بارداری و ملزومات

راهنما و طرز استفاده از کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری که به آن تست پیش بینی تخمک گذاری یا OPK نیز می گویند در واقع یک آزمایش یا تست خانگی است که ادرار فرد را بررسی می کند و به او اطلاع می دهد که تخمک گذاری او چه وقت خواهد بود و در چه زمانی احتمال باروری وی بالا می باشد.

هنگامی که فرد برای تخمک گذاری آماده می شود و تخمک را برای لقاح رها می کند بدن او مقدار بیشتری از یک هورمون به نام لوتئین تولید می کند. این آزمایش در واقع سطح این هورمون را بررسی می کنند.

این تست با تشخیص افزایش LH، به پیش بینی زمان تخمک گذاری کمک می کند. دانستن این اطلاعات به یک زوج که قصد بچه دار شدن دارند کمک می‌کند تا زمان رابطه جنسی مناسب را برای بارداری تعیین کنند.

تهیه و خرید کیت تست تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری را می توانید به راحتی از فروشگاه تجهیزات پزشکی زیمانو خریداری نمایید. این کیت ها معمولاً با میله های تست یا نوارهای کاغذی عرضه می شوند. افراد همچنین می توانند یک کیت تخمک گذاری دیجیتال تهیه نمایند که در این حالت باید تست را به یک خواننده یا تشخیص گر دیجیتال متصل کرده و منتظر نتیجه ماند.

خرید کیت تست تخمک گذاری مکس 14

 

زمان مناسب برای تست زمان تخمک گذاری

بطور معمول برای زنانی که سیکل‌های قاعدگی 28 تا 32 روزه دارند، معمولاً تخمک‌گذاری بین روزهای 11 تا 21 اتفاق می‌افتد. در این دوره می توان از کیت تخمک گذاری استفاده نمود و در صورتی که پاسخ تست مثبت شد، اگر زوجین سه روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشند، احتمالاً باردار خواهند شد.

اما اگر سیکل قاعدگی معمولی فردی 28 روزه باشد می تواند 10 یا 14 روز پس از شروع قاعدگی آزمایش تخمک گذاری را انجام دهد و اگر سیکل فردی طول متفاوتی دارد یا نامنظم است، بهتر است با پزشک خود در مورد زمان مناسب انجام آزمایش صحبت و مشورت نماید.

در مورد زمان مناسب استفاده از کیت تخمک گذاری در شبانه روز باید گفت که افراد می توانند در هر زمانی از روز تست تخمک گذاری انجام دهند؛ اما ممکن است کیت ها و بدن افراد صبح ها بهترین نتایج را ارائه بدهند. بهتر است فرد برای افزایش شانس خواندن دقیق، چهار ساعت قبل از آزمایش مایعات زیادی ننوشد. این امر کمک می کند تا او مطمئن شود که سطح ادرار و LH وی متمرکز است.

طرز استفاده از کیت تخمک گذاری

بهترین راه این است که ابتدا دستورالعمل های کیت تخمک گذاری خریداری شده به دقت خوانده شوند چرا که ممکن است همه تست ها یکسان عمل نکنند. بطور معمول، افراد این مراحل را دنبال خواهند کرد:

  1. ابتدا باید یک نوار یا چسب تست را باز کرده و سپس درپوش را از نوک جاذب برداشت.
  2. حالا باید نوار تست را داخل نگهدارنده تست قرار داد و گوش کرد تا در جای خود کلیک کند. نماد آماده تست روی نگهدارنده آزمون ظاهر می شود.
  3. حال باید نوک جاذب نوار تست را به مدت 5 تا 7 ثانیه در جریان ادرار خود قرار داد. همچنین می توان نمونه ای از ادرار خود را در یک ظرف تمیز و خشک جمع آوری نمود و نوک جاذب نوار تست را به مدت 15 ثانیه در نمونه فرو کرد.
  4. در این مرحله باید حدود 20 تا 40 ثانیه نوک جاذب را رو به پایین نگه داشته تا علامت آماده آزمایش شروع به چشمک زدن کند. حال درپوش را روی نوار تست قرار داده و ادرار اضافی را پاک نمود.
  5. در عرض 3 دقیقه باید نماد آماده آزمون دریافت شود. صفحه نمایش یک دایره خالی که نتیجه منفی را نشان می دهد یا یک صورتک که نشان دهنده نتیجه مثبت است ظاهر خواهد شد. اگر علامت آماده تست شروع به چشمک زدن نکرد و تست کار نکرد و در عرض 10 دقیقه نماد خطا روی صفحه نمایش ظاهر می شود. در اینصورت باید از یک نوار دیگر استفاده نمود.
  6. حال باید دکمه Eject را فشار داده تا نوار تست جدا شود. نگهدارنده تست را پاک کرده و قبل از قرار دادن یک نوار تست جدید باید صبر کرد تا صفحه نمایش پاک شود.

 

تفسیر کیت تخمک گذاری و نتیجه آن

اگر پاسخ آزمایش کیت تخمک گذاری نتیجه مثبت داد، یعنی افزایش LH را در ادرار حس کرده است. این بدان معناست که تخمک گذاری باید ظرف یک یا دو روز دیگر آغاز شود. زوج هایی که قصد باردار شدن دارند باید در عرض سه روز پس از مثبت شدن آزمایش رابطه جنسی داشته باشند. این امر شانس بارور شدن تخمک را پس از آزاد شدن از تخمدان ها افزایش می دهد.

مزایای استفاده از تست تخمک گذاری

کیت های پیش بینی تخمک گذاری به زوج ها کمک می کند تا برای بارداری برنامه ریزی کنند، اما دارای مزایا و معایبی نیز هستند.

مزایای استفاده از کیت تخمک گذاری عبارتند از:

  • استفاده آسان: استفاده از کیت تخمک گذاری آسان است و مانند تست های بارداری خانگی عمل می کند. هر کیت شامل چندین میله یا نوار تست است که به فرد امکان می دهد چندین بار تست را تکرار نماید.
  • تشخیص موثر: کیت های تخمک‌گذاری 97 درصد در تشخیص افزایش LH دقیق هستند، که آن‌ها را در پیش‌بینی تخمک‌گذاری بسیار موثر می‌سازد.
  • دسترسی و تهیه آسان: کیت تخمک گذاری را می توان از داروخانه ها یا فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی زیمانو خریداری کرد و نیازی به نسخه ندارد.

معایب تست تخمک گذاری

  • تشخیص محدود: تست های تخمک گذاری سطوح LH را تشخیص می دهند، اما تاریخ دقیق تخمک گذاری را ارائه نمی دهند. تخم ها ممکن است حتی پس از افزایش LH ظاهر نشوند.
  • مشکلات در تست زنان بالای 40 سال: زنان بالای 40 سال و زنان نزدیک به یائسگی سطح LH بالایی دارند. این باعث می‌شود که کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری نتواند نتایج دقیقی را برای این گروه سنی ارائه دهد.
  • مشکلات مربوط به داروهای باروری: زنانی که از داروهای باروری مانند هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی استفاده می‌کنند، ممکن است باعث شوند که آزمایش‌های تخمک‌گذاری نتایج نادرستی ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *