مراقبت از بدن

دستگاه بادکش چیست و فواید آن

دستگاه بادکش 12 لیوان رادمد

دستگاه بادکش چیست:

دستگاه بادکش و بادکش درمانی یا حجامت از جمله روش های سنتی است که خواص ارزشمندی همچون رفع گرفتگی و کوفتگی، بهبود جریان خون و پاکسازی بدن از سموم دارد. بادکش از دیرباز و در کشورهایی همچون چین و هند در دستور کار پزشکان و طبیبان سنتی قرار گرفته است.

امروزه و در کشور ما نیز طب سنتی در کنار طب جدید بر خواص باارزش بادکش یا حجامت، حتی به عنوان روشی درمانی برای برخی از عارضه ها و بیماری ها اشاره دارد. حال این سؤال پیش می آید که اساساً روش بادکش چیست و چگونه انجام می‌ شود؟! شیوه صحیح انجام آن چکونه است و این روش چه فوایدی دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات و بررسی دقیق آن ها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

بادکش کردن چگونه انجام می شود؟

اساس بادکش، فرآیندی بر پایه مکش و تخلیه اکسیژن است. اگر کمی دقیق تر بخواهیم توضیح دهیم؛ برای بادکش کردن به تعدادی لیوان یا ظروفی شبیه به آن نیاز است که با آتش زدن چیزی شبیه به کاغذ یا پنبه هوای درون لیوان را تخلیه می کنند و فوراً آن را بر روی پوست بدن قرار می دهند.

حال این خلاً  که ناشی از کمبود اکسیژن درهوای بین لیوان و بدن وجود دارد، سبب می شود تا عمل مکش برای جذب اکسیژن انجام شود. طی این فرآیند ماهیچه ها و پوست بدن حالت جمع شدگی پیدا کرده و خون بیشتری در این ناحیه جمع می شود. این عمل سبب رفع گرفتگی عضلات و افزایش جریان خون و بهبود سیستم بدن می گردد.

به این نکته باید توجه داشت که حجامت کردن قدری با بادکش درمانی تفاوت دارد. در واقع در حجامت عمل بادکش انجام می شود اما در ادامه کار، در نواحی که خون جمع شده، خراش هایی کنترل شده توسط پزشک انجام می شود تا اصطلاحاً خون کثیف و سموم بدن دفع شود. به این روش بادکش درمانی تر هم می گویند.

 

روش کار دستگاه بادکش

بادکش درمانی در قدیم و به شیوه های سنتی به کمک لیوان و آتش زدن پنیه آغشته به الکل صورت می گرفت. اما با پیشرفت تجهیزات، دستگاه بادکش تولید و عرضه شد که دارای ظروف مخصوص و همچنین سیستم مکش و تخلیه هواست. ضمن آن که اصول بهداشتی نیز با دقت و اطمینان بیشتری رعایت می شود.

در واقع دستگاه بادکش دارای سَری هایی شبیه به فنجان است که عملکردی مشابه با همان لیوان های سنتی دارد؛ ضمن آنکه به کمک قسمت سوزنی شکل متصل به قسمت بالای سَری ها، تخلیه هوا نیز با عمل پمپ کردن انجام می شود. در نتیجه دستگاه بادکش، خروج اکسیژن و عمل بادکش کردن را به صورت کنترل شده و دقیق انجام می دهد.

ضمن آنکه در پایان کار و برخلاف شیوه سنتی، برای جداسازی سری ها (اجزای شبیبه به لیوان) نیز، به راحتی می توان قسمت سوزنی سَری را با انگشت به سمت بالا کشیده تا با ورود هوا، سَری به آسانی و بدون هیچ فشاری از پوست بدن جدا شود. لذا دستگاه بادکش، ابزاری تخصصی و مناسب برای انجام عمل بادکش و حجامت محسوب می شود.

 

آموزش استفاده از بادکش

انجام بادکش با استفاده از دستگاه بادکش فرآیند بسیار ساده ای دارد. در ابتدا باید سَری های دستگاه که معمولاً در اندازه های مختلفی هستند و برای بخش های مختلف بدن طراحی شده اند را بر روی آن قسمت از بدن که قصد بادکش دارید قرار دهید. معمولاً نواحی پشت بدن و کمر برای بادکش استفاده می شوند (بادکش کمر) اما سایر نقاط بدن مانند نواحی شکم یا صورت نیز بنا به تشخیص پزشک می تواند برای بادکش درنظر گرفته شود.

اگر به بالای سَری ها دقت کنید محفظه کوچکی شبیه به سوزن دارد که دسته اصلی بادکش به آن وصل می شود. حال با کشیدن دسته و یا پمپ زدن، هوای بین سَری دستگاه و پوست بدن تخلیه می شود. توجه داشته باشید، چنانچه لبه های سری به خوبی به پوست فیکس نشده و نچسبیده باشد، عمل مکش به صورت صحیح انجام نخواهد شد. برای اینکار می توانید قدری سری ها را جابجا و آن ها را کاملاً به پوست بدن بچسبانید.

پس از چند بار پمپ، می توانید با یک دست سری را نگه داشته و با دست دیگر دسته دستگاه بادکش را جدا نمایید. در اتمام فرآیند بادکش و برای جداسازی سری ها نیز همان گونه که اشاره شد، کافی است با انگشت، قسمت سوزنی بالای سری را به بالا کشیده تا با جریان پیداکردن هوا، سری به راحتی از پوست و بدون هیچ گونه فشاری جدا شود.

باید به این نکته دقت داشت که در روش حجامت و خارج کردن خون با ایجاد خراش های کوچک و منترل شده، باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید که پزشک و مسئول حجامت به خوبی از آن آگاه خواهد بود. لذا برای رعایت صحیح اصول بهداشتی، بهتر است حجامت را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید.

 

فواید استفاده از بادکش

فواید بادکش: امروزه بادکش درمانی نه تنها در طب سنتی بلکه در طب جدید نیز به دلایل مختلف توصیه می شود. در این زمینه تحقیقات متعدد و مختلفی انجام شده که نتایج آن نیز در مقالات علمی و مجلات معتبر به چاپ رسیده است. در این تحقیقات اشاره شده که بادکش یا حجامت تنها یک روش تسکینی و یا درمان موقت نیست، بلکه می تواند برای درمان برخی از بیماری ها نظیر دیسک کمر، زونا، آکنه و … مؤثر واقع شود. در نتیجه استفاده از دستگاه بادکش امکان انجام این عمل را به شکلی اصولی تر فراهم می نماید.

از دیگر فواید مهم استفاده از دستگاه بادکش می توان به رفع خستگی و گرفتگی عضلات و اندام ها، رفع دردها و عفونت های موضعی، افزایش گردش خون و بهبود آن، پاکسازی محفظه های پوستی و شاداب سازی پوست اشاره کرد. همچنین عمل بادکش با استفاده از دستگاه، می تواند به سم زدایی از بدن، کاهش التهاباتی نظیر آکنه و اگزما، بهبود متابولیسم یا همان وسخت و ساز بدن، بهبود عملکرد کلیه ها و آرام سازی بدن کمک فراوانی نماید.

بدون شک رعایت مسائل بهداشتی در انجام کارهای درمانی جایگاه بسیار ویژه و حائز اهمیتی دارد. لذا استفاده از لیوان و یا آتش زدن قطعاتی همچون کاغذ به شیوه سنتی شاید روش چندان مناسب و مطمئنی نباشد.

دستگاه بادکش به شما امکان استفاده از تجهیزات مخصوص این کار می دهد و عمل مکش نیز به وسیله پمپ انجام می شود که کاملاً کنترل شده و دقیق است. لذا انجام دقیق تر عمل بادکش در کنار رعایت بهتر مسائل و نکات بهداشتی از دیگر فواید استفاده از دستگاه بادکش به شمار می رود. همچنین دستگاه بادکش دستورکار ساده ای دارد و کلیه افراد با کمی دقت و آموزش می توانند از آن استفاده نماید. در واقع با فراهم کردن محیطی آرام و تمیز به کمک شخصی متبحر و باتجربه، می توانید عمل بادکش درمانی را حتی در منزل به راحتی انجام دهید.

 

برای خرید بادکش رادمد ، یکی از بهترین دستگاههای بادکش کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *