتدا توسط پزشک انتخاب و تایید می گردد و سپس توسط پرستاران و بهیاران انجام می شود.

 

خرید اریگاتور F.T.E.C.O 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *