جنسی و زناشویی

مشکلات جنسی در مردان

امروزه در بساری از زوجین شاهد بوجود آمدن مشکلات زیادی در رابطه جنسی آنها هستیم که می تواند منجر به مشکلات بزرگ تری مانند عدم رضایت از زندگی زناشویی، افسردگی، اضطراب، استرس های شدید و به دنبال آنها بی مهری، بی عاطفگی و در نهایت طلاق گردد. در صورتی که اگر اقدام به حل این مشکلات کنند، می توانند به راحتی از هم پاشیدن یک زندگی، جلوگیری کنند. یکی از شایع ترین مشکلاتی که می شود از آن نام برد، اختلالات جنسی است. اختلالات عملکرد جنسی می تواند شامل هر مشکلی باشد که مانع از رضایت فرد یا زوجین از فعالیت جنسی شود. حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان در مقاطعی از زندگی خود، درجاتی از اختلال عملکرد جنسی را گزارش می کنند. گرچه تحقیقات نشان داده اند با وجود انواع راه حل ها برای درمان اختلالات جنسی؛ بسیاری از افراد تمایلی به بیان کردن این مشکلات و در میان گذاشتن آنها با فرد متخصص ندارند. ابتلا به این اختلالات ارتباط بسیاری با سن ندارد اما عموما در افراد بالای 40 سال مشاهده می شود که امری کاملا طبیعی است.

انواع مختلف اختلالات جنسی

این اختلالات بطور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • اختلال میل جنسی : فقدان احساس نیاز به رابطه و کمبود علاقه به رابطه جنسی.
  • اختلال برانگیختگی : اختلال نعوظ و عدم توانایی جسمی در رسیدن به نعوظ.
  • اختلال در رسیدن به ارگاسم : تاخیر یا عدم رسیدن به ارگاسم.
  • اختلال میل به درد در رابطه : اختلال اخلاقی میل و علاقه به حس درد هنگام رابطه جنسی.

ابتلا به اختلالات جنسی

علائم اختلالات جنسی در زنان و مردان متفاوت از یکدیگر می باشد و نشانه های مختلفی دارد.

اختلالات جنسی مردان

  • عدم توانایی در رسیدن به نعوظ
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم و نبود انزال با وجود ارتباط کافی و معاشقه بین زوجین
  • ناتوانی در کنترل زمان انزال ( زود انزالی یا دیر انزالی که فرد کنترلی بر آن نداشته باشد ) .

اختلالات جنسی زنان

  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم و اوج لذت رابطه جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به برانگیختگی کامل برای ایجاد رابطه جنسی
  • احساس درد در هنگام معاشقه و رابطه جنسی

نحوه تشخیص اختلالات جنسی

در اکثر موارد اولین علامت برای تشخیص این اختلال، موانعی هستند که مانع لذت بردن شما یا همسرتان از رابطه جنسی می باشد. پس از تشخیص این اختلال، نیازمند انجام تعدادی تست ( اعم از جسمانی و روانی ) هستید که تشخیص نوع تست ها به نظر متخصص بستگی دارد. تمام این تست ها روندی عادی هستند و صرفا برای تشخیص وجود داشتن یا وجود نداشتن اختلالات انجام میشوند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

تاثیرات اختلالات جنسی بر سلامت روان

سلامت روان انسان ها یکی از حساس ترین و مهم ترین فاکتور های داشتن زندگی شاد است. وجود اختلالات جنسی بین زوجین، می تواند تاثیرات عمیقی در رابطه آنها و همچنین زندگی شخصیشان داشته باشد. این اختلالات می تواند منجر به افسردگی، استرس، اضطراب و مشکلات روحی روانی دیگر گردد که تنها راه حل برای از بین بردنشان، استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره با یک روانشناس با تجربه و معتمد است.

اقدامات درمانی اختلالات جنسی

  • دارو درمانی
  • مراجعه به سکس تراپیست یا سکس درمانگر
  • رفتار درمانی
  • آموزش مهارت های ارتباطی
  • مراجعه به روانشناس

دارو درمانی

گاها ممکن است علت بوجود آمدن این اختلالات، عوارض دارو های مصرفی شخص باشد. در این موارد با مشورت با پزشک خود، میتوانید نوع دارو های مصرفی را تغییر داده و مشکل را حل کنید. علاوه بر تغییر دارو ها میتوانید با مراجعه به روانپزشک و مشورت، دارو درمانی را زیر نظر ایشان آغاز کنید.

مراجعه به سکس تراپیست یا سکس درمانگر

سکس تراپیست ها، به افرادی که در حال تجربه مشکلات مختلف در زمینه مسائل جنسی خود هستند کمک میکنند و راهکار های موثری را به آنها ارائه می دهند. همچنین زوجی که قصد دارند رابطه جنسی خود را به تازگی شروع کنند میتوانند با مشورت با سکس درمانگرو چگونگی انجام رابطه جنسی لذت بخش، تجربه خوبی را در اولین رابطه خود به دست بیاورند.

رفتار درمانی

استفاده از این روش نیازمند تبحر و تسلط درمانگر شما و البته همکاری مراجع با متخصص می باشد. استفاده ز این روش به تنهایی ممکن نیست و نیاز به مراجعه به روانشناس خوب احساس می شود. در این روشِ درمانی، اطلاعات و تجربه بالای روانشناس شما، تاثیر عمیقی در کوتاه تر شدن روند درمان دارد.

آموزش مهارت های ارتباطی

آموزش و کسب مهارت در مورد زندگی جنسی، تاثیر به سزایی در کیفیت رابطه بین زوجین دارد. شناخت ویژگی های خود و طرف مقابل و رفتاری های جنسی یکدیگر به بهبود رابطه کمک شایانی میکند. با استفاده از کتاب ها و مراجعه به روانشناس متخصص و با تجربه، می توانید در این موارد پیشرفت کنید.

مراجعه به روانشناس

روان درمانی توسط یک روانشناس خوب و با تجربه میتواند بخش عظیمی از این اختلالات را درمان کند. با مراجعه به روانشناس میتوانید خاطراتی که از روابط گذشته در ذهن شما به جا مانده را پاک کرده و بدون دغدغه های ذهنی به رابطه جدید خود بپردازید. همچنین داشتن احساساتی مانند ترس، احساس گناه، اضطراب، استرس و افسردگی تاثیر بسیاری در این اختلالات دارد که درمان کردن این موارد تنها به دست روانشناس زبده و کار کشته امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا