دردهای بدن

علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب

بررسی علت درد پا از زانو به پایین

یکی از دردهای رایج پا که متاسفانه لذت خواب آسوده و راحت را از افراد سلب کرده، درد پا از زانو به پایین است. می خواهید بدانید علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب چیست؟ اصلا این درد چرا موقع خواب به سراغ افراد آمده و آرامش جسمی و روانی را از آنها می گیرد؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب از نگاه پزشکان

پزشکان در بررسی علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب می گویند این مشکل، ریشه در این مسائل دارد:

نقرس، اصلی ترین دشمن پا

یکی از دشمن های اصلی پا که درد را در آن به وجود می آورد؛ نقرس است. وقتی موادی مثل اسید اوریک در بدن جمع می شوند، این مشکل به وجود آمده و به دنبال آن مفصل زانو درگیر خواهد شد. انگشتان پا نیز درگیر این درد شده و گاهی تا مرز درد شدید هم پیش می روند.

علل درد زانو به پایین موقع خواب

آرتروز، شایع ترین علت

علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب می تواند مربوط به مشکلی مثل آرتروز هم باشد. در اثر بروز آرتروز، غضروفی که بین استخوان ها قرار داشته و مانع از تماس آنها با هم می شود؛ از بین می رود. در نتیجه احساس درد رخ خواهد داد. این درد نه تنها در هنگام خواب، بلکه در بیداری هم به سراغ فرد آمده و عرصه را بر او تنگ می سازد. البته با بهره گیری از محصولاتی مثل کمربند طبی یا مچ بند پا می توان تا حدودی شدت درد را کاهش داد.

صدمه به رباط ها، علت دیگر

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد درد پا از زانو به پایین شده و احساس کلافگی در فرد به وجود می آورد؛ رباط های صدمه دیده است. این درد شاید در طی روز هم احساس شود؛ اما در هنگام شب، تشدید شده و باعث افت کیفیت خواب خواهد شد.

سیاتیک، متضاد با سلامت پا

یکی دیگر از بیماری هایی که با سلامت پا در تضاد بوده و علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب محسوب می شود؛ سیاتیک است. سیاتیک، دردهای خفیف تا شدید را در پا ایجاد کرده و علاوه بر احساس درد، حالت گز گز شدن را هم در آن به وجود می آورد. این درد حتی به انگشتان شست پا هم انتقال یافته و لذت یک خواب خوب را از افراد می گیرد.

کم تحرکی، یک مشکل جدی

یکی از مشکلات جدی که امروزه گریبانگیر افراد شده و آن نیز علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب است؛ کم تحرکی می باشد. سعی کنید با ورزش کردن، این تحرک را به حداکثر برسانید. با این کار نه تنها شب ها فارغ از درد پا می خوابید؛ بلکه از بیماری های دیگر نیز در امان خواهید بود.

[ux_products ids=”19522,15955,15691,15560″]

بورسیت زانو، مشکل پنهان

وقتی به بررسی علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب می پردازیم؛ متوجه می شویم که این علت گسترده است. یکی دیگر از علت هایی که پا را دچار حس درد کرده و آن را از وضعیت نرمال دور می سازد، بورسیت زانو است. این مشکل، دلایل متعددی دارد. ممکن است افزایش وزن باعث بروز آن شده باشد. یا دلیل بعدی که مربوط به این بیماری است؛ ضربه ناگهانی زانو می باشد. فعالیت های شدید هم باعث این مسئله شده و زمینه ساز ظهور آن خواهند شد. در هر حال بورسیت زانو باعث درد زانو در هنگام خواب شده و حس سفتی و خشکی را هم در آن به وجود می آورد. همچنین این عارضه باعث التهاب زانو نیز خواهد شد.

واریس، منجر به بروز درد بی امان

رگ های ناشی از بیماری واریس به حدی مشهود هستند که به راحتی می توان متوجه حضور آنها در پوست پا شد. این رگ ها به رنگ بنفش و آبی تیره اند. وقتی دریچه رگ ها ضعیف می شود؛ رگ های واریس خود را نشان داده و زمینه ساز دردهای بی امان مثل درد پا از زانو به پایین خواهند شد.

نقش واریس در درد ساق پا

مشکلات پوستی، در کمین شما

مشکلات پوستی از قبیل پسوریازیس در کمین شما و پاهایتان بوده و می توانند علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب باشند. در حقیقت این بیماری منجر به بروز التهاباتی در مفصل شده و به دنبال آن درد را هم ایجاد می کند.

مصرف برخی از داروها، دلیل مهم بعدی علت درد پا از زانو به پایین

دلیل بعدی که حس درد را در پا و در قسمت زانو به پایین ایجاد کرده و شب ها خواب را از چشمان می رباید؛ مصرف داروهای خاص است. بهتر است در خصوص عوارض این داروها با پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم، یا آنها را عوض کرده و یا مصرفشان را قطع کنید.

التهاب، رایج ترین علت درد

یکی از رایج ترین علل درد پا که زانو به پایین را هم درگیر می کند؛ التهاب است. منظور از این مشکل، التهابات پوستی بوده و دردهای مداوم را در زانو به پایین به وجود خواهد آورد. دردهایی که می توان با مراجعه به پزشک، آنها را درمان کرد.

اختلالات کانال نخاع منجر به ظهور درد

وقتی اختلالاتی در کانال نخاع رخ داده و این کانال باریک می شود؛ درد پا ظهور یافته و این درد از زانو به پایین، بیشتر احساس می شود. افزون بر درد، ضعف هم در این قسمت به وجود آمده و احساسات ناخوشایندی را در بیمار ایجاد می کند. در اینباره می توانید از طریق مقاله ورزش برای تنگی کانال نخاعی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عدم دریافت اکسیژن کافی، یک تهدید بزرگ

یکی از تهدیدات پا که درد را به سراغ آن می آورد؛ مشکل ایسکمی است. وقتی اکسیژن کافی به بافت های پا نرسند؛ می گویند ایسکمی رخ داده است. این مشکل فقط درد ایجاد نمی کند، بلکه در کنار آن، بی حسی را نیز در پا به وجود می آورد.

نارسایی، مشکل روی مشکل

نارسایی قلبی مشکلی است روی مشکلات جسمی. این بیماری که خود مشکلی بزرگ محسوب می شود؛ عوارض دیگری را نیز پدید می آورد. یکی از عوارض ناشی از آن، درد پا از زانو به پایین است. این درد، شب ها اوج گرفته و اجازه خوابیدن و آرام گرفتن را به افراد نمی دهد.

تاثیر نارسایی قلبی بر درد پا

سایر علت های درد پا از زانو به پایین را بشناسید

پیش از این به بررسی علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب پرداختیم. حال در ادامه قصد داریم تا به بررسی کلی این درد، فارغ از زمان آن بپردازیم:

کم آبی

وقتی درد پا در قسمت های مختلف از جمله زانو به پایین شروع می شود؛ ذهن، هر علتی را برای آن پیدا می کند جز کم آبی بدن. بلکه کم آبی یکی از دلایل بسیار مهمی است که تنها درد پا، بلکه مشکلات عدیده دیگری را نیز ایجاد می کند. اگر آب کافی در طول روز به بدن برسد؛ مواد مغذی هم به گردش درآمده و به دنبال آن، عضلات، این مواد را دریافت می کنند. در نتیجه درد پا رخ نخواهد داد. اما اگر بدن کم آب شود؛ این مواد در بخش های مختلف بدن از جمله عضلات جابجا نشده و در نتیجه مشکلاتی مثل درد پا ایجاد می کنند.

بالا رفتن سن

سن که افزایش می یابد؛ خواه ناخواه دردها و ناراحتی هایی به سراغ افراد می آیند. اگر در پی یافتن علت درد پا از زانو به پایین در هنگام خواب هستید؛ باید ابتدا نگاهی به سن خود بیندازید. اگر سنتان بالاست و حالا به این درد دچار شده اید؛ پس یکی از دلایل مهم آن، همین افزایش سن است. البته می توانید با استفاده از مچ بند طبی و یا کفش هایی که دارای کفی طبی هستند؛ این مشکل را کنترل کرده و از شدت درد بکاهید.

بد خوابیدن

بد خوابیدن هم می تواند تاثیر زیادی در در درد پا داشته باند. اگر شب ها بد می خوابید؛ حتما وضعیت خوابیدن را اصلاح کنید. بد خوابیدن باعث ایجاد اختلال در گردش خون شده و در نتیجه، خون کافی به پا نرسیده و منجر به بروز دردهای خفیف تا شدید خواهد شد.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب

  1. ناشناس گفت:

    سلام خانم43ساله هستم درطی رو خیاطی میکنم چندوقته پادردزیادی درشب دارم البته کم خونی ومشکل گوارش هم دارم وقرص اعصاب استفاده میکنم لطفا راهنمای کنید ممنون میشم

    1. زهرا مرتضایی گفت:

      سلام و وقت شما به خیر. دریافتن علت این مشکل نیازمند مراجعه به پزشک و انجام آزمایش است. با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما

  2. مهسا گفت:

    ببخشید صبح بیدار شدم زانوم قفل کرده درد شدیدیم داره
    نمیتونم خمش کنم چیکار کنم؟؟

    1. زهرا مرتضایی گفت:

      سلام، این موضوع میتونه دلایل زیادی داشته باشه، به همین علت مراجعه به پزشک بهترین کار خواهد بود

  3. بهروز منصوری گفت:

    با سلام و احترام
    الان ک دارم خدمت شما مینویسم حدود دوساعته ک رفتم تو اتاق بخوابم ولی تا روی تخت دراز کشیدم احساس ضعف درد و ناتوانی در پاها و احساس درد درد مچ دستان و بی‌حسی و بخواب رفتن و سنگین شدن دستام شدم و امانم رو بریده خیلی دوستدارم بخوابم ولی احساس میکنم قلبم تو گلوم میزنه فشارم ۱۳ رو ۸ هست سنم ۴۲ ساله دو سه شب پیش هم اینجور شدم و تا خود صبح نخوابیدم
    خیلی نگرانم اگه ممکنه راهنمایی کنید

    1. زهرا مرتضایی گفت:

      وقت شما به خیر، برای اینکه ببینید ریشه این مشکل کجاست حتما باید آزمایشات کامل خون رو انجام بدید و موارد مختلفی مثل فشار خون، چربی خون، و کمبود مواد دیگر در بدن توسط پزشک بررسی شود. همیشه تندرست و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *