دردهای بدن, مراقبت از بدن, ورزش و مراقبت‌های آن

گرفتگی عضلات پشت کتف (علت و علائم + درمان اصولی)

درمان گرفتگی عضلات پشت کتف

توضیحاتی درباره گرفتگی عضلات پشت کتف

گرفتگی عضلات پشت کتف به دلایل مختلفی ایجاد می شود که می تواند حرکات طبیعی بازو را محدود کند. در نتیجه فرد برای انجام فعالیت های روزانه با مشکل مواجه می شود.

در برخی موارد وضعیت نامناسب و یا نشستن برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در ساختار بدن شود، در نتیجه موجب گرفتگی عضلات پشت کتف می گردد. عادات غلطی مانند کج کردن سر به طرف پایین، نشستن به یک سمت، قوز کردن پشت در هنگام نشستن پشت میز کار و یا مطالعه با گوشی همراه، باعث تضعیف عضلات می شود.

خشکی و کم آبی بدن مهمترین مسئله درباره گرفتگی عضلات پشت کتف

شیوع گرفتگی عضلات پشت کتف در ورزشکاران و یا افرادی که فعالیت های بدنی سنگین انجام می دهند، بیشتر است. اگر آب بدن به دلیل تعریق زیاد کاهش یابد، سطح ذخیره عناصر مهمی مانند پتاسیم و کلسیم در بدن کاهش یافته و احتمال اسپاسم عضلانی افزایش می یابد. در هنگام ورزش کردن باید آب را به دفعات زیاد مصرف کرد تا از گرفتگی عضلات پیشگیری شود.

تاثیر کم آبی بدن بر گرفتگی عضلات

فتق دیسک گردنی یکی از شایعترین دلایل گرفتگی عضلات پشت کتف

فتق دیسک در قسمت گردن می تواند باعث گرفتگی عضلات پشت کتف شود. فتق دیسک هنگامی رخ می دهد که لایه خارجی دیسک دچار پارگی شود و هسته دیسک به بیرون نشت کند. فتق دیسک دردناک است و ریشه عصبی مجاور را ملتهب می کند در نتیجه درد به سمت شانه ها، بازوها و دست ها منتشر می شود. برای درمان گرفتگی عضلات پشت کتف ناشی از فتق دیسک گردنی، باید هر چه سریعتر به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در حین طی کردن مراحل درمانی، استفاده از تجهیزات ارتوپدی نظیر گردنبند طبی می تواند تسهیل کننده دوران بهبودی باشد.

علل دیگر گرفتگی عضلات پشت کتف

استفاده بیش از اندازه از عضلات پشت کتف

برخی افراد به دلیل شغل خود، مجبور هستند بیش از اندازه از شانه ها و قسمت بالایی کمر استفاده کنند.  آرایشگرها، دندانپزشک ها، معلمین، کسانی که در کار رنگ آمیزی سقف، جابجایی وسایل سنگین و اثاثیه منزل هستند، بیشتر در معرض گرفتگی عضلات پشت کتف هستند. استفاده زیاد از عضلات پشت کتف موجب بروز کشیدگی عضلات و یا رگ به رگ شدن رباط ها می گردد. در نتیجه وارد شدن فشار زیاد به عضلات، احساس درد در بخش فوقانی پشت، بین ستون فقرات و تیغه شانه ایجاد می شود.

انجام حرکات بدنسازی به صورت اشتباه

بالا بردن وزنه  بالای سر در حین انجام تمرینات بدنسازی، باید به روش صحیحی انجام شود تا دچار گرفتگی عضلات پشت کتف نشوید. بالا بردن جسم سنگین بدون رعایت تکنیک درست می تواند به قسمت فوقانی کمر و شانه ها آسیب برساند، همچنین ممکن است رباط ها و عضلات این ناحیه را از بین ببرند.

ابتلا به بیماری های قلبی

برخی مواقع ابتلا به بیماری های قلبی ممکن است، باعث گرفتگی عضلات پشت کتف شود. در بیماران قلبی درد در قسمت تیغه شانه و قفسه سینه ایجاد می شود.

دنده دررفته

در برخی موارد نادر دنده دررفته، می تواند باعث گرفتگی عضلات پشت کتف شود. در برخی مواقع دنده  از جای خود بیرون آمده و بعد از کشیدگی های تکرار شونده، باعث ایجاد درد در قسمت تیغه شانه می شود. در برخی موارد هم جابجایی دنده، نفس کشیدن را برای فرد دشوار می کند.

شکستگی فشاری

شکستگی فشاری در اثر فشرده شدن و تضعیف استخوان مهره ای ایجاد می شود و می تواند موجب بروز گرفتگی عضلات پشت و کمردرد شود. شکستگی فشاری بیشتر در افراد سالمند، به دلیل ابتلا به بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان رخ می دهد.

شکستگی کتف و پوکی استخوان

اقدامات اولیه جهت درمان گرفتگی عضلات پشت کتف

توقف فعالیت ها و استراحت کردن

برای درمان گرفتگی عضلات پشت کتف هر چند خفیف، باید فعالیت های بدنی خود را متوقف کنید و قسمت دردناک را ماساژ دهید.  استراحت کردن  برای بهبود سریعتر عضلات گرفته و آسیب دیده، بسیار لازم و ضروری می باشد. اگر گرفتگی عضلات به دلیل ضربه باشد، باید برای مدت 2 الی 3 روز استراحت کافی داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که انجام حرکات ملایم و پیاده روی در دوره استراحت، برای افزایش سرعت روند بهبودی موثر است. در دوره استراحت از خم شدن و چرخاندن بالاتنه پرهیز کنید.

استفاده از کمپرس سرد

در 24  ساعت اولیه بعد از گرفتگی عضلات، حتما از کمپرس سرد استفاده کنید.  بعد از آسیب، سرعت جریان خون در محل آسیب دیده افزایش می یابد، در نتیجه موجب کبودی و تورم عضلات می شود که بسیار دردناک است. در مراحل اولیه از کمپرس سرد برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید. کمپرس سرد را در 24 ساعت اولیه هر دو ساعت یکبار به مدت یک ربع، بر روی موضع قرار دهید.

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم بعد از گذشت 24 ساعت از وقوع آسیب توصیه می شود. برای کاهش درد و انقباض عضلانی، استفاده از کمپرس گرم بسیار سودمند است. از کمپرس گرم هر 4 ساعت یکبار برای مدت 15 دقیقه استفاده کنید. در برخی افراد احساس درد با کمپرس گرم افزایش می یابد و باید استفاده از این کمپرس قطع شود.

استفاده از داروهای ضد درد و آرام بخش

برای درمان گرفتگی عضلات پشت کتف می توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، آسپرین و یا استامینوفن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید اگر به بیماری زمینه ای مبتلا هستید، مصرف هر گونه دارو باید با تجویز پزشک انجام گیرد.

[ux_products ids=”14658,13810,32270,4182,14820,20786,3986″]

درمان گرفتگی عضلات پشت کتف

بعد از انجام اقدامات اولیه برای درمان گرفتگی عضلات پشت کتف می توانید از موضع بندهای طبی برای مدت زمان کوتاه استفاده کنید. شانه بند طبی، کتف بند طبی و  قوزبند طبی می تواند برای کاهش درد گرفتگی عضلات مناسب باشند. این موضع بندها می توانند با ثابت نگه داشتن و ایجاد گرمای بیشتر در محل آسیب دیده، باعث کاهش درد شوند.  بالش طبی هم می تواند جهت کاهش درد گرفتگی عضلات تاثیرگذار باشد. برای استفاده از این تجهیزات طبی با پزشک متخصص مشورت کنید. استفاده بلند مدت از این تجهیزات توصیه نمی شود زیرا آزاد بودن عضله همراه با انجام حرکات ملایم، موجب بهبودی سریعتر آسیب می شود.

اما اگر هیچ کدام از روش های درمانی ذکر شده، موثر واقع نشد و  گرفتگی عضلات پشت کتف و یا کمردرد و درد شانه برای مدت چند هفته طول کشید، حتما برای بررسی و درمان، به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در برخی مواقع درد بیمار با علائمی مانند سردرد، ضعف، سوزن سوزن شدن و حالت تهوع همراه است که باید بیمار خیلی سریع به متخصص ارتوپدی مراجعه کند.

یکی دیگر از روش های موثر در درمان گرفتگی عضلات پشت کتف انجام حرکات فیزیوتراپی به وسیله دستگاه فیزیوتراپی از جمله تنس الکتریکی یا استیمولاتور، لیزرهای کم توان و یا پرتوان و اولتراسوند می باشد. پزشک بعد از معاینه و بررسی های لازم از این روش های درمانی استفاده می کند. استفاده از این روش های درمانی موجب کاهش درد و التهاب محل آسیب دیده می شود.

آزمایشات تشخیصی علت گرفتگی کتف

تست های تشخیصی برای افتراق گرفتگی عضلات یا آسیب جدی به کتف

پزشک متخصص ارتوپدی برای اطمینان از اینکه به عضله کتف آسیب جدی وارد نشده باشد، تست های تشخیصی زیر را تجویز می کند:

اشعه ایکس: با استفاده از اشعه ایکس هر گونه تغییر در مفصل شانه که به دلیل آرتروز و یا شکستگی ایجاد شده باشد، مشاهده می شود.

سونوگرافی: معمولا سونوگرافی برای تشخیص التهاب و یا پارگی تاندون روتاتور کاف انجام می شود. انجام سونوگرافی به همراه تصویربرداری با اشعه ایکس این مشکل را نشان می دهد.

سی تی اسکن و ام آر آی: سی تی اسکن و ام ار آی در مواقع بروز تصادف و یا احتمال شکستگی انجام می شود.

کلام آخر

در بیشتر مواقع گرفتگی عضلات پشت کتف به دلیل انجام حرکات تکراری به وجود می آید. در موارد شدیدتر گرفتگی عضلات، پزشک ممکن است از روش های درمانی فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، درای نیدلینگ و منوال تراپی برای درمان اختلالات عضلانی وگرفتگی ها استفاده کند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “گرفتگی عضلات پشت کتف (علت و علائم + درمان اصولی)

  1. ممنون از راهنمایی خوبتون🙏

    1. زهرا مرتضایی گفت:

      سلامت باشید خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *