دردهای بدن, مراقبت از بدن, ورزش و مراقبت‌های آن

ورزش برای تنگی کانال نخاعی (ناحیه کمر و گردن)

بررسی انواع ورزش برای بهبود تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به تنگ شدن فضا برای رشته های عصبی در اثر رشد بیش از حد مفاصل پشت مهره ای می گویند. این اختلال معمولا در دو ناحیه گردن و کمر بروز می کند. در این مقاله سعی داریم به انواع ورزش برای تنگی کانال نخاعی بپردازیم؛ تا قادر باشید بدون نیاز به عمل جراحی یا تجهیزات توانبخشی به سمت بهبودی حرکت کنید. تا انتها با ما همراه باشید.

چند نمونه ورزش مناسب برای تنگی کانال نخاعی

حرکت شکم

هدف از این حرکت تقویت عضلات زیر شکم و کشش کمر است که از انواع ورزش برای تنگی کانال نخاعی کمر به شمار می آید. نحوه انجام این حرکت به گونه ای است که به پشت دراز بکشید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. در حین بازدم، شکم خود را منقبض کنید، ناف خود را به سمت زمین فشار دهید و کمر خود را صاف کنید. موقعیت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید و هر بار 5 ثانیه وضعیت را حفظ کنید.

ورزش برای تنگی کانال نخاع، حرکت شکم

حرکت کششی گهواره

حرکت کششی گهواره تمرینی جهت ورزش برای تنگی کانال نخاعی کمر است که هدف از آن کاهش فشار روی اعصاب در ناحیه کمر و تسکین کمردرد است. نحوه انجام حرکت اینگونه است که به پشت دراز بکشید. زانوی خود را به سمت سینه بیاورید. با استفاده از دستان خود، به آرامی پای خود را به سمت داخل بکشید تا زمانی که کشش راحت را احساس کنید. 10 ثانیه نگه دارید، سپس پای خود را روی زمین بگذارید. این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید و 10 ثانیه نگه دارید. 3 تا 5 بار روی هر پا تکرار کنید. هر دو پا را به مدت 10 ثانیه در حالت های کشیده نگه دارید. این کار را 3 تا 5 بار با هر دو پا تکرار کنید.

حرکت کششی گهواره

سایر تمرینات بهبود دهنده تنگی کانال نخاعی

یکی از انواع نمونه ورزش برای تنگی کانال نخاعی چرخش قسمت پایین بدن است. هدف از این تمرین افزایش تحرک و انعطاف پذیری ستون فقرات می باشد. نحوه انجام این حرکت اینگونه است که ابتدا باید به پشت در حالت خوابیده قلاب دراز بکشید. در حالی که شکم خود را منقبض می کنید زانوهای خود را به یک سمت بچرخانید. 3 تا 5 ثانیه صبر کنید. (کشش جزئی را در ناحیه کمر و باسن احساس خواهید کرد.) شکم خود را منقبض کرده و زانوهای خود را به سمت دیگر بچرخانید باز 3 تا 5 ثانیه صبر کنید. این کار را تا 10 بار در هر طرف تکرار کنید.

ورزش برای تنگی کانال نخاع، چرخش قسمت پایین بدن

حرکت پل یک نمونه دیگر ورزش برای تنگی کانال نخاعی می باشد. ابتدا در این حرکت به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید، بازوها بدن را لمس کنند و کف دست ها روی زمین باشد. باسن را فشار دهید و از روی زمین بلند کنید تا قفسه سینه در یک خط مورب مستقیم قرار گیرد. این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی پایین خود را به سمت زمین پایین بیاورید. 10 بار برای سه ست تکرار کنید.

حرکت پل برای تنگی کانال نخاعی

ورزش برای تنگی کانال نخاعی ناحیه گردن

همانند تمرینات مناسب جهت تنگی کانال نخاعی کمر ، ورزش برای تنگی کانال نخاعی گردن نیز برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری قسمت فوقانی کمر و گردن عمل می کند. آنها همچنین می توانند به تراز بهتر ستون فقرات در مورد فتق دیسک کمک کنند. در زیر برخی از این تمرینات برای تنگی ستون فقرات آورده شده است. باز هم مثل همیشه باید با پزشک مشورت کنید که کدام تمرینات با دستگاه فیزیوتراپی برای تنگی نخاع برای شما مناسب است. از این ورزش ها می توان به شانه بالا انداختن در حالت نشسته اشاره نمود. در حالی که نشسته اید، تیغه های شانه را به هم نزدیک کنید، یک یا دو ثانیه نگه دارید و سپس به حالت عادی خود برگردانید. برای 20 بار تکرار کنید.

[ux_products ids=”3228,19104,15575,13687,15097″]

همچنین بعنوان یک نمونه ورزش برای تنگی کانال نخاعی گردن می توان به تمرین شانه ایستاده نیز اشاره کرد. این حرکت به گونه ای اجرا می شود که ابتدا باید روبروی یک آینه بایستید. شانه ها را به سمت گوش ها بالا بیاورید و سپس به عقب، پایین و به حالت شروع برگردید. این حرکت چرخشی را برای 10 تکرار در سه ست تکرار کنید.

حرکت چرخشی شانه ها

آیا حرکت کبری برای تنگی کانال نخاعی مفید است؟

حرکت کبری نیز از انواع ورزش برای تنگی کانال نخاعی می باشد. در این حرکت ابتدا باید روی شکم دراز بکشید و پیشانی و بازوها و کف دست ها رو به پایین قرار دهید. زبان را به قسمت سخت دهان خود لمس کنید و در حالی که دستان خود را از زمین بلند می کنید، تیغه های شانه را فشار دهید. آرنج های خود را به داخل بیاورید، کف دست ها را بیرون بیاورید و شست ها را به سمت بالا بیاورید. پیشانی خود را با استفاده از حوله بلند کنید و چشمان خود را روی زمین متمرکز کنید. این حالت را به مدت 10 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

حرکت کبری

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر

امروزه از روش درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر برای کنترل درد بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی، بهبود ضعف در پاها و تنظیم کنترل ادرار استفاده می شود. با استفاده از روش لیزر در تنگی کانال، ساختار ستون فقرات بیمار باید صاف و وزن ایده آل داشته باشد. در صورت اعمال؛ فشار وارده بر ستون فقرات برداشته شده و این ناحیه تسکین می یابد. با این روش شکایات بیمار از قبیل درد، ضعف و محدودیت حرکتی برطرف شده و از مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار و اختلالات جنسی پیشگیری می شود.

درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ

تنگی کانال نخاعی یا به اصطلاح عامیانه کانال باریک، وضعیتی است که در آن ستون فقرات باریک شده و شروع به فشرده کردن نخاع می کند. این فرآیند معمولاً تدریجی است. اگر تنگی حداقل باشد، هیچ علامتی دیده نمی شود. انقباض بیش از حد می تواند اعصاب را فشرده کرده و مشکلاتی ایجاد کند. درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ امروزه در بین مردم بسیار رایج شده است. تنگی ستون فقرات کمری یک منبع شایع درد پا و کمر است.  این به باریک شدن مهره ها، نواحی کانال مرکزی، فرورفتگی جانبی یا سوراخ عصبی اشاره دارد. با ماساژ می توان برخی از این علائم و دردها را تسکین داد. تنگی ستون فقرات کمری یکی از علل مهم ناتوانی در سالمندان است و مهمترین دلیل جراحی ستون فقرات در بیماران بالای 65 سال است.  بنابراین، برای پزشکان مهم است که به طور موثر تنگی ستون فقرات کمری را تشخیص داده و درمان کنند.

درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ

شایع ترین علت تنگی کانال نخاعی، آرتروز است که به مرور زمان ساییدگی و پارگی تدریجی مفاصل شما ایجاد می شود. تنگی ستون فقرات شایع است زیرا آرتروز شروع به ایجاد تغییرات در ستون فقرات بیشتر افراد در سن 50 سالگی می کند. زنان به دلیل اینکه بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند بیشتر دچار این بیماری می شوند. بهتر است قبل از اینکه سن تان بالا رود به تقویت عضلات خود بپردازید. تغذیه سالم نیز باعث می شود تا دچار پوکی استخوان نشوید.

 

سوالاتی که ممکن است پرسیده شود:

  • درمان تنگی کانال نخاعی چگونه انجام می گیرد؟

بیشتر موارد تنگی ستون فقرات را می توان با ترکیبی از درمان های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، داروهای ضد درد، اصلاح فعالیت و یا تزریق اپیدورال درمان کرد.

  • راه حل های کم کردن درد برای تنگی کانال نخاعی کدام است؟

گرما اغلب انتخاب بهتری برای درد است.  استفاده از سرما زمانی که گرما علائم را تسکین نمی دهد، یخ (بسته یخ، بسته ژل منجمد) را امتحان کنید. ورزش می تواند به تسکین درد، تقویت عضلات برای حمایت از ستون فقرات و بهبود انعطاف پذیری و تعادل کمک کند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “ورزش برای تنگی کانال نخاعی (ناحیه کمر و گردن)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *