بهداشت بانوان

طرز استفاده از کاپ قاعدگی (راهنمای کامل)

کاپ قاعدگی

این محصول سال هاست در کشورهای پیشرفته توسط خانم ها استفاده می‌شود و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که پریودی بی دغدغه­ را تجربه کنند. قطعا همه‌ بانوان در دوران پریودی به واسطه­ ی استفاده از پد بهداشتی موارد ناخوشایندی از جمله حساسیت پوستی، پس دادن و … را تجربه می‌کنند، حتی خیلی از بانوان بخاطر حساس بودن نسبت به خون و رعایت بهداشت ناچار می‌شوند که با هر بار دستشویی رفتن، پد بهداشتی را تعویض کنند. حتی با فرض اینکه شرایط و زمان کافی برای اینکار را داشته باشید، بدون شک باز هم این فرآیند خسته کننده و ناخوشایند است.

اکنون پیشنهاد ما به بانوان استفاده از کاپ قاعدگی است. اگر هیج تجربه و شناختی در مورد طرز استفاده از کاپ قاعدگی ندارید، مطالعه این مطلب را پیشنهاد می‌کنم.

 

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی وسیله‌ ی کوچک و انعطاف پذیری است که مانند تامپون درون واژن قرار می‌گیرد. این محصول بر خلاف نوار بهداشتی یا تامپون به جای جذب مایع قاعدگی در دوران عادت ماهانه، خون را در درون خودش جای می‌دهد و این قابلیت را به شما می‌دهد که در بازه ی طولانی تری، نیاز به تخلیه داشته باشید. توجه داشته باشید شاید لازم باشد در روزهایی که خونریزی بیشتری دارید، برای جلوگیری از نشتی، آن را بیشتر از حد معمول تخلیه کنید. همچنین کاپ قاعدگی این امکان را به شما می‌دهد که حجم واقعی خونریزی ماهیانه خودتان را تخمین بزنید و با حجم خونریزی نرمال مقایسه کنید.

کاپ های قاعدگی اکثرا از دو جنس لاتکس یا سیلیکون ساخته می‌شوند در صورتی که به لاتکس حساس هستید، توصیه می‌شود برای جلوگیری از هر گونه مشکل، کاپ سیلیکونی تهیه کنید.

 

روش استفاده از کاپ قاعدگی

  • مدت زمان قرارگیری کاپ قاعدگی در درون بدن به میزان خونریزی هر شخص بستگی دارد، به هیچ عنوان کاپ نباید بیشتر از ۸ ساعت داخل بدن قرار بگیرد.
  • برایاستفاده از کاپ قاعدگی، باید از تمامی دستور العمل‌ های ارائه شده توسط شرکت سازنده پیروی کنید. معمولا به همراه کاپ قاعدگی دفترچه راهنما ارسال شده و در آن تمامی نکات مهم قید می‌شود. بنابراین قبل از استفاده حتما دفترچه راهنما را مطالعه کنید.
  • در اولین باری که از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید احتمالا احساس ناراحتی می‌کنید. اما چرب کردن فنجان قاعدگی می‌تواند به آسان شدن این فرآیند کمک کند. قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا یک روان‌کننده (لوبریکانت) مبتنی بر آب خیس کنید. با انجام این کار قرار دادن فنجان‌قاعدگی بسیار راحت‌تر خواهد بود.

 

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

اگر قرار دادن تامپون در واژن را بلد باشید، قرار دادن کاپ قاعد‌گی نسبتا آسان است. برای استفاده از فنجان فقط این مراحل را دنبال کنید:

  1. دست‌های خود را کاملا بشویید.
  2. کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید. شاید لازم باشد روش های مختلف تا کردن در پوزیشن های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید قلق بدن خود را پیدا کنید.
  • دقت کنید از هر روشی استفاده کردید ترجیحاً قسمت تا شده کاپ، به سمت بالای واژن نباشد. کاپ رو به صورت مایل وارد واژن کنید، دستتان باید با بدن زاویه داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که کاپ را باید کاملا داخل واژن قرار بدهید و دنباله کاپ بیرون نباشد، تا زمانی که کاپ کاملا وارد واژن نشده اجازه ندهید فرم آن (شیوه ای کهکاپ رو تا کردید) تغییر کند.
  1. بعد از داخل شدن، برای اطمینان از باز شدن آن، یه مقدار کاپ رو پایین بکشید و بچرخانید، بعد دوباره به بالا هل دهید تا مطمئن بشوید که کاپ به دیواره واژن چسبیده و فیکس شده است. با این کار کاپ قاعد‌گی در واژن شما باز می‌شود و مانند یک قیف جلوی نشتی خون پریودی را می‌گیرد.

کاپ قاعدگی

 

نکات مهم

  • اگر کاپ قاعدگی را به درستی وارد کرده باشید، نباید آن را احساس کنید. همچنین باید بتوانید بدون افتادن فنجان حرکت کنید و سایر فعالیت های روزمره را انجام دهید. اگر در گذاشتن کاپ قاعدگی مشکل دارید، با پزشک زنان خود مشورت کنید.
  • برای سهولت در داخل شدن کاپ می‌توانید از ژل روان کننده یا لوبریکانت بر پایه آب استفاده کنید و آن را روی لبه فنجان بمالید.
  • تا زمانی که قلق استفاده از کاپ قاعدگی خود را پیدا نکردید، بهتر است از پد روزانه کوچک استفاده کنید تا از بابت لکه خون روی لباس خود نگران نباشید .
  • اگر بعد از چند بار استفاده احساس کردید دنباله کاپ قاعدگیتان شما را اذیت می­کند، کم کم آن را کوتاه کنید. دقت کنید زمانی که کاپ داخل بدنتان است تلاش نکنید دنباله آن را کوتاه کنید.

چه زمانی باید فنجان قاعدگی را در بیاوریم؟

زمان تخلیه کاپ بسته به میزان حجم خونریزی در افراد مختلف متفاوت است. پیشنهاد ما این است در اولین دوره ی استفاده از محصول هر سه ساعت یکبار کاپ را خارج کرده و دوباره جاگذاری کنید.

(معمولا در روز های اول دوره که خونریزی بیشتر یا به صورت لخته ای است، بین سه تا چهار ساعت و در روزهای بعد به هشت ساعت هم می‌رسد.)

  • به این نکته توجه داشته باشید که طبق استاندادهای بین المللی کاپ قاعدگی نباید بیشتر از هشت ساعت داخل بدن نگه داشته شود حتی در روزهای پایان دوره که حجم خونریزی کمتر است.

 

نحوه استفاده کاپ قاعدگی

برای بیرون آوردن کاپ قاعد‌گی، کافی است این مراحل را دنبال کنید:

  1. دست‌های خود را کاملا بشویید. به این نکته توجه داشته باشید که برای شستن دست بهتر است از شوینده هایی استفاده کنید که حالت کرمی نداشته و ترجیحا بدون اسانس عطری است.
  • اگر ناخن بلند دارید حتما زیر ناخن­ها را تمیز کنید.
  1. قرار گرفتن در پوزیشن مناسب، همان طور که قبلا گفتیم چه برای جا گذاری چه برای تخلیه، هر فرد باید پوزیشن مناسب خود را پیدا کند ولی پوزیشنی که خیلی کاربردی است حالت نشسته روی توالت فرنگی یا ایرانی است.
  2. پیدا کردن کاپ با کمک دنباله، در امتداد دنباله دو انگشت را به انتهای کاپ برسانید همزمان چندبار پشت سر هم زور بزنید (عضلات کف لگن را منقبض کنید) که کاپ یک مقدار پایین تر بیاید. انتهای کاپ را یک مقدار فشار دهید تا لبه های کاپ از دیواره واژن جدا شود و هوای حبس شده داخل آن آزاد شود.
  3. پس از آزاد شدن مکش، همچنان که قسمت انتهایی کاپ را با انگشت فشار می‌دهید سعی کنید آرام آرام کاپ را به سمت پایین بچرخایند. دقت کنید قسمتی از کاپ را بگیرید که حین خارج کردن بتوانید آن را کنترل کرده تا از دستانتان نیفتد.
  4. محتویات داخل کاپ را خالی کنید و بعد کاپ را با آب سرد آبکشی نمائید. اگر آب گرم در دسترس بود یکبار هم با آب گرم آبکشی کرده و مجدد جاگذاری کنید.

نکات مهم

  • دقت کنید قبل از آزاد شدن مکش کاپ دنباله را نکشید.
  • بعد از هر بار تخلیه و آبکشی، دقت کنید سوراخ های روی لبه­ی بالایی کاپ که برای ایجاد مکش داخل واژن و فیکس شدن کاپ هستد، خالی و تمیز باشند.

برای اینکار کاپ را از آب پرکنید و به صورت برعکس کف دست خود بگذارید و فشار دهید تا آب با فشار از سوراخ های آن خارج شود. در صورت لزوم می­­توانید از خلال دندان برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

  • کاپ‌های قاعدگی غیر ‌یک ‌بار‌مصرف باید قبل از قرار‌دادن مجدد در واژن شسته و تمیز شوند. فنجان شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود.
  • کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند از ۶ ماه تا ۱۰ سال دوام بیاورند.

قاپ قاعدگی

نحوه شستشو و ضدعفونی صحیح کاپ قاعدگی

در هنگام استفاده از کاپ قاعدگی، تنها دانستن طریقه گذاشتن و خارج کردن کاپ پریودی کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه کاپ قاعدگی را شسته و ضدعفونی نمائید. مواردی مانند مصرف کاپ قاعدگی کثیف، آب کشیدن ساده و عدم ضدعفونی کردن آن می‌تواند عوارض جانبی بسیاری به دنبال داشته باشد. ازآنجایی‌ که کاپ پریودی داخل واژن و نزدیک به دهانه رحم قرار می‌گیرد، باتوجه‌به حساسیت شدید این نواحی برای بانوان، بهتر است قبل و بعد استفاده از این وسیله، آن را به‌خوبی ضدعفونی کرده و بشویید تا میکروب ‌ها، باکتری ‌ها و عوامل حساسیت ‌زا وارد این ناحیه نشده و به سلامت واژن و دهانه رحم شما آسیبی وارد نگردد.

  • شما می‌توانید با قراردادن کاپ در ظرفی پر از آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را تمیز کنید. البته باید حواستان باشد که کاپ به ظرف نچسبد یا نسوزد. برای ضدعفونی بیشتر می‌توانید کمی سرکه به آب اضافه کنید. پس از گذشت مدت ‌زمان مشخص، کاپ را آب بکشید و کاملاً خشک کنید.
  • در دوران پریودی، هر بار که کاپ قاعدگی را خارج می‌کنید کافی است فقط آن را آبکشی نمائید و نیازی نیست کاپ رو با شوینده بشورید ولی احیاناً اگر مجبور به اینکار شدید به هیچ عنوان از شوینده کرمی و چرب استفاده نکنید و در انتها خیلی خوب آبکشی نمائید که صابون و مواد شوینده روی کاپ یا در سوراخ های آن باقی نماند.

در نهایت باید به شما خانم های عزیز بگوییم کاپ قاعدگی حدود ۱۵ سال است که در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و آلمان تولید و استفاده می‌شود. این محصول دارای تاییدیه های بسیار معتبر علمی و پزشکی است. مطمئنا اگر استفاده از کاپ کار غیر صحیح و غیر علمی بود و برای خانم ها خطر داشت، نمی‌توانست تاییدیه های مختلف بین المللی و معتبرترین تاییدیه های پزشکی سراسر دنیا از جمله TGA استرالیا،  FDA  آمریکا، NHS  انگلستان، FSC  ژاپن، ÖKO test  آلمان و همچنین وزارت بهداشت ایران را داشته باشد. بنابراین دیگر قرار نیست پریود برای افراد محدودیت باشد و آنان را از اجتماع دور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *