دردهای بدن

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن (علت و درمان)

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می تواند به علل گوناگونی ایجاد شود. این نوع درد می تواند به دلیل ابتلا به بیماری نقرس، آرتریت روماتوئید  و … باشد. برای آگاهی و تشخیص درست علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن باید حتما به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید زیرا از پا به عنوان  قلب دوم یاد برده می شود. حفظ سلامتی پا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می تواند به دلایل مختلف ساختاری و یا بیماری ها ایجاد شود. درد پاشنه به دلیل ابتلا به بیماری های التهابی همچون اسپوندیلیت آنکیلوزان، نقرس، آرتریت روماتوئید و یا آرتریت واکنشی ایجاد می شود.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد کننده درد پاشنه پا هنگام راه رفتن، پوشیدن کفش نامناسب است. کفش های غیر طبی،  نامناسب و یا فرسوده می تواند باعث درد پاشنه پا شود که راه رفتن را برای فرد مشکل می کند. استفاده از کفش طبی، کفی طبی و سایر تجهیزات پزشکی که متخصص برای شما تجویز می کند، می تواند در حل مشکل بسیار کارساز باشد.

درد پاشنه پا

عوامل موثر بر درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

خار پاشنه

خار پاشنه مهمترین علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن است. رشد غیر طبیعی استخوان در قسمت اتصال بافت فیبری کف پا به استخوان پاشنه پا، موجب ایجاد خار پاشنه می شود. این درد بیشتر به دلیل فشار زیاد وارد شده به بخش کف پا و یا عضلات پا به وجود می آید.

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن در افرادی که دارای اضافه وزن و یا چاق هستند، افراد دونده و کسانی که کفش هایی غیر استاندارد و نامناسب می پوشند، تشدید می شود. استفاده از تجهیزات ارتوپدی مانند کفی طبی می تواند برای بهبود این درد موثر واقع شود.

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل یک علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن است که به دلیل پرش بیش از اندازه در زمان انجام فعالیت های ورزشی ایجاد می شود. در برخی موارد پوشیدن کفش های نامناسب، باعث فرو رفتن بخش بالایی کفش بر روی تاندون آشیل می شود و  احساس درد به وجود می آید.

تاندون آشیل بزرگترین تاندون موجود در بدن انسان است. این تاندون عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه پا وصل می کند. برای بهبود درد تاندون آشیل می توانید از ورزش هایی مانند بلند کردن پاشنه پا در زمان قرار گرفتن لب پله و یا پیچیدن حوله دور کف پا استفاده کرد. ماساژ عضلات پشت ساق پا هم می تواند در جهت بهبود درد موثر باشد.

ورم کف پا یا فاشیا پلانتار

التهاب یا ورم کف پا را می توان  علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن دانست. در کف پا یک بافت فیبری ضخیم به شکل نوار وجود دارد که وظیفه حمایت از قوس پا را بر عهده دارد. این بافت بلند، انگشتان پا را به استخوان پاشنه وصل می کند. این فاسیا موجب جذب فشار و یا شوک وارد شده به پا می شود. هنگامی که بافت فیبری بیش از حد کشیده شود، باعث پارگی خفیف در نوار فیبری می گردد. این آسیب بیشتر در قسمتی که  استخوان پاشنه پا با فاسیا رو به رو می شود، رخ می دهد. دویدن زیاد و یا فشار زیاد وارد شده به دلیل راه رفتن، می تواند باعث ایجاد درد شود. درد فاشیا پلانتار در هنگام بیدار شدن از خواب در اول صبح و یا بعد از مدتی ایستادن و یا نشستن وخیم تر می شود.

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن به دلیل التهاب کف پا در هر فردی ممکن است ایجاد شود. کسانی که کف پا صاف دارند، احتمال ابتلا به ورم کف پا در آنها بیشتر است. این درد در کسانی که برای انجام تمرینات ورزشی به اصطلاح، بدن خود را گرم نمی کنند و به یکباره حرکات خیلی سریع را انجام می دهند، بیشتر رخ می دهد. افراد مبتلا به دیابت، خانم های باردار، افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، افراد دونده، ورزشکاران رشته های والیبال، تنیس، ایروبیک و پله نوردی و … بیشتر در معرض ایجاد درد پا هستند.

برای درمان درد پاشنه پا هنگام راه رفتن به دلیل فاشیا پلانتار باید  در ابتدا برای کاهش درد و التهاب، از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن که بدون نسخه پزشک هستند، استفاده کرد. همچنین استفاده از کمپرس سرد در ساعات اولیه ایجاد درد بسیار کمک کننده است. استراحت و استفاده از کفی طبی و یا کفش های طبی برای بهبود درد، بسیار تاثیرگذار است.

[ux_products ids=”16260,14513,14519,14484,14323″]

معرفی سایر علل ایجاد کننده درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

آپوفیزیت پوستی

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن کودکان فعال، ممکن است آپوفیزیت پوستی باشد.  به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و یا انجام تمرینات فشرده و سنگین ورزشی  استخوان، پاشنه پا تحریک شده و درد در قسمت پشت پاشنه پا ایجاد می شود.  درد پاشنه پا در کودکان فعال بیشتر در رده سنی 8 الی 14 سال رخ می دهد. این درد در ورزش هایی که همراه با پرش زیاد انجام می شود، بیشتر به وجود می آید.

بورسیت

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن، می تواند ملتهب شدن بورسا  باشد. بورسا همان کیسه ای است که اکثر مفاصل را پوشانده و سبب حرکت راحت تر تاندون ها و عضلات در موقع حرکت مفصل می گردد. درد پاشنه پا به دلیل این مشکل در بخش کف پا و یا پشت پاشنه پا احساس می شود. در برخی مواقع هم بورسیت به دلیل مشکلات ساختار پا ایجاد شده  و موجب راه رفتن غیر طبیعی فرد می گردد. استفاده از تجهیزات طبی که پزشک ارتوپد توصیه می کند مانند قوزک بند طبی و یا مچ بند پا می تواند درد را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

فشردگی عصب

در برخی مواقع علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن به دلیل فشرده شدن عصب کوچکی در کف پا می باشد. فشردگی عصب کف پا ممکن است به دلیل متورم شدن ورید نزدیک پاشنه، شکستگی و یا پیچ خوردگی باشد. برای درمان این نوع درد باید حتما به یک متخصص ارتوپد ماهر مراجعه کنید.

کبودی های موضعی

پاشنه پا هم مانند سایر قسمت های بدن ممکن است در اثر ضربه و یا تصادف، دچار خونریزی و کبودی شود. این درد با استراحت کردن بهبود می یابد اما اگر درد پا هنگام راه رفتن شدیدتر شد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان پاشنه درد

درمان درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

هنگامی که درد پاشنه پا هنگام راه رفتن باعث ایجاد تورم و درد شدید در نزدیک پاشنه پا شود و یا احساس درد همراه با تب، بی حسی  و سوزن سوزن شدن پاشنه پا باشد و یا راه رفتن برای شما مشکل شده باشد، باید به یک متخصص ارتوپدی با تجربه و ماهر مراجعه کنید.   روش های درمانی مختلف تجویز شده توسط پزشک می تواند به بهبود بیماری کمک کند.

  • برای کاهش تورم و درد پاشنه پا هنگام راه رفتن از داروهای ضد التهابی ضد استروئیدی استفاده کنید.
  • تزریق کورتیکواستروئید یکی دیگر از روش های درمان درد است که با احتیاط توسط پزشک انجام می شود.
  • انجام تمرینات فیزیوتراپی: فیزیوتراپی تاندون آشیل، فاشیای کف پا و ماهیچه های پشت ساق پا می تواند جهت تقویت و ثبات پاشنه و مچ پا موثر باشد.
  • استفاده از تجهیزات پزشکی مانند کفی طبی، کفش طبی ، مچ بند طبی و …
  • استفاده از امواج صوتی: برای بهبودی ناحیه دردناک با استفاده از امواج صوتی ضرباتی وارد می شود تا تحریک جهت بهبودی انجام شود.

کلام آخر

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن معمولا کم کم شروع شده و شدید می شود. در اکثر موارد این درد به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب  و تحریک فاسیای کف پا ایجاد می شود. بهترین روش بهبود درد استفاده از تجهیزاتی مانند کفی و کفش طبی می باشد. همچنین انجام تمرینات ورزشی جهت تقویت عضلات پشت ساق پا و پاشنه پا به بهبود بیماری کمک شایانی می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *