مراقبت از بدن, دردهای بدن

آیا عمل دیسک گردن خطرناک است؟

آیا عمل دیسک گردن خطرناک است؟

آیا دیسک گردن خطرناک است؟

امروزه بیشتر مردم با این پرسش روبرو هستند که آیا عمل دیسک گردن خطرناک است؟ بیماری دیسک گردن یکی از شایع ترین بیماری هایی می باشد که در سال های اخیر گریبانگیر مردم جهان شده است. یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع استفاده نادرست از تلفن های همراه، آسیب های ناشی از انجام فعالیت های ورزشی سنگین و … می باشد. با این تفاسیر ممکن است در صورت بروز درد ناگهانی در ناحیه گردن، احساس سردرد و سرگیجه، تب، حالت تهوع یا بی حسی به پزشک مراجعه نمایید. یکی از عمده ترین دلایل احساس درد در ناحیه گردن عواملی مانند تنگی کانال نخاعی، آرتروز و… می باشد.

در صورت بروز هر کدام از این موارد بهتر است به یک جراح مغز و اعصاب مراجعه نمایید. در بسیاری از موارد بیماری دیسک گردن با استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی درمان خواهد شد. بر این اساس فیزیوتراپیست با استفاده از حرکات و ورزش های مشخص، به بهبود درد گردن کمک خواهد کرد. علاوه بر این ممکن است به تشخیص پزشک داروهای مناسبی برای بهبود درد گردن تجویز شود. با این موجود در صورتی که درمان گردن درد با استفاده از داروهای استروئیدی یا فیزیوتراپی امکان پذیر نباشد، باید به سراغ جراحی دیسک گردن رفت.

علائم و نشانه های مهم درد گردن

در وهله اول باید این پرسش مهم را طرح کرد که آیا عمل دیسک گردن خطرناک است و دیسک گردن چه خطری دارد؟ در صورت بروز هر کدام از علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید و پیگیر روند درمان باشید. این علائم عبارتند از:

  • درد ناگهانی در بازو
  • گردن درد به همراه سردرد و تب
  • عدم بهبود درد پس از مدت زمان طولانی
  • ضعف ناگهانی یا بی حسی در هر دو دست
  • احساس سوزن سوزن شدن دست یا بی حسی
  • درد در ناحیه گردن پس از اصابت ضربه به سر یا جراحت
  • عدم وجود هماهنگی در هنگام راه رفتن و از دست دادن تعادل

گردن درد

دیسک گردن چه خطری دارد و روش های تشخیص دیسک گردن چیست؟

آیا دیسک گردن خطرناک است؟ برای تشخیص بیماری دیسک گردن روش های مختلفی وجود دارد. بر این اساس می توان به ام آر آی، نخاع نگاری، توموگرافی و تست الکترومایوگرام اشاره کرد. در شرایطی که با استفاده از این روش ها دیسک گردن توسط پزشک تشخیص داده شود، می توان به سراغ روش های درمان رفت. دیسک های گردن خفیف پس از گذشت دو ماه بهبود پیدا می کنند. به همین دلیل تزریق دارو یا فیزیوتراپی می تواند به بهبود درد گردن کمک شایانی نماید. این در حالی است که بسیاری از پزشکان استفاده کردن از گردنبند طبی را نیز به بیماران توصیه می نمایند.

[ux_products ids=”20786,18043,15417,4032,20721″]

عمل جراحی دیسک گردن، آخرین گزینه درمان

در صورتی که هیچ کدام از موارد مذکور در درمان دیسک گردن تاثیر گذار نباشند، می توان به سراغ عمل جراحی رفت. انجام عمل جراحی به چند شیوه مختلف امکان پذیر می باشد. بر این اساس پزشک متخصص پس از بررسی وضعیت بیمار و شدت بیماری می تواند روش مناسب را انتخاب نماید. به عنوان مثال می توان به عمل فیوژن اشاره کرد که برای درصد بسیار کمی از بیماران انتخاب خواهد شد. چرا که با استفاده از عمل فیوژن پیوند محکمی بین مهره های گردن ایجاد خواهد شد. علاوه بر این می توان به عمل دیسککتومی قدامی گردن اشاره کرد که برای از بین بردن فشار استفاده می شود.

بر این اساس برش کوچکی در قسمتی از گردن ایجاد خواهد شد و پس از برداشتن دیسک بین مهره، فضای خالی پر می شود. کورپکتومی قدامی گردن نیز روش موثر دیگری است که برای درمان دیسک گردن می باشد. این عمل  در مواقع فشردگی ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. میکرو دیسککتومی خلفی و لامینکتومی خلفی نیز عمل های متفاوتی هستند که در شرایط دیگری استفاده می شوند. پس از انجام جراحی بسیاری از افراد بهبود پیدا می کنند و می توانند تمام فعالیت های خود را به راحتی انجام دهند. با این وجود مراقبت های کافی پس از انجام عمل جراحی نیز اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت. بالش طبی یا بطور کل کالای خواب طبی نیز می تواند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد و به بهبود سریعتر بیمار کمک کند.

خطرات عمل جراحی دیسک گردن چیست؟

خطرات عمل جراحی دیسک گردن زیاد نیست. با این وجود عمل دیسک گردن نیز مانند بسیاری از عمل های دیگر ممکن است با عوارض و خطرات خاصی همراه باشد. بر این اساس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد عفونت
  • خونریزی شدید
  • صدمه دیدن اعصاب
  • بهبود نیافتن فیوژن
  • ایجاد اختلال در تکلم
  • عدم ثبات در ستون فقرات
  • عدم بهبود کامل علائم بیماری
  • نشت کردن مایع مغزی نخاعی
  • به وجود آمدن درد در ناحیه بازو یا گردن
  • در این بین خطراتی مانند آسیب به طناب نخاعی نیز از خطرات نادر می باشد.

خطر دیسک گردن

مراقبت های پس از جراحی

یکی از مهمترین خطرات عمل جراحی دیسک گردن عدم رعایت مراقبت های پس از جراحی می باشد. بر این اساس می توان گفت که پس از انجام جراحی باید مراقبت کافی برای بهبود بیمار داشته باشیم. برای مثال می توانیم از شانه بند طبی استفاده کنیم. در عین حال مراجعه کردن به فیزیوتراپی نیز بخش مهمی از درمان می باشد که نباید به هیچ عنوان فراموش شود. بالش دور گردنی نیز می تواند به صاف نگه داشتن سر و گردن کمک شایانی نماید. انجام ورزش های سبک یا استراحت در حین انجام فعالیت های روزمره نیز، موارد مهم دیگری هستند که موجب بهبود سریعتر بیمار می شوند.

جمع بندی

در این مطلب به سوال آیا عمل دیسک گردن خطرناک است، پاسخ دادیم. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که افراد زیادی از خطرات عمل جراحی دیسک گردن واهمه دارند. با این وجود در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم پزشکی عوارض و خطرات عمل جراحی دیسک گردن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. با این تفاسیر با استفاده از مراقبت های پزشکی و عمل کردن به توصیه های پزشک متخصص می توان به طور کامل بهبود پیدا کرد. علاوه بر این خم نکردن سر در حین انجام فعالیت های مختلف، استفاده کردن از کمربند در حین انجام رانندگی، انجام ورزش های سبک و… می توانند از بیماری دیسک گردن پیشگیری نمایند. با تمام این تفاسیر بهتر است در صورت بروز هر کدام از علائمی که به آنها اشاره شد به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *